Καταργήθηκε από :
Τροποποιήθηκε από :
Attachment | Size |
---|---|
ΦΕΚ 11Α_1990 | 216.64 KB |
1. Τις διατάξεις του Ν. 6422/1934 και κυρίως τα άρθρα 3,5 και 6 «Περί ασκήσεως του επαγγέλµατος του Μηχανολόγου κ.λπ.» (ΦΕΚ 412/Α/1934), όπως αυτές τροποποιήθηκαν και συµπληρώθηκαν µε το Ν. ∆/γµα 1150/1949 (ΦΕΚ 249/Α/11.10.49) και κυρίως µε το άρθρο 1 παρ. 2-4.
2. Το Π.∆. 229/86 «Σύσταση και Οργάνωση της Γενικής Γραµµατείας Βιοµηχανίας(ΦΕΚ 96/Α/16.7.86) και το Π∆396/89 «Οργανισµός της Γενικής Γραµµατείας Βιοµηχανίας» (ΦΕΚ 172/Α/16.6.89).
3. Την Υ 889/89 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισµός αρµοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, Γρηγορίου Γιάνναρου» (ΦΕΚ 878/Β/29.11.89).
4. Την 679/1989 γνωµοδότηση του Συµβουλίου της Επικρατείας, µε πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, αποφασίζουµε:
Όλα τα κινητά και µεταθετά µηχανήµατα εκτέλεσης τεχνικών έργων που λειτουργούν µε κινητήρια θερµική µηχανή ή ηλεκτροκινητήρα για την εφαρµογή του άρθρου 3 του Ν. 6422/34, θεωρούνται απλές µηχανολογικές εγκαταστάσεις.
(α) Για την επίβλεψη της λειτουργίας και τη συντήρηση, εφόσον η κινητήρια δύναµή τους δεν υπερβαίνει τους 800 HP.
(β) Για το χειρισµό, ανεξάρτητα από την κινητήρια δύναµή τους.
1. Τα αναφερόµενα στο άρθρο 1 κινητά και µεταθετά µηχανήµατα εκτελέσεως τεχνικών έργων, που λειτουργούν µε κινητήρες εσωτερικής καύσεως (θερµικούς) διακρίνονται σε δώδεκα (12) Οµάδες από Α΄ έως και ΙΒ΄.
(α) Στην Α΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Οι ευκαιρίες όλων των τύπων και εξαρτήσεων (πλην της τσάπας) οπουδήποτε και αν εργάζονται αυτοί στην ξηρά ή στη θάλασσα παντός τύπου και συστήµατος λειτουργίας (πλην ηλεκτροκινήτων).
2. Οι βυθόκοροι παντός τύπου.
3. Οι πασαλοπήχτες παντός τύπου.
(β) Στη Β΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
Οι τσάπες αλυσότροχες και λαστιχοφόρες όλων των τύπων ως και τα σύνθετα εκσκαπτικά και φορτωτικά µηχανήµατα ΤΣΙ-ΣΙ-ΜΠΙ και παρεµφερών τύπων.
(γ) Στη Γ΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Οι γερανοί µεταθετοί και σταθεροί παντός τύπου οπουδήποτε και αν εργάζονται αυτοί στην ξηρά ή στη θάλασσα (πλην ηλεκτροκινήτων).
2. Τα γερανοφόρα µηχανήµατα παντός τύπου.
3. Τα γερανοφόρα οχήµατα (παπαγάλοι) µε ικρίωµα (βέλος) επί του οχήµατος ανυψωτικής ικανότητας άνω των τριών (3) τόνων.
4. Οι αντλίες (πρέσες) εκτοξεύσεως ετοίµου σκυροδέµατος και άλλων υλικών.
5. Τα καλαθοφόρα οχήµατα συντηρήσεως – εξυπηρετήσεως ηλεκτρικών εναέριων δικτύων ή άλλων αιωρουµένων εργασιών.
6. Τα τρυπανοφόρα οχήµατα – µηχανήµατα εµφυτεύσεως και στηρίξεως στύλων ∆ΕΗ, ΟΤΕ κ.λπ.
Ως και όλα τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω αναφερόµενα µηχανήµατα – οχήµατα των οµάδων Α΄, Β΄ και Γ΄.
(δ) Στη ∆ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Τα µηχανήµατα διανοίξεως στοών – γαλαριών (αρουραίου) τύπου ΤΖΑΜΠΟ, ΑΛΠΙΝΕ και λοιπών τύπων.
2. Τα µηχανήµατα εκσκαφής και φορτώσεως στα υπόγεια έργα µεταλλείων, ιπποδυνάµεως άνω των (200) ίππων παντός τύπου και συστήµατος λειτουργίας, ως και τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω αναφερόµενα µηχανήµατα της ∆΄ Οµάδας.
(ε) Στην Ε΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Οι µπολτόζες : προωθητήρες γαιών παντός τύπου και συστήµατος λειτουργίας.
2. Οι τορναντόζες παντός τύπου και συστήµατος λειτουργίας.
3. Οι φορτωτές αλυσότροχοι και λαστιχοφόροι παντός τύπου.
4. Οι αποξέστες γαιών ΣΚΡΕΪΠΕΡ, ΤΟΡΝΕ-ΜΠΟΥΛ και λοιπών τύπων.
(στ) Στη ΣΤ΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Τα βαρέα οχήµατα – µηχανήµατα µεταφοράς και σειραδοποίησης γαιωδών υλικών κ.λπ. τύπων GATERPILLAR, BOTTOM-DUMP, COAL-HAULERS, EARTH-WAGON και λοιπών τύπων.
2. Τα βαρέα οχήµατα – µηχανήµατα µεταφοράς και εναποθέσεως πετρίνων όγκων και άλλων γαιωδών υλικών, τύπου TEREX, CATER-PILLAR, PERLIE, ΓΙΟΥΓΚΛΙΣ κλπ.
Ως και τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω αναφερόµενα οχήµατα – µηχανήµατα των οµάδων Ε΄ και ΣΤ΄.
(ζ) Στη Ζ΄ Οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Τα ΓΚΕΪΝΤΕΡ: διαµορφωτές γαιών, οδών και διανοίξεως χανδάκων και ορυγµάτων παντός τύπου.
2. Οι φρέζες: µηχανήµατα εκσκαφής και αποξέσεως παλαιάς ασφάλτου.
3. Τα ΦΙΝΙΤΣΕΡ: µηχανήµατα ασφαλτοστρώσεως.
4. Τα µηχανήµατα πλαγίας εκσκαφής και διαµορφώσεως πρανών τύπου ROTEX και λοιπών τύπων.
Ως και τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω αναφερόµενα µηχανήµατα της Ζ΄ οµάδας.
(η) Στην Η΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
Τα γεωτρύπανα παντός τύπου και συστήµατος λειτουργίας οπουδήποτε και αν εργάζονται αυτά σε ξηρά ή σε θάλασσα.
(θ) Στη Θ΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Οι οδοστρωτήρες παντός τύπου.
2. Τα στατικά και δονητικά µηχανήµατα συµπυκνώσεως εδαφών.
3. Οι ανακυκλωτές παλαιάς και νέας ασφάλτου.
4. Οι προθερµαντήρες θερµάνσεως παλαιάς ασφάλτου.
5. Οι ασφαλτοκόπτες: µηχανήµατα κοπής παλαιάς ασφάλτου και πεζοδροµίων τύπου ΑΡΟΟΥ και λοιπών τύπων.
6. Τα πισσωτικά µηχανήµατα εµποτισµού ασφάλτου τύπου ΦΕΝΤΕΡΑΛ και λοιπών τύπων.
Ως και τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω αναφερόµενα µηχανήµατα της Θ΄ οµάδας.
(ι) Στην Ι΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Τα µηχανικά σάρωθρα (σκούπες) παντός τύπου και συστήµατος λειτουργίας.
2. Τα ειδικά οχήµατα – µηχανήµατα καθαρισµού αεροδροµίων από τα κατάλοιπα των ελαστικών των αεροσκαφών δια πιέσεως νερού και αέρος.
3. Τα µηχανήµατα σηµάνσεως – διαγραµµίσεως οδών και αεροδροµίων.
4. Τα εκχιονιστικά οχήµατα – µηχανήµατα παντός τύπου.
5. Τα οχήµατα – µηχανήµατα διαστρώσεως αλατιού (αλατιέρες) οδών και αεροδροµίων.
Ως και όλα τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω αναφερόµενα µηχανήµατα της Ι΄ οµάδας.
(ια) Στην ΙΑ΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Τα ανυψωτικά περονοφόρα µηχανήµατα (ΚΛΑΡΚ) και λοιπών τύπων παντός συστήµατος και λειτουργίας (πλην των ηλεκτροκινήτων).
2. Τα οχήµατα – µηχανήµατα φορτοεκφορτώσεως και γενικής εξυπηρετήσεως αεροσκαφών, µετά ή άνευ ανυψωµένου δαπέδου, παντός τύπου και συστήµατος λειτουργίας τύπων ΧΑΪ – ΛΟΤΕΡ, F.M.G. και λοιπών τύπων.
3. Οι ελκυστήρες παντός τύπου (πλην των γεωργικών).
4. Οι αυτοκινούµενοι αεροσυµπιεστές άνευ φορτωτικού κάδου τύπου ΣΤΑΓΕΡ, ΟΥΝΙΜΟΥΚ και λοιπών τύπων.
5. Τα ειδικά µηχανήµατα αναβατώρες – πηλώνες φορτοεκφορτώσεως χύµα καρπών, αποσκευών και άλλων χύµα υλικών και αντικειµένων.
Ως και τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω αναφερόµενα µηχανήµατα της ΙΑ΄ οµάδας.
(ιβ) Στην ΙΒ΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Τα µηχανήµατα εκσκαφών και φορτώσεως στα υπόγεια έργα µεταλλείων ισχύος µέχρι διακοσίων (200) ίππων (πλην των ηλεκτροκινήτων).
2. Τα διατρητικά µηχανήµατα καθέτου, οριζοντίας και πλαγίας διατρήσεως τύπου ΒΑΓΓΟΝ-ΝΤΡΗΛ και λοιπών τύπων παντός συστήµατος και λειτουργίας (πλην των ηλεκτροκινήτων).
3. Τα αναφερόµενα στο άρθρο 1 ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα διακρίνονται σε πέντε (5) οµάδες από Α΄ µέχρι και Ε΄ :
(α) Στην Α΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Οι µεγάλοι ηλεκτροκίνητοι εκσκαφείς (αποθέτες – απολύτες) και (ταινιοδρόµοι) της ∆ΕΗ, αποκαλύψεως και εξορύξεως λιγνίτη και λοιπών υλικών τύπου (ΚΡΟΥΠ) και
λοιπών τύπων.
2. Τα ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα διανοίξεως στοών – γαλαριών (αρουραίοι) παντός τύπου, καθώς και τα παρεµφερή και οµοιάζοντα µε τα παραπάνω µηχανήµατα της Α΄ οµάδας.
(β) Στη Β΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Οι ηλεκτροκίνητοι περιστρεφόµενοι γερανοί κινητοί και σταθεροί παντός τύπου.
2. Οι ηλεκτροκίνητοι οικοδοµικοί γερανοί παντός τύπου.
3. Οι πλωτοί ηλεκτροκίνητοι γερανοί παντός τύπου.
(γ) Στη Γ΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
Οι ηλεκτροκίνητες γερανογέφυρες µε αιωρούµενη καµπίνα χειριστηρίου ή µε χειριστήριο από εδάφους παντός τύπου.
(δ) Στη ∆΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Οι σταθεροί γερανοί τροφοδοτήσεως υλικών για την παραγωγή σκυροδέµατος και άλλων οδοποιητικών και οικοδοµικών υλικών παντός τύπου (ΕΛΜΠΑ) και λοιπών τύπων.
2. Τα ηλεκτροκίνητα περονοφόρα ανυψωτικά µηχανήµατα (ΚΛΑΡΚ) παντός τύπου.
(ε) Στην Ε΄ οµάδα περιλαµβάνονται:
1. Τα ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα (αναβατώρες – πηλώνες) φορτοεκφορτώσεως χύµα καρπών και άλλων χύµα υλικών παντός τύπου.
2. Τα ηλεκτροκίνητα διατρητικά µηχανήµατα τύπου ΒΑΓΓΟΝ-ΝΤΡΗΛ και λοιπών τύπων.
3. Οι ηλεκτροκίνητες ανυψωτικές πλατφόρµες, καθώς και τα παρεµφερή µε τα παραπάνω αναφερόµενα ηλεκτροκίνητα των οµάδων Β΄, Γ΄, ∆΄ και Ε΄ µηχανήµατα.
1. Τα µηχανήµατα εκτελέσεως τεχνικών έργων που λειτουργούν µε κινητήρια θερµική µηχανή υποδιαιρούνται σε τέσσερις (4) κατηγορίες από ∆΄ µέχρι Α΄.
(α) Μηχανήµατα των οποίων η ισχύς του κινητήρα τους είναι από (17) µέχρι (100) ίππους κατατάσσονται στη ∆΄ κατηγορία – τάξη.
(β) Μηχανήµατα των οποίων η ισχύς είναι από (101) µέχρι (200) ίππους κατατάσσονται στη Γ΄ κατηγορία – τάξη.
(γ) Μηχανήµατα των οποίων η ισχύς είναι από (201) µέχρι (300) ίππους κατατάσσονται στη Β΄ κατηγορία – τάξη.
(γ) Μηχανήµατα των οποίων η ισχύς είναι από (301) µέχρι (400) ίππους κατατάσσονται στη Α΄ κατηγορία – τάξη.
2. Τα ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα εκτελέσεως τεχνικών έργων, υποδιαιρούνται σε τέσσερις (4) κατηγορίες από ∆΄ µέχρι Α΄.
(α) Μηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκίνητων (ΜΟΤΕΡ) από (15) µέχρι (50) ίππους κατατάσσονται στη ∆΄ κατηγορία – τάξη.
(β) Μηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκίνητων (ΜΟΤΕΡ) από (51) µέχρι (100) ίππους κατατάσσονται στη Γ΄ κατηγορία – τάξη.
(γ) Μηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκίνητων (ΜΟΤΕΡ) από (101) µέχρι (200) ίππους κατατάσσονται στη Β΄ κατηγορία – τάξη.
(δ) Μηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκίνητων (ΜΟΤΕΡ) από (201) ίππους και πάνω, κατατάσσονται στη Α΄ κατηγορία – τάξη.
1. Κανείς δεν µπορεί να ασκεί υπεύθυνη επίβλεψη λειτουργίας, ούτε να χειρίζεται ή να ενεργεί τη συντήρηση κάθε κινητού ή µεταθετού µηχανήµατος ή µηχανήµατος επί αυτοκινήτου µε κινητήρα θερµική µηχανή ισχύος από (17) ίππους και πάνω (όσον αφορά τα µηχανήµατα που αναφέρονται στις δώδεκα (12) οµάδες του άρθρου 2 παρ. 1) και συνολική ισχύ των Ηλεκτροκινητήρων (ΜΟΤΕΡ) από (15) ίππους και πάνω (όσον αφορά τα ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα των πέντε (5) οµάδων του άρθρου 2, παρ. 2) εάν δεν είναι εφοδιασµένος µε αντίστοιχη άδεια µηχανοδηγού – χειριστού που εκδίδεται σύµφωνα µε τις διατάξεις του παρόντος ∆ιατάγµατος.
2. Προκειµένου για µηχανήµατα ή συγκρότηµα µηχανηµάτων ισχύος πάνω από 800 HP, την υπεύθυνη επίβλεψη της λειτουργίας και τη συντήρησή τους ασκούν οι αναφερόµενοι στο άρθρο 1 του Ν. 6422/1934 ∆ιπλωµατούχοι µηχανικοί.
3. Προκειµένου για µηχάνηµα ισχύος πάνω από 300 HP, εκτός από το µηχανοδηγό – χειριστή, απαιτείται για την επίβλεψη της λειτουργίας της κινητήριας θερµικής µηχανής και µηχανοδηγός κινητήριας µηχανής αντίστοιχης ειδικότητας.
4. Προκειµένου για ηλεκτροκίνητο εν όλω ή εν µέρει µηχάνηµα για την επίβλεψη της λειτουργίας και τη συντήρησή του πρέπει να χρησιµοποιείται προσωπικό εφοδιασµένο µε ανάλογη άδεια ειδικότητας ηλεκτρολόγου, που εκδίδεται από την αρµόδια υπηρεσία του Υπουργείου Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, εφόσον για την εγκατάσταση απαιτείται άδεια σύµφωνα µε τις κείµενες διατάξεις.
1. Οι άδειες µηχανοδηγού –χειριστή, των αναφεροµένων στο άρθρο 2, παρ. 1, δώδεκα (12) οµάδων µηχανηµάτων, εκδίδονται από τις αρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, ύστερα από εξετάσεις στην Επιτροπή του άρθρου 9 του παρόντος και διακρίνονται σε τέσσερις (4) τάξεις:
(α) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή ∆΄ Τάξεως για µηχανήµατα ισχύος από 17 µέχρι 100 HP
(β) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως για µηχανήµατα ισχύος από 101 µέχρι 200 HP
(γ) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως για µηχανήµατα ισχύος από 201 µέχρι 300 HP
(δ) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως για µηχανήµατα ισχύος από 301 ίππους και πάνω.
2. Οι άδειες µηχανοδηγού – χειριστή των αναφεροµένων στο άρθρο 2, παρ. 2, πέντε (5) οµάδων µηχανηµάτων, εκδίδονται από τις αρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, ύστερα από εξετάσεις στην Επιτροπή του άρθρου 9, του παρόντος και διακρίνονται σε τέσσερις (4) Τάξεις:
(α) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή ∆΄ Τάξεως για ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 15 µέχρι 50 ίππους.
(β) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως για ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 51 µέχρι 100 ίππους.
(γ) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως για ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 101 µέχρι 200 ίππους.
(δ) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως για ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα µε συνολική ισχύ των ηλεκτροκινητήρων τους (ΜΟΤΕΡ) από 201 ίππους και πάνω.
1. Οι άδειες µηχανοδηγού – χειριστή που έχουν εκδοθεί µέχρι την έναρξη του παρόντος Προεδρικού ∆ιατάγµατος, βάσει του Π.∆. 22/76, εξακολουθούν να διέπονται, σε ότι αφορά τις οµάδες µηχανηµάτων, από τις διατάξεις του Π.∆. 22/76.
Για το χειρισµό µηχανήµατος που δεν είχε περιληφθεί στις οµάδες του Π.∆. 22/76, απαιτείται νέα άδεια, σύµφωνα µε τις διατάξεις του παρόντος.
2. Οι κάτοχοι αδείας µηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως αντικαθιστούν την άδειά τους µε άδεια Γ΄ τάξης του παρόντος.
Οι κάτοχοι αδείας µηχανοδηγού – χειριστή Α΄ τάξεως µε άδεια Α΄ τάξεως του παρόντος.
3. Οι άδειες χειριστών ηλεκτροκινήτων ανυψωτικών µηχανηµάτων, που έχουν εκδοθεί σύµφωνα µε τις διατάξεις του 7/6/31.7.46 Β.∆., µέχρι την έναρξη του παρόντος ∆ιατάγµατος εξακολουθούν να ισχύουν για όλες τις τάξεις και οµάδες ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων του παρόντος ∆ιατάγµατος.
Για το χειρισµό µηχανηµάτων που δεν αναφέρονται στο 7/6/31.7.46 Β.∆. απαιτείται νέα άδεια, σύµφωνα µε τις διατάξεις του παρόντος.
Α. Ο ενδιαφερόµενος για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή µηχανήµατος µε θερµική µηχανή, πέρα των ειδικών για κάθε κατηγορία απαιτουµένων προσόντων, πρέπει να έχει συµπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας του και να έχει πραγµατοποιήσει την ακόλουθη προϋπηρεσία:
1. Για τους χειριστές πείρας απαιτείται:
(α) Για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή ∆΄ Τάξεως ορισµένης οµάδας προϋπηρεσία 600 πλήρη ηµεροµίσθια βοηθός – χειριστής σε µηχανήµατα της οµάδας αυτής.
(β) Για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 150 ηµεροµίσθια.
(γ) Για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 300 ηµεροµίσθια.
(δ) Για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 400 ηµεροµίσθια.
2. Για τους πτυχιούχους κατωτέρων τεχνικών σχολών ειδικότητας µηχανολόγου και ισοτίµου ή αδειούχων πρακτικών µηχανικών και κινητηρίων µηχανών οποιασδήποτε ειδικότητας και τάξεως, η απαιτουµένη στις παραγράφους α, β, γ και δ προϋπηρεσία µειώνεται στο ήµισυ (1/2).
3. Για τους πτυχιούχους τεχνικών λυκείων του Ν. 1566/1985 τοµέα µηχανολογικού, τους πτυχιούχους τεχνικών επαγγελµατικών σχολών του Ν. 1566/1985 ειδικότητας µηχανολογικών εγκαταστάσεων και ισοτίµων, η στις παραγράφους α, β, γ και δ συνολική απαιτούµενη προϋπηρεσία µειώνεται στο ένα τρίτο (1/3).
4. Για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή µηχανηµάτων των δύο οµάδων ΙΑ΄ και ΙΒ΄, για τα λειτουργούντα µε θερµική µηχανή µηχανήµατα και της οµάδας Ε΄ των ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων η κατά περίπτωση απαιτούµενη προϋπηρεσία µειώνεται στα δύο τρίτα (2/3).
5. Κάτοχος αδείας συγκεκριµένης οµάδος µηχανηµάτων µε θερµική µηχανή, από τις οµάδες του άρθρου 2, παρ. 1 οποιασδήποτε τάξεως, µπορεί ν΄ αποκτήσει άδεια άλλης οµάδας της ίδιας ή ανωτέρας τάξεως, εφόσον έχει πραγµατοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός – χειριστής στη συγκεκριµένη οµάδα, ίση µε το ½ της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια, ύστερα από επιτυχή πρακτική εξέταση επί µηχανήµατος της οµάδας αυτής.
6. Κάτοχος αδείας συγκεκριµένης οµάδας µηχανηµάτων µε θερµική µηχανή, από τις οµάδες του άρθρου 2, παρ. 1, οποιασδήποτε τάξεως, µπορεί ν΄ αποκτήσει άδεια συγκεκριµένης οµάδας ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων από τις οµάδες του άρθρου 2, παρ. 2, εφόσον έχει πραγµατοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός – χειριστής σε ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα ίση µε τα 3/3 της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια, ύστερα από επιτυχή εξέταση, σύµφωνα µε τα οριζόµενα από το άρθρο 9 του παρόντος.
7. Η παραπάνω προϋπηρεσία σε µηχάνηµα µε θερµική µηχανή, για την απόκτηση αδείας µιας εκ των δώδεκα (12) οµάδων από Α΄ έως ΙΒ΄, µπορεί ν’ αντικατασταθεί και µέχρι το ένα τρίτο (1/3) της κατά περίπτωση οριζόµενης προϋπηρεσίας σε συνεργείο επισκευής µηχανηµάτων εκτελέσεων τεχνικών έργων.
8. Προϋπηρεσία σε συνεργείο µηχανηµάτων εκτελέσεων τεχνικών έργων διανυθείσα σε ηλικία µέχρι του δεκάτου έκτου (16ου) έτους συµπληρωµένου ή επί µηχανήµατος µέχρι και του δεκάτου εβδόµου (17) έτους συµπληρωµένου, δεν λαµβάνεται υπόψη.
Β. Ο ενδιαφερόµενος για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων, για κάθε κατηγορία απαιτουµένων προσόντων, πρέπει να έχει συµπληρώσει το εικοστό πρώτο (21ο) έτος της ηλικίας του και να έχει πραγµατοποιήσει την ακόλουθη προϋπηρεσία:
1. Για τους χειριστές πείρας:
(α) Για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού – χειριστή ∆΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων προϋπηρεσία 600 πλήρη ηµεροµίσθια ως βοηθός – χειριστής σε ηλεκτροκίνητα µηχανήµατα της οµάδας αυτής.
(β) Για την απόκτηση άδειας µηχανοδηγού – χειριστή Γ΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 150 ηµεροµίσθια.
(γ) Για την απόκτηση άδειας µηχανοδηγού – χειριστή Β΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 300 ηµεροµίσθια.
(δ) Για την απόκτηση άδειας µηχανοδηγού – χειριστή Α΄ Τάξεως ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων, η στην παράγραφο (α) συνολική προϋπηρεσία αυξάνεται κατά 400 ηµεροµίσθια.
2. (α) Για τους πτυχιούχους κατωτέρω τεχνικών σχολών ειδικότητας ηλεκτρολόγου και ισοτίµων ως και τους κατόχους αδείας ηλεκτροτεχνίτου οποιασδήποτε ειδικότητας, η στις παραγράφους α, β, γ και δ συνολική απαιτούµενη προϋπηρεσία µειώνεται στο ήµισυ (1/2).
(β) Για τους πτυχιούχους τεχνικών επαγγελµατικών λυκείων του Ν. 1566/1985 ηλεκτρολογικού – ηλεκτρονικού τοµέα, τους πτυχιούχους τεχνικών επαγγελµατικών σχολών του Ν. 1566/1985 ειδικότητας ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, η στις παραγράφους α, β, γ και δ συνολική απαιτούµενη προϋπηρεσία µειώνεται στο ένα τρίτο (1/3).
3. (α) Κάτοχος αδείας µηχανοδηγού – χειριστή µιας οµάδας ηλεκτροκινήτων µηχανηµάτων του άρθρου 2, παρ. 2 οποιασδήποτε Τάξεως, µπορεί ν’ αποκτήσει άδεια άλλης οµάδας της ιδίας ή ανωτέρας τάξης, εφόσον έχει πραγµατοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός – χειριστής σε µηχανήµατα της οµάδας αυτής, ίση µε το ήµισυ (1/2) της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια.
(β) Κάτοχος αδείας µηχανοδηγού-χειριστή, από τις οµάδες του άρθρου 2, παρ. 2, οποιασδήποτε τάξεως, µπορεί να αποκτήσει άδεια µηχανοδηγού-χειριστή µηχανηµάτων µε θερµική µηχανή εκ των οµάδων του άρθρου 2, παρ. 1, εφόσον έχει πραγµατοποιήσει προϋπηρεσία, ως βοηθός-χειριστής σε µηχανήµατα της αιτουµένης οµάδας ίση µε τα δύο τρίτα (2/3) της συνολικής προϋπηρεσίας που απαιτείται για την κατά περίπτωση άδεια, ύστερα από επιτυχή εξέταση σύµφωνα µε το άρθρο 9 του παρόντος.
4. Προϋπηρεσία ως βοηθού χειριστή επί ηλεκροκινήτου µηχανήµατος διανυθείσα µέχρι του δεκάτου εβδόµου (17ου) έτους της ηλικίας συµπληρωµένου δεν λαµβάνεται υπόψη.
1. Οι ενδιαφερόµενοι για την απόκτηση αδείας µηχανοδηγού χειριστή, σύµφωνα µε τις διατάξεις του παρόντος, πρέπει να υποβάλουν στις αρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
(α) Αίτηση µε δύο φωτογραφίες.
(β) Πιστοποιητικό ∆ήµου ή Κοινότητας ή στοιχεία που προκύπτουν από την Αστυνοµική ταυτότητα για τον τόπο γέννησης και την ηλικία του υποψηφίου ή εφόσον πρόκειται για αλλοδαπό Πιστοποιητικό της αρµόδιας Προξενικής Αρχής που συνοδεύεται και από άδεια εργασίας του Υπουργείου Εργασίας.
(γ) Απόσπασµα Ποινικού Μητρώου από το οποίο να προκύπτει ότι ο υποψήφιος δεν έχει καταδικασθεί σε ποινή µε στέρηση των πολιτικών του δικαιωµάτων.
(δ) Υπεύθυνη ∆ήλωση του υποψηφίου περί µονίµου διαµονής του.
(ε) Ιατρική βεβαίωση από την οποία να προκύπτει ότι ο υποψήφιος είναι άτοµο υγιές µε καλή όραση και ακοή, σύµφωνα µε το άρθρο 64 του Π.∆. 1073/81 «Περί µέτρων ασφαλείας κατά την εκτέλεση εργασιών εις εργοτάξια οικοδοµών και πάσης φύσεως έργων αρµοδιότητος πολιτικού µηχανικού».
(στ) Τα κατά περίπτωση απαιτούµενα Πιστοποιητικά προϋπηρεσίας, στα οποία πρέπει απαραίτητα ν’ αναγράφονται µε λεπτοµέρεια στα στοιχεία του συνεργείου επισκευής µηχανηµάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων, τα ακριβή στοιχεία του µηχανήµατος ή των µηχανηµάτων, ο τόπος εργασίας, το είδος της υπηρεσίας την οποία εκτελούσε ο υποψήφιος, ο ακριβής αριθµός των ηµεροµισθίων του, η ακριβής χρονολογία της υπηρεσίας του, καθώς και το ονοµατεπώνυµο και ο αριθµός της αδείας του αδειούχου χειριστή υπό την επίβλεψη του οποίου εργάσθηκε σαν βοηθός ο υποψήφιος.
Τα πιστοποιητικά αυτά πρέπει να είναι θεωρηµένα για την ακρίβεια του περιεχοµένου από την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας και ελλείψει γνωµάτευση των κατά τόπους Επαγγελµατικών Οργανώσεων.
Επαγγελµατικές Οργανώσεις, θεωρούνται µόνον τα κλαδικά Σωµατεία των εργαζοµένων µε εξαρτηµένη σχέση εργασίας. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοιο Σωµατείο στην περιφέρεια του Νοµού, η παραπάνω γνωµάτευση γίνεται µόνον από την ΟΜΟΣΠΟΝ∆ΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΜΗΧΑΝΟ∆ΗΓΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΤΡΥΠΑΝΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑ∆ΟΣ.
1. Η άδεια µηχανοδηγού-χειριστή, όσο για τα µηχανήµατα, χορηγείται σε όποιον διαθέτει τα νόµιµα προσόντα, σύµφωνα µε τις διατάξεις του παρόντος, ύστερα από επιτυχή εξέταση ενώπιον της Επιτροπής, που ορίζεται από το Υπουργείο Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας κατά τις διατάξεις του άρθρου 2, παρ. 3 του Ν.∆. 1150/49.
2. Η εξέταση των υποψηφίων διεξάγεται θεωρητικά και πρακτικά.
Η θεωρητική εξέταση γίνεται γραπτά και προφορικά και περιλαµβάνει αριθµητικά πράξεις, γνώσεις µηχανολογίας που ανάγονται στη λειτουργία της κινητήριας µηχανής και των µηχανισµών του αντίστοιχου µηχανήµατος µε τις ασφαλιστικές προδιαγραφές τους, καθώς και περιγραφή των βλαβών που συνήθως παρουσιάζονται κατά τη λειτουργία του µηχανήµατος, καθώς επίσης και τον τρόπο αποκατάστασης των βλαβών.
Η πρακτική εξέταση περιλαµβάνει εξέταση του υποψηφίου σε µηχάνηµα της οµάδας για την οποία εξετάζεται ο υποψήφιος κατά την κρίση της Επιτροπής.
3. Στις αρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας τηρείται µητρώο των ως άνω εκδιδοµένων αδειών.
4. Οι απορριπτόµενοι στις εξετάσεις υποψήφιοι µπορούν να επανέλθουν για εξέταση ύστερα από δύο (2) µήνες τουλάχιστον από την απόρριψή τους.
Με την επιφύλαξη της ισχύος των διατάξεων που εφαρµόζονται για τους αποφοίτους τεχνικής και επαγγελµατικής εκπαίδευσης κάθε βαθµίδας και της 34861/79 κοινής απόφασης των Υπουργών Βιοµηχανίας – Ενέργειας και Συγκοινωνιών «Περί άδειας οδηγήσεως µηχανηµάτων έργων» (ΦΕΚ 1081/Β/30.11.79) οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν, καταργείται από την έναρξη ισχύος του παρόντος ∆ιατάγµατος το Π.∆. 22/76 (ΦΕΚ 6/Α/12.1.76) καθώς και κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται ή ρυθµίζει διαφορετικά θέµατα που διέπονται από το παρόν Π.∆.
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δηµοσίευσή του στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως.
Στον Αναπληρωτή Υπουργό Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας αναθέτουµε τη δηµοσίευση και εκτέλεση αυτού του ∆ιατάγµατος.
Αθήνα, 26 Ιανουαρίου 1990
Ο ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΤΗΣ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΝΤ. ΣΑΡΤΖΕΤΑΚΗΣ
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΟΣ
The social partners body for health and safety at work