Attachment | Size |
---|---|
ΦΕΚ 916Β_2014 | 344.75 KB |
1. α. Της παρ. 2 του άρθρου 62, της παρ. 46 και του προτελευταίου εδαφίου του άρθρου 64 του N. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α΄ 32).
β. Των άρθρων 1, 2 και 3 του Ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (ΦΕΚ 34 Α΄) όπως το άρθρο 1 τροποποιήθηκε από το άρθρο 6 παρ. 1 του Ν. 1440/1984 «Συμμετοχή της Ελλάδας στο κεφάλαιο, τα αποθεματικά και τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στο Κεφάλαιο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Άνθρακος και Χάλυβος και του Οργανισμού Εφοδιασμού ΕΥΡΑΤΟΜ» (Α΄ 70) και το άρθρο 3 αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του Ν. 1892/1990 (Α΄ 101).
γ. Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα, που τέθηκε σε ισχύ με το άρθρο πρώτο του Προεδρικού Διατάγματος 63/2005 (Α΄98) «Κωδικοποίηση για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα».
2. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 1069/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «περί υγειονομικών κανόνων για ζωικά υποπροϊόντα και παράγωγα προϊόντα που δεν προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 1774/2002».
3. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 142/2011 της Επιτροπής «για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 1069/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περί υγειονομικών κανόνων για ζωικά υποπροϊόντα και παράγωγα προϊόντα που δεν προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο και για την εφαρμογή της Οδηγίας 97/78/ΕΚ του Συμβουλίου όσον αφορά ορισμένα δείγματα και τεμάχια που εξαιρούνται από κτηνιατρικούς ελέγχους στα σύνορα οι οποίοι αναφέρονται στην εν λόγω οδηγία».
4. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 999/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «για τη θέσπιση κανόνων πρόληψης, καταπολέμησης και εξάλειψης ορισμένων μεταδοτικών σπογγωδών εγκεφαλοπαθειών».
5. Το υπ’ αριθμ. Π.Δ. 211/2006 (ΦΕΚ Α΄ 211/5−10−2006) «Συμπληρωματικά μέτρα εκτέλεσης του Κανονισμού 1774/2002/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Οκτωβρίου 2002 για τον καθορισμό υγειονομικών κανόνων σχετικά με τα ζωικά υποπροϊόντα που δεν προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο».
6. Το π.δ. 46/2014 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών» (Α΄ 79).
7. Την υπ’ αριθμ. Υ 435/3.4.2014 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτού Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Θεόφιλου Λεονταρίδη» (Β΄ 831/3.4.2014).
8. Την υπ’ αριθμ. 331/10301/25.1.2013 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β΄/198) «Πρόγραμμα Επιτήρησης και Καταπολέμησης της Λύσσας στην Ελλάδα».
9. Την 3941/120925 (β2642/17−10−2013) κοινή υπουργική απόφαση «Τροποποίηση της υπ’ αριθμ 331/10301/25−1−2013 απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Πρόγραμμα Επιτήρησης και Καταπολέμησης της Λύσσας στην Ελλάδα».
10. Την 202841/22−12−2011 (ΦΕΚ Β΄/3223/30−12−2011) κοινή υπουργική απόφαση «Συμπληρωματικά μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΚ) 1069/2009 σχετικά με την περισυλλογή, διαχείριση και απόρριψη των νεκρών βοοειδών, αιγών και προβάτων, που περιέχουν υλικά κινδύνου στις Περιφέρειες Αν. Μακεδονίας και Θράκης και Θεσσαλίας».
11. Την 4132/128617/2013 (ΦΕΚ Β΄/2863/11−11−2013) υπουργική απόφαση «Πρόγραμμα Επιτήρησης, Ελέγχου και Εξάλειψης της Σπογγώδους Εγκεφαλοπάθειας των Βοοειδών (ΣΕΒ)».
12. Την 4922/131349/28−12−2012 υπουργική απόφαση «Πρόγραμμα Επιτήρησης, Ελέγχου και Εξάλειψης των Μεταδοτικών Σπογγωδών Εγκεφαλοπαθειών (ΜΣΕ) στα μικρά μηρυκαστικά».
13. Το γεγονός ότι δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Με την παρούσα απόφαση θεσπίζονται προγράμματα διαχείρισης νεκρών ζώων σε εκτέλεση του Kανονισμού (ΕΚ) 1069/2009, που αφορούν τη συλλογή, ταυτοποίηση, μεταφορά, επεξεργασία, χρήση ή απόρριψη ολόκληρων νεκρών ή θανατούμενων ζώων ή τμημάτων αυτών, σε όλη την Ελληνική Επικράτεια.
Στόχος είναι η συλλογή, μεταφορά και ορθή διαχείριση:
1. των νεκρών ζώων από λοιμώδη νοσήματα ή άλλα αίτια, που βρίσκονται στις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και δεν καλύπτονται από σχετικές αποφάσεις οικονομικών ενισχύσεων,
2. των νεκρών αδέσποτων ζώων, που βρίσκονται στο οδικό δίκτυο της χώρας, αγρούς ή σε κάθε δημόσιο ή κοινόχρηστο χώρο, εκτός των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων,
3. των νεκρών άγριων ζώων με υπόνοια μόλυνσης από νόσο που μπορεί να μεταδοθεί στον άνθρωπο ή στα ζώα 4. των νεκρών ή θανατούμενων ζώων, υπόπτων προσβολής από τον ιό της λύσσας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο πρόγραμμα Επιτήρησης και Καταπολέμησης της Λύσσας στην Ελλάδα,
5. των νεκρών βοοειδών, αιγών και προβάτων που περιέχουν υλικά ειδικού κινδύνου και από τα οποία λαμβάνονται δείγματα εγκεφαλικού ιστού στο πλαίσιο του προγράμματος επιτήρησης, ελέγχου και εξάλειψης των Μεταδοτικών Σπογγωδών Εγκεφαλοπαθειών (ΜΣΕ).
1. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Υπ.Α.Α.Τ.) ή/και οι Περιφέρειες της Χώρας δια των αρμοδίων Υπηρεσιών τους έχουν την ευθύνη της υλοποίησης της διαγωνιστικής διαδικασίας προκειμένου να γίνει η ανάθεση της εκτέλεσης των προγραμμάτων σε κατάλληλους προς τούτο φορείς υλοποίησης.
2. Η Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής του Υπ.Α.Α.Τ. ως κεντρική αρμόδια αρχή έχει την αρμοδιότητα για το σχεδιασμό, προγραμματισμό, συντονισμό, παρακολούθηση και αξιολόγηση των προγραμμάτων σε ολόκληρη την Επικράτεια.
3. Οι Κτηνιατρικές Υπηρεσίες των Περιφερειών της χώρας είναι αρμόδιες για το συντονισμό, την ορθή εφαρμογή και τον έλεγχο − παρακολούθηση του προγράμματος σε όλη την Περιφέρεια. Επίσης, συγκεντρώνουν, αξιολογούν και κοινοποιούν τα στοιχεία εφαρμογής του προγράμματος της Περιφέρειας στη Γενική Δ/νση Κτηνιατρικής.
4. Οι Κτηνιατρικές Υπηρεσίες των Περιφερειακών Ενοτήτων έχουν την αρμοδιότητα για τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής και τήρησης των προϋποθέσεων του προγράμματος από το φορέα υλοποίησης σε όλη την Περιφερειακή Ενότητα. Συνεργάζονται με τις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες των Περιφερειών και τους αποστέλλουν τα στοιχεία εφαρμογής του προγράμματος που αφορούν την Περιφερειακή Ενότητα.
5. Ο φορέας υλοποίησης του προγράμματος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, αναλαμβάνει την υποχρέωση της ορθής εκτέλεσης του προγράμματος (ανάδοχος), με διαγωνιστική διαδικασία σε επίπεδο Περιφέρειας ή Υπουργείου (Υπ.Α.Α.Τ.).
6. Ο φορέας της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, συμμετέχει στο πρόγραμμα σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των δράσεων του άρθρου 1, σημεία 1, 4 και 5.
Οι φορείς εκτέλεσης των προγραμμάτων πρέπει να πληρούν τουλάχιστον τις παρακάτω προϋποθέσεις:
1. Να διαθέτουν επαρκή αριθμό ειδικών κατά περίπτωση οχημάτων μεταφοράς ΖΥΠ εγκεκριμένων από την αρμόδια Κτηνιατρική Αρχή.
2. Να διαθέτουν τηλεφωνικό κέντρο για χρήση σε 24ωρη βάση.
3. Να διαθέτουν επαρκές και έμπειρο προσωπικό για την ορθή εκτέλεση του προγράμματος. Για την περισυλλογή νεκρών λυσσύποπτων ζώων ή των κεφαλών αυτών απαιτείται το προσωπικό που χειρίζεται το εν λόγω υλικό να είναι εμβολιασμένο κατά της λύσσας.
4. Να είναι κάτοχοι ή να συνεργάζονται με εγκεκριμένες μονάδες διαχείρισης ΖΥΠ.
1. Ο φορέας εκτέλεσης προγραμμάτων, διαθέτει τηλεφωνικό κέντρο που δέχεται μηνύματα για περισυλλογή νεκρών ζώων 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Τα μηνύματα καταγράφονται σε αρχείο. Ο υπεύθυνος του φορέα κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης ή ο πολίτης επικοινωνούν με το τηλεφωνικό κέντρο, παρέχοντας τα εξής στοιχεία:
Ονοματεπώνυμο, αριθμός προσωπικού τηλεφώνου, σημείο/τοποθεσία για τη συλλογή του νεκρού ζώου. Στην περίπτωση του φορέα κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης παρέχονται επιπλέον στοιχεία που αφορούν την έδρα, τον κωδικό αριθμό εκμετάλλευσης ή το ΑΦΜ.
2. Η συλλογή και η μεταφορά των νεκρών ζώων σε εγκεκριμένη μονάδα διαχείρισης θα πρέπει να γίνεται εντός 24 ωρών το αργότερο από την ώρα ειδοποίησης του αναδόχου, με εγκεκριμένα μέσα μεταφοράς ΖΥΠ για την κατηγορία υλικών που μεταφέρουν και υπό ψύξη. Σε δυσπρόσιτες περιοχές (ορεινές περιοχές με υποτυπώδες οδικό δίκτυο ή νησιά χωρίς καθημερινή συγκοινωνία) ο χρόνος συλλογής μπορεί να ανέλθει στις 48 ώρες, εκτός περιπτώσεων ανωτέρας βίας.
3. Σε περίπτωση που τα νεκρά ζώα δεν μπορούν να μεταφερθούν εντός 24 ωρών στη μονάδα διαχείρισης, τότε ο ανάδοχος υποχρεούται να τα συλλέξει και να τα μεταφέρει υπό κατάψυξη στη μονάδα διαχείρισης ή να τα μεταφέρει άμεσα υπό ψύξη σε μονάδα ενδιάμεσου
χειρισμού (προς κατάψυξη) ώστε σε δεύτερο χρόνο να μεταφερθούν στη μονάδα διαχείρισης.
4. Η λήψη δειγμάτων εγκεφαλικού ιστού για ΜΣΕ γίνεται άμεσα κατά την παραλαβή του νεκρού ζώου από τη μονάδα διαχείρισης.
Η χρηματοδότηση των προγραμμάτων δύναται να καλυφθεί με την ένταξη τους σε Κοινοτικό ή Εθνικό πρόγραμμα ή με ιδίους πόρους της Περιφέρειας. Οι επιλέξιμες δαπάνες αφορούν τις δαπάνες συλλογής, μεταφοράς, διάθεσης και επεξεργασίας των νεκρών ή θανατωμένων ζώων σε εγκεκριμένες μονάδες επεξεργασίας ζωικών υποπροϊόντων.
Με εγκύκλιο κατόπιν εισηγήσεως/ πρωτοβουλίας της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής καθορίζεται κάθε ειδικό θέμα που αφορά ειδικότερες υποχρεώσεις των αρμόδιων αρχών και των φορέων εκτέλεσης των προγραμμάτων καθώς και τεχνικές λεπτομέρειες και διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή της παρούσας Υπουργικής απόφασης.
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 10 Απριλίου 2014
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΛΕΟΝΤΑΡΙΔΗΣ