Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 2057Β_2015 | 344.89 KB |
1. Τις διατάξεις του άρθρου δεύτερου του Ν. 2077/1992 «Κύρωση Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση» (Α΄ 136) και τις διατάξεις των άρθρων 1 και 2 (παρ. 1ζ) του Ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (Α΄ 34) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 6 του Ν. 1440/1986 «Συμμετοχή της Ελλάδας στο κεφάλαιο, στα αποθεματικά και στις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ.λπ. (Α΄ 70) και του άρθρου 65 του Ν. 1892/1990 (Α΄ 101).
2. Τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 17 του Ν. 2939/2001 «Συσκευασίες και εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων−Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων (Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π.) και άλλες διατάξεις» (Α΄179) όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του Ν. 3854/2010 (Α΄94) καθώς και τις διατάξεις των άρθρων 16, 17, 20 και 24 του ίδιου νόμου, όπως τα άρθρα αυτά τροποποιήθηκαν με τα άρθρα 4, 5, 6 και 7 του Ν. 3854/2010 (Α΄94) και στη συνέχεια με τα άρθρα 6 και 46 του Ν. 4042/2012 (Α΄24).
3. Τις διατάξεις του Ν. 4042/2012 «Ποινική προστασία του περιβάλλοντος−Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ − Πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης αποβλήτων − Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ. Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» (Α΄ 24).
4. Τις διατάξεις του Π.δ. 148/2009 «Περιβαλλοντική ευθύνη για την πρόληψη και την αποκατάσταση των ζημιών στο περιβάλλον−Εναρμόνιση με την οδηγία 2004/35/ΕΚ….κλπ» (Α΄190).
5. Tο Π.δ. 99/2008 «Συγκρότηση, διάρθρωση και λειτουργία του Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων (ΕΟΕΔΣΑΠ) και Κανονισμός Οικονομικής Διαχείρισης και Προμηθειών του Οργανισμού» (Α΄154), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 8 του Ν. 3854/2010 (Α΄94) και στη συνέχεια με το άρθρο 46 (παρ. 4, 5, 6 και 7) του Ν. 4042/2012 (Α΄24).
6. Την οδηγία 2013/56/ΕΕ του Συμβουλίου της 20ης Νοεμβρίου 2013 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (EEL 329/5/2013).
7. Την απόφαση 2009/851/ΕΚ της Επιτροπής της 25ης Νοεμβρίου 2009 «σχετικά με τη θέσπιση ερωτηματολογίου για τις εκθέσεις των κρατών μελών για την εφαρμογή της οδηγίας 2006/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις ηλεκτρικές στήλες και τους συσσωρευτές και τα απόβλητα ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτές».
8. Την απόφαση 2008/763/ΕΚ της Επιτροπής της 29ης Σεπτεμβρίου «για την καθιέρωση, σύμφωνα με την οδηγία 2006/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, κοινής μεθοδολογίας για τον υπολογισμό των ετήσιων πωλήσεων φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών στους τελικούς χρήστες».
9. Τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1013/2006 και τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1418/2007 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 29ης Νοεμβρίου 2007, «σχετικά με την εξαγωγή για αξιοποίηση ορισμένων αποβλήτων που περιέχονται στο παράρτημα ΙΙΙ ή ΙΙΙΑ του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1013/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, προς ορισμένες χώρες στις οποίες δεν εφαρμόζεται η απόφαση του ΟΟΣΑ για τον έλεγχο των διασυνοριακών διακινήσεων αποβλήτων» (EEL 316/6/2007).
10. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1103/2010 «Θέσπιση κανόνων κατ’ εφαρμογή της οδηγίας 2006/66/ΕΚ σχετικά με τη σήμανση της χωρητικότητας των φορητών δευτερογενών (επαναφορτιζόμενων) ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών αυτοκινήτων» (ΕΕL 313/3/2010).
11. Την υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 Κοινή Υπουργική απόφαση «Μέτρα, όροι και πρόγραμμα για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών σε συμμόρφωση με τις διατάξεις των οδηγιών, 2006/66/ΕΚ «σχετικά με τις ηλεκτρικές στήλες και τους συσσωρευτές και τα απόβλητα ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών και με την κατάργηση της οδηγίας 91/157/ΕΟΚ» και 2008/103/ΕΚ «για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/66/ΕΚ σχετικά με τις ηλεκτρικές στήλες και τους συσσωρευτές και τα απόβλητα ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, όσο αφορά την τοποθέτηση ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών στην αγορά» (Β΄ 1625).
12. Το Π.δ. 100/2014 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» (Α΄ 167).
13. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα, όπως τέθηκε σε ισχύ με το άρθρο πρώτο του Π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (Α΄98) στη συνέχεια τροποποιήθηκε με το Κεφάλαιο Δεύτερο (παραγ. Β) του Ν. 4320/2015 (Α΄29).
14. Τις διατάξεις του Π.δ. 24/2015 «Σύσταση και μετονομασία Υπουργείων μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων» (Α΄20).
15. Τις διατάξεις του Π.δ. 65/2015 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄106).
16. Την με αριθμ. Υ6/2015 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β΄204).
17. Την με αριθμ. Υ5/2015 απόφαση του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Β΄204).
18. Tην υπ’ αριθμ. Υ19/29−8−2015 απόφαση Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωνσταντίνο Μουσουρούλη» ( Β΄1866).
19. Το γεγονός ότι λόγω λήξης της θητείας του ΔΣ του ΕΟΑΝ και μη διορισμού μέχρι σήμερα νέου ΔΣ, δεν υπάρχει η προβλεπόμενη από τη νομοθεσία σχετική εισήγηση προς τον Υπουργό ΠΑΠΕΝ.
20. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Με την παρούσα απόφαση που εκδίδεται σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 17 του Ν. 2939/2001, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 5 του Ν. 3854/2010, καθώς των άρθρων 16, 17, 18, 19, 20, 21 και 24 του Ν. 2939/2001, όπως ισχύουν, αποσκοπείται η τροποποίηση της υπ’ αριθ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄1625), σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2013/56/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Νοεμβρίου 2013 «για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με τις ηλεκτρικές στήλες και τους συσσωρευτές και τα απόβλητα ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών όσον αφορά τη διάθεση στην αγορά φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών που περιέχουν κάδμιο και προορίζονται για ασύρματα ηλεκτρικά εργαλεία και στοιχείων−κουμπιών με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδράργυρο και για την κατάργηση της απόφασης 2009/603/ΕΚ της Επιτροπής», που έχει δημοσιευθεί στην Ελληνική Γλώσσα στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (EEL329/5/10.12.2013), ώστε με την επέκταση των απαγορεύσεων της διάθεσης στην αγορά και άλλων, πέραν των προβλεπόμενων στη ανωτέρω κοινή υπουργική απόφαση, ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών που περιέχουν επικίνδυνες ουσίες, να βελτιώνεται περαιτέρω η περιβαλλοντική συμπεριφορά των ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών.
1) To άρθρο 4 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης τροποποιείται ως ακολούθως:
α) Η παράγραφος 2 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η απαγόρευση της παραγράφου 1 στοιχείο α) δεν ισχύει για τις κομβιόσχημες ηλεκτρικές στήλες ή τους συσσωρευτές με περιεκτικότητα σε υδράργυρο που δεν υπερβαίνει το 2 % κατά βάρος, μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2015».
β) Στην παράγραφο 3, το στοιχείο (γ) αντικαθίσταται ως εξής:
«γ) σε ασύρματα ηλεκτρικά εργαλεία. Στην περίπτωση αυτή η προβλεπόμενη εξαίρεση από την απαγόρευση της παραγράφου 1 στοιχείο β) ισχύει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016.»
γ) Η παράγραφος 5 αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές που δεν πληρούν τις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης, αλλά έχουν διατεθεί νομίμως στην αγορά πριν από την ημερομηνία εφαρμογής των αντίστοιχων απαγορεύσεων που προβλέπονται στο παρόν άρθρο, είναι δυνατόν να συνεχίσουν να διατίθενται στην αγορά μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων.»
2) To άρθρο 6 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 ΚΥΑ αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 6
Αφαίρεση αποβλήτων ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών − Υποχρεώσεις κατασκευαστών / παραγωγών
1. Οι κατασκευαστές έχουν υποχρέωση να σχεδιάζουν συσκευές έτσι ώστε οι ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές να μπορούν να αφαιρούνται εύκολα. Όταν δεν είναι δυνατή η εύκολη αφαίρεση από τον τελικό χρήστη, οι κατασκευαστές υποχρεούνται να σχεδιάζουν τις συσκευές έτσι ώστε τα απόβλητα ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών να μπορούν να αφαιρούνται εύκολα από ειδικευμένους επαγγελματίες ανεξάρτητους από τον κατασκευαστή.
2. Οι συσκευές με ενσωματωμένες ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές πρέπει να συνοδεύονται από οδηγίες με τις οποίες υποδεικνύεται ο τρόπος ασφαλούς αφαίρεσής τους είτε από τον τελικό χρήστη είτε από ανεξάρτητους ειδικευμένους επαγγελματίες. Ανάλογα με την περίπτωση, οι οδηγίες πρέπει να ενημερώνουν τον τελικό χρήστη για το είδος της ενσωματωμένης στη συσκευή ηλεκτρικής στήλης ή συσσωρευτή.
3. Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 δεν εφαρμόζονται όταν, για λόγους ασφάλειας ή απόδοσης, για ιατρικούς λόγους ή για λόγους ακεραιότητας δεδομένων, απαιτείται συνεχής παροχή ηλεκτρικού ρεύματος για την οποία είναι αναγκαία η μόνιμη σύνδεση της συσκευής με την ηλεκτρική στήλη ή τον συσσωρευτή.»
3) Στο άρθρο 11 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης, η παράγραφος 5 αντικαθίσταται και προστίθεται νέα υποπαράγραφος 5.1. ως ακολούθως:
«5. Η έγκριση ισχύει για έξι (6) χρόνια και μπορεί να ανανεώνεται με τροποποίηση ή αναθεώρηση της προβλεπόμενης μελέτης σύμφωνα με τα τότε ισχύοντα νέα δεδομένα ή κατ’ εφαρμογή του άρθρου 13 της παρούσας απόφασης.
5.1) Ανανέωση εγκρίσεων:
Οι εγκρίσεις των συστημάτων μετά τη λήξη ισχύος τους, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, ακολουθούν τη διαδικασία ανανέωσης, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 116570/2009 απόφαση του Υπουργού ΠΑΠΕΝ (Β΄769).
Ο ΕΟΑΝ κατά την αξιολόγηση του φακέλου ανανέωσης, λαμβάνει υπόψη, πέραν των προβλεπόμενων στην ανωτέρω απόφαση, κάθε τυχόν επιπλέον αλλαγή των δεδομένων πάνω στα οποία βασίστηκε η έκδοση της έγκρισης συμπεριλαμβανομένων νέων όρων και περιορισμών που τυχόν έχουν εν τω μεταξύ θεσπισθεί με μεταγενέστερες κανονιστικές διατάξεις.
Για το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ της εμπρόθεσμης υποβολής του Φακέλου Ανανέωσης και της ολοκλήρωσης της διαδικασίας αξιολόγησής του με την έκδοση της σχετικής απόφασης, η υφιστάμενη απόφαση έγκρισης διατηρείται σε ισχύ.
Σε περίπτωση που ο φάκελος ανανέωσης υποβάλλεται εκπρόθεσμα, επιβάλλεται το πρόστιμο που προβλέπεται στο άρθρο 21. Η καταβολή του προστίμου αποτελεί προϋπόθεση για την μετέπειτα εξέταση από τον ΕΟΑΝ του φακέλου ανανέωσης της έγκρισης.
5.2.) Τροποποίηση εγκρίσεων:
Οι εγκρίσεις των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης τροποποιούνται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) Οι εγκρίσεις που εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης (νέες εγκρίσεις), τροποποιούνται πριν από τη λήξη ισχύος τους, όταν αλλάζουν, κατά την κρίση του ΕΟΑΝ, τα δεδομένα πάνω στα οποία βασίστηκε η έκδοσή τους,
β) Οι εγκρίσεις που έχουν εκδοθεί πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης (υφιστάμενες εγκρίσεις), επανεξετάζονται πριν από τη λήξη ισχύος τους και τροποποιούνται εάν, κατά την κρίση του ΕΟΑΝ, δεν ανταποκρίνονται στις προβλέψεις, τις απαιτήσεις και τους στόχους της παρούσας απόφασης,
Στις ανωτέρω περιπτώσεις (α) και (β), το σύστημα οφείλει να υποβάλλει στον ΕΟΑΝ φάκελο τροποποίησης της έγκρισης με τα απαραίτητα στοιχεία που τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα της τροποποίησης της έγκρισης. Οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής μπορεί να ρυθμίζονται με κανονισμό που εκδίδεται με απόφαση του Υπουργού ΠΑΠΕΝ μετά από εισήγηση του ΕΟΑΝ.
Μέσα σε διάστημα 60 εργάσιμων ημερών από την υποβολή από το σύστημα πλήρους φακέλου, ο ΕΟΑΝ αξιολογεί αν θα προβεί ή όχι σε αναθεώρηση/ τροποποίηση της έγκρισης.
5.3) Ανάκληση εγκρίσεων:
Οι εγκρίσεις των συστημάτων μπορεί να ανακαλούνται προσωρινά ή οριστικά, πριν τη λήξη ισχύος τους, ιδίως όταν:
α) δεν τηρούνται οι όροι της έγκρισης ή
β) συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου, ή
γ) διαπιστώνεται από τον ΕΟΑΝ:
αα) ότι η έκδοση ή ανανέωση της έγκρισης βασίστηκε σε ψευδή/ παραπλανητικά στοιχεία/ δικαιολογητικά,
ββ) μη συμμόρφωση με τους ειδικούς όρους που προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 13,
γγ) κακή λειτουργία του συστήματος και ως εκ τούτου αδυναμία να επιτελέσει το έργο του. Οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής μπορεί να ρυθμίζονται με κανονισμό που εκδίδεται με απόφαση του Υπουργού ΠΑΠΕΝ μετά από εισήγηση του ΕΟΑΝ.
5.4.) Η ανανέωση, τροποποίηση ή ανάκληση των εγκρίσεων γίνεται με απόφαση ΕΟΑΝ.
4) Στο άρθρο 14 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης, η παράγραφος 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«2. Το σχέδιο της απόφασης εξαίρεσης που αναφέρεται στην παράγραφο 1 καθώς και οι λόγοι για τους οποίους προτείνεται η έκδοσή της, δημοσιοποιούντα από τον ΕΟΑΝ με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό και κοινοποιούντα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στα άλλα Κράτη Μέλη».
5) To άρθρο 15 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 15
Εγγραφή σε Μητρώο Παραγωγών
Κάθε παραγωγός ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών εγγράφεται υποχρεωτικά σε Μητρώο Παραγωγών που τηρείται και λειτουργεί στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.). Η εγγραφή στο Μητρώο Παραγωγών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη νόμιμη άσκηση της δραστηριότητας κάθε παραγωγού. Οι διαδικαστικές απαιτήσεις εγγραφής στο εν λόγω Μητρώο προβλέπονται ειδικότερα στο παράρτημα IV.».
6) Στο άρθρο 17 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης, το στοιχείο (β) της παραγράφου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«β) Από την 26η Σεπτεμβρίου 2009, σε όλες τις φορητές και τις ενσωματωμένες σε οχήματα ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές, αναγράφεται υποχρεωτικά η δυναμικότητά τους κατά τρόπο ορατό, ευανάγνωστο και ανεξίτηλο. Λεπτομερείς κανόνες για την υλοποίηση της απαίτησης αυτής συμπεριλαμβανομένων εναρμονισμένων μεθόδων για τον καθορισμό της δυναμικότητας και της ενδεδειγμένης χρήσης, καθορίζονται σύμφωνα με την παράγραφο 10 στοιχείο (α) του άρθρου 1 της οδηγίας 2013/56/ΕΕ».
7) Στο άρθρο 19 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης, το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«1. Ο Ε.Ο.ΑΝ. καταρτίζει κάθε τρία χρόνια έκθεση σχετικά με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, βάσει ερωτηματολογίου ή σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 22 (παρ. 2) της οδηγίας 2006/66/ΕΚ, όπως αντικαταστάθηκε από την παράγραφο 11 του άρθρου 1 της οδηγίας 2013/56/ΕΕ».
8) Το άρθρο 20 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 20
Επιθεωρήσεις−Έλεγχοι
1. Ο ΕΟΑΝ διενεργεί τις ενδεδειγμένες επιθεωρήσεις και ελέγχους, σύμφωνα με την παράγραφο 1 (περ. θ) του άρθρου 24 του Ν. 2939/2001, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 7 του Ν. 3854/2010, για την ορθή εφαρμογή της παρούσας απόφασης και ιδίως για την τήρηση των όρων χορήγησης των εγκρίσεων των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών καθώς και των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις επί μέρους διατάξεις της για τους συλλέκτες /μεταφορείς, τους διακινητές/διανομείς, τους παραγωγούς και τους λοιπούς φορείς εκμετάλλευσης, όπως ορίζονται στην παράγραφο 15 του άρθρου 2. Κατά τη διενέργεια των ανωτέρω ελέγχων ο ΕΟΑΝ μπορεί να ζητά την συνδρομή, όπου απαιτείται, της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, σύμφωνα με το άρθρο 9 του Ν. 2947/2001 (Α΄228) όπως ισχύει, καθώς και άλλων ενδεχομένως δημόσιων αρχών, σύμφωνα με την παράγραφο 5.
Οι ανωτέρω επιθεωρήσεις και έλεγχοι καλύπτουν εκτός των άλλων και τις πληροφορίες που παρέχονται στον ΕΟΑΝ από τους παραγωγούς σύμφωνα με το άρθρο 15.
2. Οι επιθεωρήσεις και οι έλεγχοι στο πλαίσιο τήρησης των όρων των αδειών που προβλέπονται στο άρθρο 36 του Ν. 4042/2012, διενεργούνται σύμφωνα με το άρθρο 19 του ίδιου νόμου.
3. Οι επιθεωρήσεις για τις διασυνοριακές μεταφορές διενεργούνται σύμφωνα με το άρθρο 19 του Ν. 4042/2012.
Οι εν λόγω επιθεωρήσεις αφορούν ιδίως τις εξαγωγές ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1013/2006 και τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1418/2007 και τις ειδικότερες προβλέψεις του άρθρου 8.
4. Οι παραπάνω επιθεωρήσεις των παραγράφων 1,2 και 3 διενεργούνται είτε κατόπιν αιτιολογημένης και επώνυμης καταγγελίας είτε αυτεπάγγελτα.
5. Ο ΕΟΑΝ μπορεί να ζητά τη συνδρομή, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο και άλλων αρμόδιων αρχών, υπηρεσιών και φορέων όπως των Υπηρεσιών Ειδικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών, των Τελωνείων, της Γενικής Διεύθυνσης Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών και Ελέγχου (Διεύθυνση Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας) του ΥΠΑΠΕΝ, της Ελληνικής Αστυνομίας, Επιμελητηρίων και Υπηρεσιών Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, ιδίως για τη δημιουργία της κατάλληλης ροής πληροφοριών, στο πλαίσιο της τήρησης των διατάξεων της νομοθεσίας για την προστασία του απορρήτου και ενδεχομένως για τη διάθεση προσωπικού για επιτόπιους ελέγχους, με στόχο να εξασφαλίζεται η συμμόρφωση των παραγωγών με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης.
6. Οι έλεγχοι για την τήρηση των απαιτήσεων και υποχρεώσεων που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση και αφορούν στην διάθεση στην αγορά ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, διενεργούνται και αυτοτελώς από την Διεύθυνση Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας της Γενικής Διεύθυνσης Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών & Ελέγχου του ΥΠΑΠΕΝ,
7. Το κόστος των ενδεδειγμένων αναλύσεων και επιθεωρήσεων, επιβαρύνει τους παραγωγούς ή τους τρίτους που ενεργούν για λογαριασμό τους.»
9) Το άρθρο 21 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 21
Κυρώσεις
1. Σε κάθε φορέα εκμετάλλευσης, που ασκεί δραστηριότητα ή επιχείρηση κατά παράβαση των διατάξεων της παρούσας απόφασης, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 20 του Ν. 2939/2001, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 6 του Ν. 3854/2010 και στη συνέχεια με το άρθρο 6 της Ενότητας Α΄ του Ν. 4042/2012. Ειδικότερα οι εν λόγω κυρώσεις επιβάλλονται:
α) στα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, που ενεργούν κατά παράβαση της παρούσας απόφασης και ιδίως των άρθρων 9, 10, 11, 12 και 13,
β) στους παραγωγούς που ενεργούν κατά παράβαση της παρούσας απόφασης και ιδίως των άρθρων 4, 6, 7,10, 12, 14, 15 και 17,
γ) στις εγκαταστάσεις επεξεργασίας και ανάκτησης που ενεργούν κατά παράβαση του άρθρου 7 (παρ.1, περ.1β και 2 και παρ.ΙΙ Β και επιπλέον στους ανακυκλωτές κατά παράβαση του άρθρου 7 (παρ. ΙΙ περ. Α.2 υποπερ. 4 και Α.3, περ. 4),, δ) στους συλλέκτες και μεταφορείς που ενεργούν κατά παράβαση των άρθρων 7 (παρ Ι περ. 1 και παρ. ΙΙΑ), 8 και 16,
ζ) στους διακινητές/ διανομείς που ενεργούν κατά παράβαση των άρθρων 7 (παρ. ΙΙ, υποπαρ. Α1 περ. 3 και παρ. ΙΙΓ) και 9 (παρ. 3).
2. Σε κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που πραγματοποιεί εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης κατά παράβαση του άρθρου 7 (παρ. Ι, εδ. 1α), επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 28, 29 και 30 του Ν. 1650/1986 όπως το άρθρο 28 τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του Ν. 4042/2012 και το άρθρο 30 με το Ν. 3010/2003, το Ν. 4014/2011 και στη συνέχεια με το Ν. 4042/2012 (άρθρο 37).
3. Με πρόστιμο από 20.000 μέχρι 300.000 Ευρώ τιμωρείται το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης που κατά παράβαση της υποπαραγράφου 5.2. του άρθρου 11, δεν προβαίνει σε διαδικασία τροποποίησης της χορηγηθείσας σε αυτό έγκρισης.
3.1. Σε περίπτωση που η προβλεπόμενη στην υποπαράγραφο 5.1. του άρθρου 11 αίτηση για ανανέωση της έγκρισης υποβάλλεται εκπρόθεσμα επιβάλλεται πρόστιμο 10.000−100.000 ευρώ με κριτήριο τη χρονική διάρκεια της παράβασης και τη γεωγραφική εμβέλεια του συστήματος.
4. Σε περίπτωση που η Διεύθυνση Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας της Γενικής Διεύθυνσης Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών και Ελέγχου του ΥΠΑΠΕΝ, στο πλαίσιο εφαρμογής της παραγράφου 6 του άρθρου 20, διαπιστώνει παράβαση των διατάξεων των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 4, επιβάλλει στον παραβάτη πρόστιμο από τρεις χιλιάδες (3000) μέχρι και σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο διπλάσιο του αρχικού. Για την ειδικότερη διαδικασία επιβολής προστίμων εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 2−8 του άρθρου 16 του Π.δ. 114/2013 (Α΄147). Οι αποφάσεις επιβολής προστίμου κοινοποιούνται υποχρεωτικά και στον ΕΟΑΝ προκειμένου να προβεί περαιτέρω στις δέουσες, κατά την κρίση του, ενέργειες.
5. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υπαγωγή των παραγωγών σε καθεστώς κρατικής ενίσχυσης είναι η εξόφληση επιβληθέντων τελεσίδικων διοικητικών κυρώσεων για περιβαλλοντικές παραβάσεις και η μη έκδοση σε βάρος τους τελεσίδικης καταδικαστικής απόφασης για τέλεση αξιόποινων πράξεων ή παραλείψεων κατά παράβαση του άρθρου 28 του Ν. 1650/1986, όπως ισχύει.
6. Οι ως άνω κυρώσεις επιβάλλονται ανεξάρτητα από την επιβολή των κυρώσεων που προβλέπονται και σε άλλες ειδικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, ιδίως στο πλαίσιο εφαρμογής της παραγράφου 5 του άρθρου 20.
7. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο του οποίου η δραστηριότητα προκαλεί ζημία ή άμεση απειλή ζημίας στο περιβάλλον κατά παράβαση των διατάξεων της παρούσας απόφασης, φέρει περιβαλλοντική ευθύνη, η οποία διέπεται από τις διατάξεις του Π.δ. 148/2009 (Α΄190).
10) Στο άρθρο 22 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης, μετά το Παράρτημα ΙΙΙ προστίθεται νέο Παράρτημα ΙV που έχει ως ακολούθως:
«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV
Διαδικαστικές απαιτήσεις εγγραφής σε μητρώο παραγωγών
1. Απαιτήσεις εγγραφής
Οι παραγωγοί ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών εγγράφονται άπαξ, με ηλεκτρονικά μέσα, στο Μητρώο Παραγωγών που τηρείται και λειτουργεί στον ΕΟΑΝ. Ειδικότερα στο Μητρώο Παραγωγών εγγράφονται υποχρεωτικά:
α) οι παραγωγοί που διαθέτουν για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά, σε επαγγελματική βάση, ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές, οπότε, στην περίπτωση αυτή, η εγγραφή στο Μητρώο γίνεται υποχρεωτικά πριν τη διάθεση των ανωτέρω προϊόντων στην ελληνική αγορά, καθώς και
β) οι παραγωγοί που ήδη, κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας, διαθέτουν στην ελληνική αγορά, σε επαγγελματική βάση, ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές, οπότε, στην περίπτωση αυτή, η εγγραφή στο Μητρώο πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός 6 μηνών από τη δημοσίευση της παρούσης απόφασης.
Κατά την εγγραφή, χορηγείται στους παραγωγούς ηλεκτρονικά ο Αριθμός Μητρώου Παραγωγών (Α.Μ.Π.), ο οποίος είναι μοναδικός για κάθε παραγωγό και εκδίδεται το αντίστοιχο Πιστοποιητικό Εγγραφής στο οποίο αναγράφεται το είδος των ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών.2. Στοιχεία προς υποβολή από τους παραγωγούς
Οι παραγωγοί ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών παρέχουν στον ΕΟΑΝ τα ακόλουθα στοιχεία:
i) επωνυμία του παραγωγού και εμπορικές ονομασίες (εφόσον υπάρχουν) με τις οποίες δραστηριοποιείται,
ii) διεύθυνση/διευθύνσεις του παραγωγού: ταχυδρομικός τομέας και τόπος, οδός και αριθμός, χώρα, URL, αριθμός τηλεφώνου, καθώς και αρμόδιος επικοινωνίας, αριθμός τηλεομοιότυπου και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του παραγωγού, εάν υπάρχουν·,
iii) το είδος των ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών που διαθέτει στην αγορά ο παραγωγός: φορητές ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές, ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές βιομηχανίας ή ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές οχημάτων,
iv) πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ο παραγωγός εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του: ατομικά ή μέσω συλλογικού συστήματος·,
v) ημερομηνία υποβολής της αίτησης εγγραφής στο μητρώο,
vi) τον αριθμό φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) του παραγωγού,
συμπεριλαμβανομένου του Ευρωπαϊκού ή του εθνικού αριθμού φορολογικού μητρώου (προαιρετικό),
vii) υπεύθυνη δήλωση για το αληθές των υποβαλλόμενων στοιχείων.
3. Τέλη εγγραφής
Ο ΕΟΑΝ μπορεί να εισηγείται την επιβολή τελών εγγραφής μόνον εφόσον αυτά συναρτώνται με το κόστος και δεν είναι δυσανάλογα. Στην περίπτωση αυτή η ανωτέρω εισήγηση, εκτός των άλλων, περιλαμβάνει υποχρεωτικά και τη μέθοδο υπολογισμού του ύψους των τελών.
4. Μεταβολή των δεδομένων εγγραφής
Σε περίπτωση μεταβολής των δεδομένων εγγραφής που έχουν υποβληθεί από τους παραγωγούς σύμφωνα με το σημείο 2 σημεία i) έως vii), ενημερώνεται από τους παραγωγούς ο ΕΟΑΝ το αργότερο ένα μήνα μετά τη μεταβολή.
5. Διαγραφή από τα μητρώα
Όταν ένας παραγωγός παύει να έχει την ιδιότητα του παραγωγού, ενημερώνει τον ΕΟΑΝ και διαγράφεται από το Μητρώο Παραγωγών.»
To άρθρο 6 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 ΚΥΑ αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 6
Αφαίρεση αποβλήτων ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών − Υποχρεώσεις κατασκευαστών / παραγωγών
1. Οι κατασκευαστές έχουν υποχρέωση να σχεδιάζουν συσκευές έτσι ώστε οι ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές να μπορούν να αφαιρούνται εύκολα. Όταν δεν είναι δυνατή η εύκολη αφαίρεση από τον τελικό χρήστη, οι κατασκευαστές υποχρεούνται να σχεδιάζουν τις συσκευές έτσι ώστε τα απόβλητα ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών να μπορούν να αφαιρούνται εύκολα από ειδικευμένους επαγγελματίες ανεξάρτητους από τον κατασκευαστή.
2. Οι συσκευές με ενσωματωμένες ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές πρέπει να συνοδεύονται από οδηγίες με τις οποίες υποδεικνύεται ο τρόπος ασφαλούς αφαίρεσής τους είτε από τον τελικό χρήστη είτε από ανεξάρτητους ειδικευμένους επαγγελματίες. Ανάλογα με την περίπτωση, οι οδηγίες πρέπει να ενημερώνουν τον τελικό χρήστη για το είδος της ενσωματωμένης στη συσκευή ηλεκτρικής στήλης ή συσσωρευτή.
3. Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 δεν εφαρμόζονται όταν, για λόγους ασφάλειας ή απόδοσης, για ιατρικούς λόγους ή για λόγους ακεραιότητας δεδομένων, απαιτείται συνεχής παροχή ηλεκτρικού ρεύματος για την οποία είναι αναγκαία η μόνιμη σύνδεση της συσκευής με την ηλεκτρική στήλη ή τον συσσωρευτή.»
To άρθρο 15 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 15
Εγγραφή σε Μητρώο Παραγωγών
Κάθε παραγωγός ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών εγγράφεται υποχρεωτικά σε Μητρώο Παραγωγών που τηρείται και λειτουργεί στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.). Η εγγραφή στο Μητρώο Παραγωγών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη νόμιμη άσκηση της δραστηριότητας κάθε παραγωγού. Οι διαδικαστικές απαιτήσεις εγγραφής στο εν λόγω Μητρώο προβλέπονται ειδικότερα στο παράρτημα IV.».
Το άρθρο 20 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 20
Επιθεωρήσεις−Έλεγχοι
1. Ο ΕΟΑΝ διενεργεί τις ενδεδειγμένες επιθεωρήσεις και ελέγχους, σύμφωνα με την παράγραφο 1 (περ. θ) του άρθρου 24 του Ν. 2939/2001, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 7 του Ν. 3854/2010, για την ορθή εφαρμογή της παρούσας απόφασης και ιδίως για την τήρηση των όρων χορήγησης των εγκρίσεων των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών καθώς και των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις επί μέρους διατάξεις της για τους συλλέκτες /μεταφορείς, τους διακινητές/διανομείς, τους παραγωγούς και τους λοιπούς φορείς εκμετάλλευσης, όπως ορίζονται στην παράγραφο 15 του άρθρου 2. Κατά τη διενέργεια των ανωτέρω ελέγχων ο ΕΟΑΝ μπορεί να ζητά την συνδρομή, όπου απαιτείται, της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, σύμφωνα με το άρθρο 9 του Ν. 2947/2001 (Α΄228) όπως ισχύει, καθώς και άλλων ενδεχομένως δημόσιων αρχών, σύμφωνα με την παράγραφο 5.
Οι ανωτέρω επιθεωρήσεις και έλεγχοι καλύπτουν εκτός των άλλων και τις πληροφορίες που παρέχονται στον ΕΟΑΝ από τους παραγωγούς σύμφωνα με το άρθρο 15.
2. Οι επιθεωρήσεις και οι έλεγχοι στο πλαίσιο τήρησης των όρων των αδειών που προβλέπονται στο άρθρο 36 του Ν. 4042/2012, διενεργούνται σύμφωνα με το άρθρο 19 του ίδιου νόμου.
3. Οι επιθεωρήσεις για τις διασυνοριακές μεταφορές διενεργούνται σύμφωνα με το άρθρο 19 του Ν. 4042/2012.
Οι εν λόγω επιθεωρήσεις αφορούν ιδίως τις εξαγωγές ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1013/2006 και τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1418/2007 και τις ειδικότερες προβλέψεις του άρθρου 8.
4. Οι παραπάνω επιθεωρήσεις των παραγράφων 1,2 και 3 διενεργούνται είτε κατόπιν αιτιολογημένης και επώνυμης καταγγελίας είτε αυτεπάγγελτα.
5. Ο ΕΟΑΝ μπορεί να ζητά τη συνδρομή, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο και άλλων αρμόδιων αρχών, υπηρεσιών και φορέων όπως των Υπηρεσιών Ειδικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών, των Τελωνείων, της Γενικής Διεύθυνσης Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών και Ελέγχου (Διεύθυνση Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας) του ΥΠΑΠΕΝ, της Ελληνικής Αστυνομίας, Επιμελητηρίων και Υπηρεσιών Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, ιδίως για τη δημιουργία της κατάλληλης ροής πληροφοριών, στο πλαίσιο της τήρησης των διατάξεων της νομοθεσίας για την προστασία του απορρήτου και ενδεχομένως για τη διάθεση προσωπικού για επιτόπιους ελέγχους, με στόχο να εξασφαλίζεται η συμμόρφωση των παραγωγών με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης.
6. Οι έλεγχοι για την τήρηση των απαιτήσεων και υποχρεώσεων που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση και αφορούν στην διάθεση στην αγορά ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, διενεργούνται και αυτοτελώς από την Διεύθυνση Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας της Γενικής Διεύθυνσης Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών & Ελέγχου του ΥΠΑΠΕΝ,
7. Το κόστος των ενδεδειγμένων αναλύσεων και επιθεωρήσεων, επιβαρύνει τους παραγωγούς ή τους τρίτους που ενεργούν για λογαριασμό τους.»
Το άρθρο 21 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 21
Κυρώσεις
1. Σε κάθε φορέα εκμετάλλευσης, που ασκεί δραστηριότητα ή επιχείρηση κατά παράβαση των διατάξεων της παρούσας απόφασης, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 20 του Ν. 2939/2001, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 6 του Ν. 3854/2010 και στη συνέχεια με το άρθρο 6 της Ενότητας Α΄ του Ν. 4042/2012. Ειδικότερα οι εν λόγω κυρώσεις επιβάλλονται:
α) στα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, που ενεργούν κατά παράβαση της παρούσας απόφασης και ιδίως των άρθρων 9, 10, 11, 12 και 13,
β) στους παραγωγούς που ενεργούν κατά παράβαση της παρούσας απόφασης και ιδίως των άρθρων 4, 6, 7,10, 12, 14, 15 και 17,
γ) στις εγκαταστάσεις επεξεργασίας και ανάκτησης που ενεργούν κατά παράβαση του άρθρου 7 (παρ.1, περ.1β και 2 και παρ.ΙΙ Β και επιπλέον στους ανακυκλωτές κατά παράβαση του άρθρου 7 (παρ. ΙΙ περ. Α.2 υποπερ. 4 και Α.3, περ. 4),, δ) στους συλλέκτες και μεταφορείς που ενεργούν κατά παράβαση των άρθρων 7 (παρ Ι περ. 1 και παρ. ΙΙΑ), 8 και 16,
ζ) στους διακινητές/ διανομείς που ενεργούν κατά παράβαση των άρθρων 7 (παρ. ΙΙ, υποπαρ. Α1 περ. 3 και παρ. ΙΙΓ) και 9 (παρ. 3).
2. Σε κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που πραγματοποιεί εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης κατά παράβαση του άρθρου 7 (παρ. Ι, εδ. 1α), επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 28, 29 και 30 του Ν. 1650/1986 όπως το άρθρο 28 τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του Ν. 4042/2012 και το άρθρο 30 με το Ν. 3010/2003, το Ν. 4014/2011 και στη συνέχεια με το Ν. 4042/2012 (άρθρο 37).
3. Με πρόστιμο από 20.000 μέχρι 300.000 Ευρώ τιμωρείται το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης που κατά παράβαση της υποπαραγράφου 5.2. του άρθρου 11, δεν προβαίνει σε διαδικασία τροποποίησης της χορηγηθείσας σε αυτό έγκρισης.
3.1. Σε περίπτωση που η προβλεπόμενη στην υποπαράγραφο 5.1. του άρθρου 11 αίτηση για ανανέωση της έγκρισης υποβάλλεται εκπρόθεσμα επιβάλλεται πρόστιμο 10.000−100.000 ευρώ με κριτήριο τη χρονική διάρκεια της παράβασης και τη γεωγραφική εμβέλεια του συστήματος.
4. Σε περίπτωση που η Διεύθυνση Τεχνικής Βιομηχανικής Νομοθεσίας της Γενικής Διεύθυνσης Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών και Ελέγχου του ΥΠΑΠΕΝ, στο πλαίσιο εφαρμογής της παραγράφου 6 του άρθρου 20, διαπιστώνει παράβαση των διατάξεων των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 4, επιβάλλει στον παραβάτη πρόστιμο από τρεις χιλιάδες (3000) μέχρι και σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο διπλάσιο του αρχικού. Για την ειδικότερη διαδικασία επιβολής προστίμων εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 2−8 του άρθρου 16 του Π.δ. 114/2013 (Α΄147). Οι αποφάσεις επιβολής προστίμου κοινοποιούνται υποχρεωτικά και στον ΕΟΑΝ προκειμένου να προβεί περαιτέρω στις δέουσες, κατά την κρίση του, ενέργειες.
5. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υπαγωγή των παραγωγών σε καθεστώς κρατικής ενίσχυσης είναι η εξόφληση επιβληθέντων τελεσίδικων διοικητικών κυρώσεων για περιβαλλοντικές παραβάσεις και η μη έκδοση σε βάρος τους τελεσίδικης καταδικαστικής απόφασης για τέλεση αξιόποινων πράξεων ή παραλείψεων κατά παράβαση του άρθρου 28 του Ν. 1650/1986, όπως ισχύει.
6. Οι ως άνω κυρώσεις επιβάλλονται ανεξάρτητα από την επιβολή των κυρώσεων που προβλέπονται και σε άλλες ειδικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, ιδίως στο πλαίσιο εφαρμογής της παραγράφου 5 του άρθρου 20.
7. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο του οποίου η δραστηριότητα προκαλεί ζημία ή άμεση απειλή ζημίας στο περιβάλλον κατά παράβαση των διατάξεων της παρούσας απόφασης, φέρει περιβαλλοντική ευθύνη, η οποία διέπεται από τις διατάξεις του Π.δ. 148/2009 (Α΄190).
Η διαδικασία ανανέωσης, τροποποίησης ή ανάκλησης (προσωρινής ή οριστικής) των εγκρίσεων των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, σύμφωνα με τις προβλέψεις της νέας παράγραφο 5.1. του άρθρου 11 της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης, που εισάγεται με την παράγραφο 3 του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης, εφαρμόζεται αναλόγως και για την ανανέωση, τροποποίηση ή ανάκληση (προσωρινή ή οριστική) των εγκρίσεων των ακόλουθων συστημάτων,
α) των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους σύμφωνα με το Π.δ. 116/2004 (Α΄81), όπως ισχύει,
β) των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των λιπαντικών ελαίων σύμφωνα με το Π.δ. 82/2004 (Α΄64),
γ) των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των ελαστικών σύμφωνα με το Π.δ. 109/2004 (Α΄75),
δ) των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των συσκευασιών σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 9268/469/2007 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄286) και,
ε) των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των ΑΕΚΚ σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 36259/1757/2010 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄ 1312).
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά στις επί μέρους διατάξεις της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 16 Σεπτεμβρίου 2015
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ |
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ |