Η γραπτή εκτίμηση του επαγγελματικού κινδύνου είναι η διαδικασία εντοπισμού και αξιολόγησης των επαγγελματικών κινδύνων, καθώς και του σχεδιασμού μέτρων για την πρόληψη ή το μετριασμό των συνεπειών τους.
Προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία για όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους και κλάδου, καθώς αποτελεί το βασικό εργαλείο για τη διαχείριση του επαγγελματικού κινδύνου. Η μεθοδολογία της μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης, αλλά ακολουθεί τα 5 βασικά βήματα: Εντοπισμός πηγών κινδύνου, διακρίβωση κινδύνων, αξιολόγηση κινδύνων, σχεδιασμός μέτρων, αναθεώρηση.
Ιδιαίτερα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια και Υγεία στην Εργασία (EU-OSHA) ανέπτυξε τα κλαδικά διαδικτυακά εργαλεία OiRA.
Η εκπόνηση της γραπτής εκτίμησης του κινδύνου είναι μία συμμετοχική διαδικασία, στην οποία πέρα από το Γιατρό Εργασίας και τον Τεχνικό Ασφαλείας θα πρέπει να συμμετέχουν αναλογικά και όλοι όσοι εμπλέκονται. Θα πρέπει να αναθεωρείται διαρκώς, καθώς ο επαγγελματικός κίνδυνος μεταβάλλεται τόσο λόγω εσωτερικών, όσο και λόγω εξωτερικών παραγόντων.
The social partners body for health and safety at work