Attachment | Size |
---|---|
ΦΕΚ 1589Β_2016 | 897.66 KB |
1. Τις διατάξεις του Νόμου 1327/1983 «Κύρωση και συμπλήρωση της από 18 Ιουνίου 1982 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου «Αντιμετώπιση έκτακτων επεισοδίων ρύπανσης περιβάλλοντος και ρύθμιση συναφών θεμάτων» (Α’ 21).
2. Τις διατάξεις του Νόμου 1650/1986 «Για την προστασία του περιβάλλοντος» (Α’ 160), όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις του Νόμου 2690/1999 «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 45), όπως ισχύει.
4. Τις διατάξεις του Νόμου 2696/1999 «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας» (Α’ 57), όπως ισχύει.
5. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 3 του Νόμου 2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (Α’ 265), όπως ισχύει.
6. Τις διατάξεις του άρθρου 2 του Νόμου 3446/2006 «Οργάνωση και λειτουργία αρχών ελέγχου κυκλοφορίας των οχημάτων – Ρυθμίσεις για τις επιβατικές μεταφορές και άλλες διατάξεις» (Α’ 49), όπως ισχύει.
7. Τις διατάξεις του Νόμου 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87), όπως ισχύει.
8. Τις διατάξεις του Νόμου 4014/2011 «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος» (Α’ 209), όπως ισχύει.
9. Τις διατάξεις του υπ’ αριθμ. 146/2010 Προεδρικού διατάγματος «Οργανισμός της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας», (Α’ 239).
10. Την υπ’ αριθμ. 14122/549/Ε.103/2011 κοινή υπουργική απόφαση «Μέτρα για τη βελτίωση της ατμόσφαιρας, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2008/50/ΕΚ “για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα και καθαρότερο αέρα για την Ευρώπη” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 21 Μαΐου 2008» (Β’ 488) και ειδικότερα τα άρθρα 23 και 24 αυτής.
11. Την υπ’ αριθμ. 189533/2011 κοινή υπουργική απόφαση «Ρύθμιση θεμάτων σχετικών με τη λειτουργία των σταθερών εστιών καύσης για τη θέρμανση των κτιρίων και νερού» (Β’ 2654).
12. Την υπ’ αριθμ. 36060/1155/Ε.103/2013 (Β’ 1450) «Καθορισμός πλαισίου κανόνων, μέτρων και διαδικασιών για την ολοκληρωμένη πρόληψη και τον έλεγχο της ρύπανσης του περιβάλλοντος από βιομηχανικές δραστηριότητες, σε συμμόρφωση προς τις διατάξεις της οδηγίας 2010/75/ΕΕ “περί βιομηχανικών εκπομπών (ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχος της ρύπανσης)” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24 Νοεμβρίου 2010» (Β’ 1450).
13. Την υπ’ αριθμ. οικ. 70601/2013 κοινή υπουργική απόφαση «Βραχυπρόθεσμα σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση ατμοσφαιρικής ρύπανσης από αιωρούμενα σωματίδια» (Β’ 3272).
14. Την υπ’ αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ29/οικ. 238/2014 κοινή υπουργική απόφαση «Ειδική επιδότηση οικιακής κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος για την αντιμετώπιση ατμοσφαιρικής ρύπανσης από αιωρούμενα σωματίδια» (Β’ 5).
15. Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 51610/2999/25-10-2011 Μνημόνιο συνεργασίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας με τη ΔΕΗ Α.Ε. με θέμα: «Παραχώρηση από τη ΔΕΗ Α.Ε. της εποπτείας του υπάρχοντος δικτύου σταθμών μέτρησης ποιότητας της ατμόσφαιρας του Βορείου Συστήματος στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας».
16. Την υπ’ αριθμ. πρωτ. οικ.70453/4535/7-8-2013 απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας «Σύσταση και συγκρότηση ομάδας εργασίας για την κατάρτιση σχεδίων για την ποιότητα του αέρα και σχεδίων βραχυπρόθεσμης δράσης» (ΑΔΑ: ΒΛΩΡ7ΛΨ-ΗΞ6).
17. Το υπ’ αριθμ. πρωτ. οικ.186098/31-12-2013 έγγραφο της Δ/νσης Ε.Α.Ρ.Θ., Γενικής Δ/νσης Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Διευκρινήσεις επί του άρθρου 7 «Κήρυξη εφαρμογής των βραχυπρόθεσμων μέτρων» της κοινής υπουργικής απόφασης υπ’ αριθμ. οικ. 70601 (ΦΕΚ 3272/Β΄/23-12-2013), για την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης υπ’ αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ29/οικ. 23823 (ΦΕΚ 3274/Β΄/23-12-2013)».
18. Το υπ’ αριθμ. πρωτ. ΔΥΓ2/Γ.Π.οικ.3191/14-1-2014 έγγραφο της Δ/νσης Υγειονομικής Μηχανικής και Υγιεινής Περιβάλλοντος του Υπουργείου Υγείας «Συστάσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, λόγω αυξημένων συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ10) (ΑΔΑ: ΒΙΨΠΘ-ΩΣ1).
19. Το υπ’ αριθμ. πρωτ. οικ.29086/2236/21-3-2014 έγγραφο της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού, Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
20. Το Σχέδιο Διαχείρισης Περιβαλλοντικών Θεμάτων Αιχμής (Σ.ΔΙ.ΠΕ.ΘΑ.) της ΔΕΗ Α.Ε., έκδοση 3, 2014.
21. Το υπ’ αριθμ. πρωτ. οικ.162153/24-4-2014 έγγραφο του Τμήματος Ποιότητας Ατμόσφαιρας, Δ/νσης Ε.Α.Ρ.Θ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Διευκρίνιση για την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από αιωρούμενα σωματίδια.
22. Τα πρακτικά της ομάδας εργασίας που συστάθηκε με την Α.Π. οικ.70453/4535/7-8-2013 απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας «Σύσταση και συγκρότηση ομάδας εργασίας για την κατάρτιση σχεδίων για την ποιότητα του αέρα και σχεδίων βραχυπρόθεσμης δράσης» (ΑΔΑ: ΒΛΩΡ7ΛΨ-ΗΞ6).
23. Την ανάγκη αποτελεσματικής αντιμετώπισης των έκτακτων καταστάσεων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
24. Τις ιδιαιτερότητες της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και την ανάγκη ύπαρξης εξειδικευμένων μέτρων αντιμετώπισης ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
25. Την ανάγκη έγκυρης και έγκαιρης ενημέρωσης του κοινού για τα έκτακτα επεισόδια ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
26. Την υπ’ αριθμ. 111/16/16-5-2016 απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας.
27. Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Με την παρούσα απόφαση αποσκοπείται:
α) Ο καθορισμός επιπέδων συγκεντρώσεων ατμοσφαιρικών ρύπων για τη λήψη μέτρων.
β) Ο καθορισμός των σταθμών ή των ομάδων σταθμών των οποίων οι μετρήσεις θα λαμβάνονται υπόψη για τη λήψη μέτρων.
γ) Ο καθορισμός των σταδίων λήψης μέτρων σε συνάρτηση με τα επίπεδα συγκέντρωσης ατμοσφαιρικών ρύπων και τις μετεωρολογικές προβλέψεις και του περιεχομένου του κάθε σταδίου.
δ) Ο καθορισμός των χωρικών ζωνών εφαρμογής των μέτρων σε συνάρτηση με τη θέση των σταθμών μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης που παρουσιάζουν υπερβάσεις και τις γεωμορφολογικές και κλιματολογικές συνθήκες.
ε) Ο καθορισμός των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών και των διαδικασιών.
στ) Ο καθορισμός των απαιτούμενων ενεργειών σε περιπτώσεις διασυνοριακής ρύπανσης.
ζ) Ο καθορισμός κάθε λεπτομέρειας για την εφαρμογή της παρούσας.
Για την εφαρμογή των διατάξεων των επομένων άρθρων ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
1. Ρύπανση: η άμεση ή έμμεση εισαγωγή στην ατμόσφαιρα, τα ύδατα ή το έδαφος, ως αποτέλεσμα ανθρώπινης δραστηριότητας, ουσιών, κραδασμών, θερμότητας ή θορύβου που ενδέχεται να βλάψουν την ανθρώπινη υγεία ή το περιβάλλον, να υποβαθμίσουν υλικά αγαθά, να παραβλάψουν ή να εμποδίσουν την ψυχαγωγική λειτουργία καθώς και τις άλλες νόμιμες χρήσεις του περιβάλλοντος.
2. Αιωρούμενα σωματίδια (ΑΣ10): τα σωματίδια που διέρχονται δια στομίου κατά μέγεθος διαλογής, όπως ορίζεται στη μέθοδο αναφοράς για τη δειγματοληψία και μέτρηση ΑΣ10 (ΕΝ12341), με αποτελεσματικότητα πενήντα τοις εκατό (50%) ως προς τη συγκράτηση των σωματιδίων αεροδυναμικής διαμέτρου δέκα μικρομέτρων (10 μm).
3. Επίπεδα συγκέντρωσης αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ10): οι μέσες εικοσιτετράωρες τιμές των συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ10), εκφρασμένες σε μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο περιβάλλοντα αέρα (μg/m3), με βάση τις οποίες κηρύσσονται τα διάφορα στάδια ενημέρωσης και προστασίας του πληθυσμού και τα βραχυπρόθεσμα μέτρα μείωσης των εκπομπών από εστίες καύσης, τη βιομηχανία - βιοτεχνία και την κυκλοφορία οχημάτων.
4. Οξείδια του αζώτου: το άθροισμα της αναλογίας μείγματος κατ’ όγκον (ppbv) μονοξειδίου και διοξειδίου του αζώτου, εκφρασμένο σε μονάδες συγκέντρωσης κατά μάζα διοξειδίου του αζώτου (μg/m3).
5. Άτομα αυξημένου κινδύνου: άτομα (ενήλικες και παιδιά) με αναπνευστικά προβλήματα, καρδιοπαθείς, παιδιά, άτομα που πάσχουν από άσθμα, άτομα άνω των εξήντα πέντε (65) ετών.
6. Μετεωρολογική πρόγνωση: η πρόγνωση επικράτησης μετεωρολογικών συνθηκών που ευνοούν ή όχι τη συσσώρευση ρύπανσης αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ10), η οποία γίνεται από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (Ε.Μ.Υ.).
7. Καύσιμο στερεής βιομάζας: το στερεό καύσιμο το οποίο παράγεται από τις κατηγορίες βιομάζας που καλύπτονται από το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 14961-1.
8. Σταθερές μετρήσεις: μετρήσεις που εκτελούνται σε καθορισμένες τοποθεσίες είτε συνεχώς είτε με τυχαία δειγματοληψία, για τον καθορισμό των επιπέδων σύμφωνα με τους σχετικούς στόχους όσον αφορά την ποιότητα των δεδομένων.
9. Ενδεικτικές μετρήσεις: μετρήσεις που ανταποκρίνονται σε λιγότερο αυστηρούς στόχους όσον αφορά την ποιότητα των δεδομένων συγκριτικά με τις σταθερές μετρήσεις.
10. Σταθμός μέτρησης: κάθε σταθμός μέτρησης της ποιότητας της ατμόσφαιρας.
11. Ομάδα σταθμών μέτρησης: Το σύνολο των σταθμών μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης, με επίδραση από τις ίδιες πηγές ρύπανσης, οι οποίοι ομαδοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 4 της παρούσας.
12. Όριο συναγερμού: το επίπεδο πέραν του οποίου υπάρχει κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία του πληθυσμού εν γένει ύστερα από σύντομη έκθεση και κατά τη διαπίστωση του οποίου τα κράτη μέλη πρέπει να λαμβάνουν άμεσα μέτρα.
13. Όριο ενημέρωσης: το επίπεδο πέραν του οποίου η βραχύχρονη έκθεση εγκυμονεί, για ιδιαίτερα ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού, κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία με αποτέλεσμα να καθίσταται απαραίτητη η άμεση και κατάλληλη πληροφόρηση.
14. Επεισόδιο ατμοσφαιρικής ρύπανσης: Είναι η περίπτωση κατά την οποία οι τιμές της συγκέντρωσης των ρύπων έχουν πλησιάσει σε επίπεδα τέτοια που μπορεί να είναι άμεσα επικίνδυνες για την υγεία ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού.
15. Όρια ενημέρωσης και συναγερμού: τιμές ρύπανσης σε υπέρβαση των οποίων κηρύσσονται τα διάφορα στάδια ενεργειών σύμφωνα με το άρθρο 3.
16. Κυλιόμενες τιμές ρύπανσης: Οι τιμές ρύπανσης οι αναφερόμενες σε συνεχόμενες ώρες.
Η παρακολούθηση των τιμών της ατμοσφαιρικής ρύπανσης γίνεται για τις πιο κάτω παραμέτρους:
1. Διοξείδιο του θείου (SO2) σε μέσες ωριαίες τιμές και σε μονάδες μg/m3.
2. ΑΣ10 (αιωρούμενα σωματίδια με αεροδυναμική διάμετρο <10 μm), σε μέσες 24ωρες τιμές και σε μονάδες μg/m3.
3. Διοξείδιο του αζώτου (ΝO2) σε μέσες ωριαίες τιμές και σε μονάδες μg/m3.
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, με απόφαση Περιφερειάρχη, μετά από εισήγηση της ομάδας παρακολούθησης, επεξεργασίας και εισήγησης κήρυξης μέτρων της παραγράφου 1 του άρθρου 13 θα ορίζονται:
1. Οι ομάδες των σταθμών μέτρησης, ανά είδος ρύπου.
Σε περιοχές όπου υπάρχουν περισσότεροι από έναν σταθμοί με επίδραση από τις ίδιες πηγές ρύπανσης, τα επίπεδα συγκέντρωσης ατμοσφαιρικών ρύπων θα εξετάζονται στο σύνολο των σταθμών της ομάδας και όχι μεμονωμένα. Η ομαδοποίηση αυτή θα γίνεται με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής και με πληθυσμιακά κριτήρια ή / και κριτήρια έκτασης. Σε περίπτωση που δεν συντρέχουν οι παραπάνω συνθήκες, ως ομάδα θα ορίζεται ένας μεμονωμένος σταθμός μέτρησης. Για τον ορισμό των ομάδων, θα λαμβάνονται υπόψη, οι εκάστοτε εγκατεστημένοι σταθμοί στην εδαφική επικράτεια της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Ως συγκέντρωση ρύπων κάθε ομάδας θα λαμβάνεται ο σταθμισμένος Μέσος Όρος (Μ.Ο.) της Ομάδας.
2. Οι συντελεστές βαρύτητας του κάθε σταθμού, βάσει των οποίων θα υπολογίζεται ο σταθμισμένος μέσος όρος της ομάδας και θα προσδιορίζεται η συνθήκη υπέρβασης των ορίων, για κάθε ομάδα σταθμών.
Σε περίπτωση επεισοδίου ρύπανσης καθιερώνονται τα εξής στάδια ενεργειών:
1. Στάδιο ενημέρωσης - προειδοποίησης.
2. Στάδιο εφαρμογής μέτρων προστασίας του κοινού.
3. Στάδιο εφαρμογής μέτρων μείωσης εκπομπής ρύπων
Ορίζονται ως όρια συγκέντρωσης για τη λήψη μέτρων
ανά ρύπο ως ακολούθως:
Α) Αιωρούμενα σωματίδια
1) Από 51 έως 75 μg/m3, όριο ενημέρωσης ατόμων αυξημένου κινδύνου
2) Από 76 έως 100 μg/m3, όριο ενημέρωσης κοινού
3) Από 101 έως 150 μg/m3, όριο συναγερμού για την εφαρμογή μέτρων προστασίας του κοινού.
4) Μεγαλύτερη από 150 μg/m3, όριο συναγερμού για την εφαρμογή μέτρων μείωσης εκπομπής ρύπων.
Οι τιμές αφορούν τις μέσες ημερήσιες και εφόσον παρατηρούνται για δύο συνεχείς ημέρες και υπάρχει πρόβλεψη για συνέχιση των ίδιων μετεωρολογικών συνθηκών.
B) SO2
Μεγαλύτερη από 500 μg/m3 για 3 συνεχόμενες ώρες, όριο ενημέρωσης - συναγερμού για την εφαρμογή μέτρων προστασίας του κοινού και μείωσης εκπομπής ρύπων.
Γ) ΝO2
Μεγαλύτερη από 400 μg/m3 για 3 συνεχόμενες ώρες, όριο ενημέρωσης - συναγερμού για την εφαρμογή μέτρων προστασίας του κοινού και μείωσης εκπομπής ρύπων.
Σε περίπτωση υπέρβασης των ανωτέρω ορίων, δύναται να λαμβάνονται τα μέτρα που αναλύονται στα ακόλουθα άρθρα σύμφωνα με τους πίνακες του παραρτήματος.
Τα ακόλουθα μέτρα που αναφέρονται ανά στάδιο δράσης είναι δυνατόν να λαμβάνονται σε περίπτωση υπέρβασης των ορίων του άρθρου 6 μεμονωμένα ή συσσωρευτικά, ανάλογα με την ένταση της ρύπανσης, τη χωρική της κατανομή και λαμβάνοντας υπόψη τις πηγές πρόκλησής της (ανθρωπογενείς ή φυσικές).
Α) Στάδιο προειδοποίησης - ενημέρωσης:
Α.1. Φορείς
Α.1.1. Ενημέρωση των αρμόδιων κρατικών αρχών και φορέων που έχουν σχέση με τη λήψη μέτρων προστασίας του κοινού ή μείωσης της εκπομπής ρύπων ή ελέγχου τήρησης των όρων της παρούσας, ώστε να βρίσκονται σε ετοιμότητα κατά περίπτωση.
Α.2. Ευαίσθητες ομάδες - άτομα αυξημένου κινδύνου
Α.2.1. Περιορισμός κάθε έντονης σωματικής άσκησης για άτομα με αναπνευστικό πρόβλημα ή καρδιοπαθείς, ιδιαίτερα αν αυτή γίνεται σε εξωτερικούς χώρους,
A.2.2. Περιορισμός σωματικής δραστηριότητας για άτομα άνω των εξήντα πέντε (65) ετών,
Α.2.3. Πιθανή ανάγκη για συχνότερες εισπνοές του ανακουφιστικού φαρμάκου για άτομα που πάσχουν από άσθμα,
Α.2.4. Περιορισμός κάθε σωματικής άσκησης και δραστηριότητας, καθώς και του χρόνου παραμονής σε εξωτερικούς χώρους, για άτομα με αναπνευστικό πρόβλημα, καρδιοπαθείς, παιδιά και άτομα άνω των εξήντα πέντε (65) ετών,
Α.2.5. Αποφυγή κάθε σωματικής άσκησης και δραστηριότητας, καθώς και του χρόνου παραμονής σε εξωτερικούς χώρους, ιδιαίτερα σε περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία, για άτομα με αναπνευστικό πρόβλημα, καρδιοπαθείς, παιδιά και άτομα άνω των εξήντα πέντε (65) ετών,
Α.2.6. Πιθανή ανάγκη για συχνότερες εισπνοές του ανακουφιστικού φαρμάκου για άτομα που πάσχουν από άσθμα. Σε περίπτωση επιμονής συμπτωμάτων συνιστάται επικοινωνία με τον θεράποντα ιατρό.
Α.3. Γενικός πληθυσμός
Α.3.1. Περιορισμός, για κάθε άτομο, κάθε σωματικής άσκησης και δραστηριότητας, ιδιαίτερα αν αυτή γίνεται σε εξωτερικούς χώρους και ιδίως εάν το άτομο αισθάνεται ενόχληση στα μάτια ή εμφανίζει βήχα, ρινική συμφόρηση ή ενόχληση στο λαιμό.
Α.3.2. Αποφυγή, για κάθε άτομο, κάθε σωματικής άσκησης σε εξωτερικούς χώρους και περιορισμός του χρόνου παραμονής σε εξωτερικούς χώρους.
Β) Στάδιο λήψης μέτρων για την προστασία του κοινού:
Β.1. Τροχαία
Β.1.1. Εντατικοποίηση ελέγχων ταχύτητας αυτοκινήτων, παράνομης στάθμευσης και οχημάτων εκτέλεσης έργων σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ΚΟΚ.
Β.1.2. Εντατικοποίηση των ελέγχων φορτηγών - οχήματα εκτέλεσης έργου που κινούνται στο οδικό δίκτυο, με ακάλυπτο φορτίο ή άπλυτα.
Β.2. Δημόσιους και ιδιωτικούς Φορείς
Β.2.1. Διακοπή λειτουργίας των δημόσιων ή ιδιωτικών βρεφικών, βρεφονηπιακών, παιδικών σταθμών, νηπιαγωγείων και σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Β.2.2. Εντατικοποίηση των ελέγχων σε πηγές εκπομπής
ρύπων.
Γ) Στάδιο λήψης μέτρων για τη μείωση εκπομπής αιωρουμένων σωματιδίων από:
Γ.1. Εστίες καύσης
Γ.1.1. Σύσταση για αποφυγή της χρήσης τζακιών, θερμαστρών στερεών καυσίμων και θερμαστρών βιομάζας και για χρήση εναλλακτικών καυσίμων και πηγών θέρμανσης έναντι της χρήσης στερεών καυσίμων και καυσίμων στερεής βιομάζας.
Γ.1.2. Σύσταση για ρύθμιση του θερμοστάτη στους 18oC σε περιπτώσεις ύπαρξης κεντρικού συστήματος θέρμανσης για επίτευξη αποδεκτού επιπέδου θερμικής άνεσης χωρίς υπερκατανάλωση ενέργειας.
Γ.1.3. Απαγόρευση λειτουργίας αποτεφρωτικών κλιβάνων.
Γ.1.4. Απαγόρευση οποιασδήποτε καύσης σε ανοικτούς χώρους.
Γ.1.5. Σύσταση για διακοπή χρήσης τζακιών, θερμαστρών στερεών καυσίμων και θερμαστρών βιομάζας και για χρήση εναλλακτικών καυσίμων και πηγών θέρμανσης έναντι της χρήσης στερεών καυσίμων και καυσίμων στερεής βιομάζας, σύμφωνα με την παράγραφο
2.β)αα) του άρθρου 4 της κοινής υπουργικής απόφασης οικ.70601/2013.
Γ.2. Βιοτεχνικές δραστηριότητες πλην των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ Α.Ε.
Γ.2.1. Περιορισμός σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της δραστηριότητας. Ο περιορισμός αποδεικνύεται με στοιχεία μείωσης παραγωγής ή και κατανάλωσης καυσίμου, σε σχέση με το μέσο όρο λειτουργίας των προηγούμενων επτά (7) ημερών.
Γ.2.2. Περιορισμός σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) της δραστηριότητας. Ο περιορισμός αποδεικνύεται με στοιχεία μείωσης παραγωγής ή και κατανάλωσης καυσίμου, σε σχέση με το μέσο όρο λειτουργίας των προηγούμενων επτά (7) ημερών.
Γ.3. Εξορυκτικές δραστηριότητες πλην των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ Α.Ε.
Γ.3.1. Εντατικοποίηση διαβροχής των οδών διακίνησης των υλικών και των εστιών εκπομπής σκόνης.
Γ.3.2. Διακοπή διακίνησης εξορυσσόμενων υλικών.
Γ.4. Άλλες εστίες εκπομπής
Γ.4.1. Εντατικοποίηση καθαρισμού οδών.
Γ.4.2. Διαβροχή οδών.
Γ.4.3. Διακοπή οικοδομικών και χωματουργικών εργασιών σε μεγάλης κλίμακας δραστηριότητες.
Γ.4.4. Απαγόρευση καύσης αγροτικών υπολειμμάτων.
Γ.5. Δραστηριότητες της ΔΕΗ Α.Ε.
Ανάλογα με τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα λαμβάνονται τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο σχέδιο διαχείρισης περιβαλλοντικών θεμάτων αιχμής της ΔΕΗ Α.Ε., και αφορούν για τους ατμοηλεκτρικούς σταθμούς (ΑΗΣ) πέντε (5) επίπεδα ενεργειών και για τα ορυχεία οκτώ (8) επίπεδα ενεργειών. Συγκεκριμένα τα στάδια ενεργειών είναι τα ακόλουθα:
Γ.5.1. Ατμοηλεκτρικοί σταθμοί:
Γ.5.1.1 Απαγόρευση εκκίνησης Μονάδων και ξεφυσημάτων σε μονάδες υπό συντήρηση, μετά τη σύμφωνη γνώμη του διαχειριστή του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, που εξασφαλίζεται με μέριμνα της ΔΕΗ Α.Ε.
Γ.5.1.2 Ενίσχυση διαβροχής (αν υπάρχουν πρόσθετα σημεία διαβροχής) στα συστήματα αποκομιδής τέφρας.
Γ.5.1.3 Περιοδική διακοπή λειτουργίας των ταινιόδρομων τέφρας.
Γ.5.1.4 Μείωση φορτίων Μονάδων ανάλογα με τις εκπομπές από τις καμινάδες και τις στάθμες των σιλό τέφρας, μετά τη σύμφωνη γνώμη του διαχειριστή του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, που εξασφαλίζεται με μέριμνα της ΔΕΗ Α.Ε.
Γ.5.1.5 Κράτηση των Μονάδων ανάλογα με τις εκπομπές από τις καμινάδες, μετά τη σύμφωνη γνώμη του διαχειριστή του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, που εξασφαλίζεται με μέριμνα της ΔΕΗ Α.Ε.
Γ.5.2. Ορυχεία
Γ.5.2.1 Ενίσχυση διαβροχής δρόμων διακίνησης εξορυσσόμενων υλικών.
Γ.5.2.2 Ενίσχυση διαβροχής μεταφερόμενων υλικών στις κεφαλές των ταινιόδρομων τέφρας.
Γ.5.2.3 Διακοπή κίνησης οχημάτων εργολάβων.
Γ.5.2.4 Διακοπή κίνησης ντιζελοκίνητου εξοπλισμού.
Γ.5.2.5 Περιοδική διακοπή λειτουργίας συστήματος μεταφοράς τέφρας.
Γ.5.2.6 Κράτηση ορυχείου.
Γ.5.2.7 Ενίσχυση διαβροχής δρόμων μεταφοράς και απόθεσης τέφρας.
Γ.5.2.8 Διακοπή λειτουργίας του εργοταξίου μεταφοράς - απόθεσης τέφρας.
Α) Στάδιο ενημέρωσης - συναγερμού:
Α.1. Φορείς
Α.1.1. Ενημέρωση των αρμόδιων κρατικών αρχών και φορέων που σχετίζονται με τη λήψη μέτρων προστασίας του κοινού ή μείωσης της εκπομπής ρύπων ή ελέγχου τήρησης των όρων της παρούσας, ώστε να βρίσκονται σε ετοιμότητα κατά περίπτωση.
Α) Στάδιο ενημέρωσης - συναγερμού:
Α.1. Φορείς
Α.1.1. Ενημέρωση των αρμόδιων κρατικών αρχών και φορέων που έχουν σχέση με τη λήψη μέτρων προστασίας του κοινού ή μείωσης της εκπομπής ρύπων ή ελέγχου τήρησης των όρων της παρούσας, ώστε να βρίσκονται σε ετοιμότητα κατά περίπτωση.
Όταν παρατηρείται υπέρβαση των ορίων ενημέρωσης ή συναγερμού, σε ομάδες σταθμών που βρίσκονται κοντά στα εθνικά σύνορα θα ενημερώνεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για πιθανές απαιτούμενες ενέργειες.
Οι χωρικές ζώνες εφαρμογής των μέτρων θα καθορίζονται κάθε φορά στην απόφαση κήρυξης μέτρων που θα εκδίδεται κατόπιν εισήγησης της ομάδας της παραγράφου 1 του άρθρου 13, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος αλλά και την έκταση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
1. Η κήρυξη των σταδίων ενημέρωση και εφαρμογής των μέτρων της παρούσης, γίνεται με απόφαση του Περιφερειάρχη μετά από εισήγηση της ομάδας της παραγράφου 1 του άρθρου 13.
Η απόφαση πρέπει να καθορίζει σαφώς:
α) τα βραχυπρόθεσμα μέτρα που λαμβάνονται,
β) τα συγκεκριμένα χωρικά όρια εφαρμογής των μέτρων, και
γ) τη διάρκεια ισχύος (έναρξη και λήξη) της εφαρμογής μέτρων.
2. Τα διάφορα στάδια κηρύσσονται όταν:
α) οι μετρούμενες τιμές σε οποιαδήποτε ομάδα σταθμών μέτρησης υπερβούν ή προσεγγίζουν τις οριακές τιμές κάθε επιπέδου με τάση διατήρησης ή περαιτέρω αύξησης των τιμών των ρύπων ή όταν υπάρχει πρόβλεψη για συνθήκες που ευνοούν μεγάλη συγκέντρωση ρύπων για την επόμενη ημέρα,
β) οι μετρούμενες τιμές σε οποιαδήποτε ομάδα μέτρησης, είναι αρκετά χαμηλότερες των οριακών τιμών κάθε επιπέδου, αλλά υπάρχει πρόβλεψη δυσμενούς εξέλιξης των μετεωρολογικών συνθηκών ή όταν συντρέχουν σχετικοί επιβαρυντικοί παράγοντες.
3. Όταν προβλέπεται σύντομη και σημαντική αλλαγή των καιρικών συνθηκών, τέτοια που να ευνοεί την μείωση των συγκεντρώσεων κάτω από τα ορισθέντα επίπεδα ενημέρωσης ή συναγερμού, η εφαρμογή των διαφόρων μέτρων δύναται να μην κηρυχθεί, ώστε να μην υπάρξει άσκοπη διατάραξη των πολιτών, ακόμα και αν πρόσκαιρα σημειωθεί μικρή υπέρβαση των οριακών τιμών συγκέντρωσης του κάθε επιπέδου.
1. Ομάδα παρακολούθησης, επεξεργασίας και εισήγησης κήρυξης μέτρων.
Για τις ανάγκες εφαρμογής της παρούσας, συστήνεται, με απόφαση του Περιφερειάρχη, ομάδα παρακολούθησης, επεξεργασίας και εισήγησης κήρυξης μέτρων η οποία θα αποτελείται από:
i. Εκπρόσωπο της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, ο οποίος θα ορίζεται ως επικεφαλής της ομάδας.
ii. Εκπρόσωπο της Δ/νσης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
iii. Εκπρόσωπο της ΔΕΗ Α.Ε., οι σταθμοί ατμοσφαιρικής ρύπανσης του δικτύου της οποίας περιλαμβάνονται στους σταθμούς που θα λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή της παρούσας.
iv. Εκπρόσωπο του εποπτεύοντα φορέα του δικτύου ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Την τεχνική υποστήριξη της ομάδας και την ευθύνη παρακολούθησης των επιπέδων ατμοσφαιρικής ρύπανσης, θα έχει ο εποπτεύων φορέας του δικτύου ο οποίος σε περιπτώσεις πρόβλεψης - πρόγνωσης πιθανότητας επεισοδίου θα ειδοποιεί τον επικεφαλή της ομάδας για τη σύγκλισή της.
Η ανωτέρω ομάδα θα είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία των προτάσεων του εποπτεύοντα φορέα του δικτύου μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την εισήγηση κήρυξης βραχυπρόθεσμων μέτρων, την σύνταξη ετήσιων εκθέσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 της παρούσας, την ανασκόπηση της εφαρμογής της παρούσας, σύμφωνα με το άρθρο 17 και την προβλεπόμενη στο άρθρο 4 εισήγηση.
Στην απόφαση του Περιφερειάρχη θα καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας της προαναφερόμενης ομάδας.
2. Αρμόδιες υπηρεσίες για την υλοποίηση της απόφασης.
Αρμόδιες υπηρεσίες για την υλοποίηση της παρούσας είναι η Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού σε συνεργασία με τη Δ/νση Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας.
Η τήρηση των αρχείων και η γραμματειακή υποστήριξη για την εφαρμογή της παρούσας, θα γίνεται από τη Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού.
3. Υποχρέωση οικονομικής κάλυψης των αναγκών λειτουργίας της ομάδας παρακολούθησης και της ομάδας επεξεργασίας και σύνταξης απόφασης κήρυξης μέτρων.
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας αναλαμβάνει την υποχρέωση να καλύψει οικονομικά της ανάγκες λειτουργίας της ομάδας παρακολούθησης.
α. Η διάρκεια ισχύος των διαφόρων σταδίων εξαρτάται από την προβλεπόμενη εξέλιξη των μετεωρολογικών συνθηκών, των τιμών ρύπανσης και την λειτουργία των πηγών αυτής.
β. Η έναρξη και η λήξη των διαφόρων σταδίων και η έκταση επιβολής μέτρων γίνεται με απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, κατόπιν εισήγησης της ομάδας επεξεργασίας και σύνταξης των αποφάσεων κήρυξης μέτρων.
1. Αρμόδιες αρχές για τον έλεγχο της εφαρμογής των βραχυπρόθεσμων μέτρων που τίθενται με την παρούσα απόφαση είναι:
α) Το αρμόδιο Τμήμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος του ΣΕΠΔΕΜ, σύμφωνα με το άρθρο 9 του Ν. 2947/2001 (Α’ 228), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
β) Οι αρμόδιες υπηρεσίες περιβάλλοντος των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Περιφερειών εντός του πεδίου της χωρικής αρμοδιότητας τους.
γ) Τα Κλιμάκια Ελέγχου Ποιότητας Περιβάλλοντος, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 4 του άρθρου 20 του Νόμου 4014/2011 (Α’ 209), εντός του πεδίου της χωρικής αρμοδιότητάς τους.
2. Αρμόδιες αρχές για τον έλεγχο της εφαρμογής των έκτακτων μέτρων που αφορούν σε κυκλοφορία οχημάτων και τίθενται με την παρούσα απόφαση είναι οι Διευθύνσεις και τα Τμήματα Τροχαίας, καθώς επίσης και
οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας που ασκούν καθήκοντα τροχαίας.
3. Στους παραβάτες των μέτρων της παρούσας επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 28, 29 και 30 του Νόμου 1650/1986 (Α’ 160), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν.
4. Στους παραβάτες των μέτρων που αφορούν σε οδική κυκλοφορία οχημάτων επιβάλλονται οι κυρώσεις σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 52 του Νόμου 2696/1999 «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας» (Α’ 57), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
1. Η Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας, θα ενημερώνει και θα αποστέλλει στο ΥΠΕΝ, εντός του επόμενου μήνα από τη λήψη των σχεδίων βραχυπρόθεσμης δράσης, αναλυτικές πληροφορίες, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 24 της ανωτέρω κοινής υπουργικής απόφασης.
2. Η Ομάδα Παρακολούθησης, επεξεργασίας και εισήγησης κήρυξης μέτρων, μέχρι το τέλος Ιανουαρίου εκάστου έτους, θα συντάσσει Ετήσια Έκθεση που θα περιλαμβάνει αναλυτικές πληροφορίες, στοιχεία και συμπεράσματα για την εφαρμογή της παρούσας κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους.
θα γίνεται σε ετήσια βάση τακτική ανασκόπηση της παρούσας και της εφαρμογής της, από την ομάδα παρακολούθησης - επεξεργασίας και εισήγησης κήρυξης μέτρων και θα συντάσσεται σχετικό πόρισμα.
Η παρούσα απόφαση θα αναθεωρείται ή θα τροποποιείται κάθε φορά που θα προκύπτει η ανάγκη, σύμφωνα με το πόρισμα της ανασκόπησης, μετά από εισήγηση της ομάδας που συστήθηκε με την υπ’ αριθμ. οικ.70453/4535/7-8-2013 απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας.
Προσαρτάται στην παρούσα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της το παράρτημα.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Κοζάνη, 23 Μαΐου 2016
Ο Περιφερειάρχης
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΡΥΠΙΔΗΣ
The social partners body for health and safety at work