Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 3350Β_2024 | 16.13 MB |
1. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 133).
2. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α΄ 130).
3. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 131).
4. Tο π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α΄ 15).
5. Την υπ’ αρ. 1220/10.7.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Ανάπτυξης, Άννα Μάνη» (Β΄ 4442).
6. Τον ν. 3982/2011 «Απλοποίηση της αδειοδότησης τεχνικών επαγγελματικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων και επιχειρηματικών πάρκων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 143), ιδίως δε τις παρ. 1.α. και 3 του άρθρου 4Β αυτού, όπως προστέθηκε με το άρθρο 74 του ν. 4982/2022 (Α΄ 195).
7. Τον ν. 4763/2020 «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 28ης Ιουνίου 2018, σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (EE L 173), κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και άλλες διατάξεις» (Α΄ 254).
8. Τον ν. 4957/2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Α.Ε.Ι. με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 141).
9. Το π.δ. 113/2012 «Καθορισμός ειδικοτήτων για την επαγγελματική δραστηριότητα του χειρισμού μηχανημάτων τεχνικών έργων, καθορισμός κριτηρίων για την κατάταξη των μηχανημάτων σε ειδικότητες και ομάδες, καθορισμός επαγγελματικών προσόντων και προϋποθέσεων για την άσκηση της επαγγελματικής αυτής δραστηριότητας από φυσικά πρόσωπα και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 198).
10. Την υπό στοιχεία Οικ.10169/639/Φ.Γ.9.6.4(ΣΤ)‘/2013 κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός απαιτήσεων για ανεξαρτησία, αμεροληψία και ικανότητα των μελών των εξεταστικών επιτροπών της παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 3982/2011, του συστήματος εσωτερικού ελέγχου των υπηρεσιών της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3982/2011 και των εξεταστικών επιτροπών, του τρόπου και των αναγκαίων υποδομών για τη διενέργεια των εξετάσεων, της εξεταστέας ύλης, της διάρκειας, του τρόπου και του περιεχομένου της επιμόρφωσης των μελών των εξεταστικών επιτροπών, του τύπου και του περιεχομένου των εκδιδόμενων αδειών καθώς και του τρόπου παρακολούθησης και υποστήριξης των εξεταστικών επιτροπών από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού για την επαγγελματική δραστηριότητα του χειρισμού μηχανημάτων έργου» (Β΄ 1983), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
11. Την υπό στοιχεία Οικ.1032/166/Φ.Γ.9.6.4(Η)/5.3.2013 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Κατάταξη των μηχανημάτων έργου σε ειδικότητες και ομάδες, ως προς τη δραστηριότητα του χειρισμού σύμφωνα με το π.δ. 113/2012 (Α΄ 198) και αντιστοίχιση των υφισταμένων αδειών που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το π.δ. 22/1976 (Α΄ 6) ή το π.δ. 31/1990 (Α΄ 11) με τις άδειες που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του προεδρικού αυτού διατάγματος» (Β΄ 519).
12. Το γεγονός ότι με το άρθρο 74 του ν. 4982/2022 προστέθηκε άρθρο 4Β στον ν. 3982/2011, σύμφωνα με το οποίο τα μηχανήματα έργου (Μ.Ε.) που κατατάσσονται στην «ειδικότητα 2» (εργασίες ανύψωσης και μεταφοράς φορτίων ή προσώπων) διακρίνονται εφεξής σε τρεις κατηγορίες με κριτήριο την κινητήρια ισχύ και την ανυψωτική ικανότητα, για τις οποίες:
α. Για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας του χειρισμού μηχανημάτων έργου με συνολική ισχύ κινητήρων άνω των δέκα (10) kw και μέγιστη ανυψωτική ικανότητα έως δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) kgr δεν απαιτείται η προηγούμενη λήψη άδειας ή αναγγελίας και η σχετική επαγγελματική δραστηριότητα ασκείται ελεύθερα, υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενοι έχουν υποβληθεί σε πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης.
β. Για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας του χειρισμού μηχανημάτων έργου, με συνολική ισχύ κινητήρων άνω των δέκα (10) kw και μέγιστη ανυψωτική ικανότητα έως τεσσάρων χιλιάδων (4.000) kgr, απαιτείται είτε πιστοποίηση της τεχνικής επάρκειας, είτε λήψη αντίστοιχης άδειας.
γ. Για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας του χειρισμού μηχανημάτων έργου, με συνολική ισχύ κινητήρων άνω των δέκα (10) kw και μέγιστη ανυψωτική ικανότητα άνω των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) kgr, απαιτείται η λήψη αντίστοιχης άδειας.
13. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Σκοπός της παρούσας είναι η έγκριση ειδικού προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης χειριστών σε M.E. συνολικής ισχύος κινητήρων άνω των δέκα (10) ΚW μέγιστης ανυψωτικής ικανότητας έως δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) kgr της Ομάδας Β (έως 120 KW), βάσει της παρ. 3 του άρθρου 4Β του ν. 3982/2011, που κατατάσσονται στις περ. 2.7 και 2.8 του άρθρου 2, βάσει και του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Οικ.1032/166/Φ.Γ.9.6.4(Η)/5.3.2013 (Β΄ 519) απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ήτοι:
(α) 2.7 Ανυψωτικά περονοφόρα μηχανήματα (τύπου ΚΛΑΡΚ, κ.λπ.) και λοιπών τύπων παντός συστήματος και λειτουργίας (πλην των ηλεκτροκίνητων) και
(β) 2.8 Ηλεκτροκίνητα περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα (τύπου ΚΛΑΡΚ, κ.λπ.) παντός τύπου, έτσι ώστε να διασφαλίζεται: (i) η ορθή και αποδοτική εκτέλεση των επιχειρησιακών λειτουργιών με τη χρήση Μ.Ε. (με και χωρίς φορτίο), και (ii) η ασφάλεια των χειριστών Μ.Ε. και του λοιπού προσωπικού στους εν γένει χώρους εργασίας.
2. Το ειδικό πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης χειριστών μηχανημάτων έργων (Μ.Ε.) που εγκρίνεται με την παρούσα, κατά τις διακρίσεις της παρ. 1, αφορά στην άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας χειρισμού Μ.Ε. της περ. α της παρ. 1 του άρθρου 4Β του ν. 3982/2011 (Α΄ 143), ήτοι στην άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας ελεύθερα, υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενοι έχουν υποβληθεί σε πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης.
3. Η παρούσα απόφαση καθορίζει το περιεχόμενο του προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης χειριστών Μ.Ε., τον σκοπό και τους εκπαιδευτικούς στόχους του, την διάρθρωση, τις θεματικές ενότητες, τους φορείς υλοποίησης των προγραμμάτων, τις προϋποθέσεις ένταξης
των εκπαιδευόμενων και τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τα απαιτούμενα προσόντα των εκπαιδευτών/τριων, την εκπαιδευτική μεθοδολογία, το εκπαιδευτικό υλικό και την τελική αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και κάθε άλλο σχετικό ζήτημα.
4. Το πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης παρέχεται από τους Φορείς Υλοποίησης [Φ.Υ.] του άρθρου 2.
1. Το πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης παρέχεται από τους εξής Φορείς Υλοποίησης [Φ.Υ.]:
α) Αδειοδοτημένα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης [Κ.Δ.Β.Μ.] του Κεφαλαίου Θ΄ του Μέρους Α΄ του ν. 4763/2020 και
β) Κέντρα Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων [Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.] του Κεφαλαίου ΙΒ του Μέρους Α΄ του ν. 4957/2022.
1. Σκοπός του ειδικού προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης είναι η εκπαίδευση των υποψήφιων χειριστών Μ.Ε. Ομάδας Β΄ Ειδικότητας 2 τα οποία κατατάσσονται στις περ. 2.7 και 2.8 του άρθρου 2, βάσει και του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Οικ.1032/166/Φ.Γ.9.6.4(Η)/5.3.2013 υπουργικής απόφασης, έτσι ώστε με την επιτυχή του ολοκλήρωση, οι υποψήφιοι να μπορούν να ασκούν ελεύθερα επαγγελματική δραστηριότητα για τα εν λόγω Μ.Ε. μέγιστης ανυψωτικής ικανότητας έως δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) kgr.
2. Οι κύριοι εκπαιδευτικοί στόχοι του προγράμματος είναι οι εξής:
α) η εκπαίδευση ικανού ανθρώπινου δυναμικού με την παροχή όλων των βασικών γνώσεων, έτσι ώστε ο εκπαιδευόμενος να μπορεί να χρησιμοποιεί άμεσα, σωστά, παραγωγικά και κυρίως με ασφάλεια τα Μ.Ε. 2.7 και 2.8 της Ομάδας Β΄ της Ειδικότητας 2,
β) η αποδοτική και ασφαλής εκτέλεση των επιχειρησιακών διεργασιών που εκτελούνται με τα ως άνω Μ.Ε. σε βιομηχανικούς χώρους και γενικότερα σε χώρους εργασίας όπου απαιτείται η διαχείριση φορτίων,
γ) η μείωση των ατυχημάτων που οφείλεται στην έλλειψη της κατάλληλης εκπαίδευσης και τεχνογνωσίας από το προσωπικό - χειριστές Μ.Ε.,
δ) η ενίσχυση της αξιοπιστίας και ανταγωνιστικότητας στο τομέα της χρήσης των Μ.Ε.
1. Το πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:
α) Θεωρητική κατάρτιση (δια ζώσης εκπαίδευση) διάρκειας 12 ωρών και
β) Πρακτική άσκηση (διά ζώσης εκπαίδευση) διάρκειας 60 ωρών. Επιτρέπεται η χρήση εξοπλισμού με προσομοιωτές τεχνολογίας αιχμής για τη διενέργεια της πρακτικής εφόσον δεν υπερβαίνει τις 12 ώρες.
Ως ώρα για τις ανάγκες του παρόντος λογίζεται διδακτική ώρα σαράντα πέντε (45) λεπτών πλέον διαλείμματος δεκαπέντε (15) λεπτών.
Η συνολική διάρκεια της κατάρτισης για κάθε ημέρα δεν μπορεί να ξεπερνά τις οκτώ (8) ώρες, συμπεριλαμβανομένων των διαλειμμάτων.
Ο αριθμός των καταρτιζομένων δεν υπερβαίνει ανά τμήμα τα οκτώ (8) άτομα.
2. Η θεωρητική κατάρτιση και η πρακτική άσκηση της παρ. 1 πραγματοποιείται μέσω εκπαιδευτών/τριών, τα προσόντα των οποίων καθορίζονται στο άρθρο 7 της παρούσας.
3. Η πρακτική άσκηση της παρ. 1 διεξάγεται σε κατάλληλες εγκαταστάσεις επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένων φορέων του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα ή σε ελεγχόμενο εργαστηριακό περιβάλλον εγκεκριμένου Φ.Υ. του άρθρου 2 της παρούσας.
4. Κατά τη διενέργεια της πρακτικής άσκησης απαιτείται η ύπαρξη εκπαιδευτή/τριας κατόχου αντίστοιχης άδειας σύμφωνα με το άρθρο 7.
5. Η εξεύρεση των χώρων και των μηχανημάτων έργου για την διενέργεια της πρακτικής άσκησης της κατάρτισης καθώς και της επιτυχούς αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων της μέσω εξέτασης, τελεί υπό την ευθύνη του φορέα υλοποίησης (Φ.Υ.) του προγράμματος. Σε περίπτωση διεξαγωγής της πρακτικής άσκησης σε εγκατάσταση επιχείρησης της παρ. 3 απαιτείται επιπρόσθετα η υπογραφή σύμβασης μεταξύ του φορέα υλοποίησης και του/των νόμιμου/ων εκπροσώπου/ων της επιχείρησης/σεων, που διαθέτει είτε το χώρο διενέργειας πρακτικής, είτε τα Μ.Ε. που θα χρησιμοποιηθούν, η οποία συμπεριλαμβάνει τον καθορισμό των εκπαιδευτών/τριών, το χώρο διενέργειας της πρακτικής καθώς και τα χρησιμοποιούμενα μηχανήματα έργου.
6. Η πρακτική άσκηση πραγματοποιείται σε χώρο, ο οποίος είναι κατάλληλα διαμορφωμένος, ώστε να πληροί όλους τους κανόνες ασφαλείας. Κατά τη διάρκεια του πρακτικού μέρους της κατάρτισης ο εκπαιδευτής/τρια της ανωτέρω παρ. 4 διασφαλίζει την τήρηση των κανόνων για την πρόσβαση και χρήση των μηχανημάτων έργου, παρεμβαίνει άμεσα ώστε να μην τίθεται σε διακινδύνευση η υγεία και η ασφάλεια των παρευρισκομένων και η ασφάλεια του εξοπλισμού. Επίσης μεριμνά για την ομαλή λειτουργία των μηχανημάτων έργου. Ο Φ.Υ. εξασφαλίζει ότι το σύνολο των μηχανημάτων έργου που θα χρησιμοποιηθούν διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας (εφόσον απαιτείται) και πιστοποιητικό ανυψωτικής ικανότητας.
7. Συστήνεται, για λόγους προστασίας της υγείας και ασφάλειας εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων, η πραγματοποίηση των αρχικών έξι (6) ωρών της πρακτικής άσκησης, να διενεργείται σε προαύλιο χώρο της επιχείρησης.
8. H παρακολούθηση και επιτυχής αξιολόγηση μαθησιακών αποτελεσμάτων της θεωρητικής κατάρτισης και της πρακτικής άσκησης, μέσω εξέτασης, του προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
9. Η εκπαιδευτική μεθοδολογία του προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης βασίζεται και αξιοποιεί τις κεντρικές αρχές του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων. Στο πλαίσιο αυτό, η μεθοδολογία της βιωματικής
διδασκαλίας επιλέγεται ως η καταλληλότερη για την εκπαίδευση ενηλίκων γιατί δύναται να συμβάλλει με καταλυτικό τρόπο στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της μάθησης. Γενικά, τις βιωματικές μαθησιακές δραστηριότητες χαρακτηρίζουν η ελαστικότητα και η ρευστότητα και έτσι ο κάθε εκπαιδευόμενος προσεγγίζει ένα θέμα με διαφορετικό τρόπο και δεν μπορεί να αντιγραφεί από άλλη ομάδα, αφού τα μέλη των ομάδων αντιλαμβάνονται με διαφορετικό τρόπο την δεδομένη βιωματική κατάσταση. Πρόκειται για μια επικοινωνιακή και αλληλεπιδραστική εκπαιδευτική μεθοδολογία, η οποία επικεντρώνεται στη σχέση μεταξύ εκπαιδευτικού και εκπαιδευόμενων. Προκειμένου να προωθηθεί η μάθηση, ο εκπαιδευτικός οφείλει να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και τις επιθυμίες των εκπαιδευόμενων διευκολύνοντας τη συμμετοχή τους. Κατόπιν, μέσα από μια διαδικασία αλληλεπίδρασης, προτείνει δραστηριότητες που επιτρέπουν τη βίωση των εμπειριών. Η υλοποίηση, τέλος, αυτών των προτεινόμενων δραστηριοτήτων προϋποθέτει τη διαρκή παρουσία και συνοδεία του εκπαιδευτή/τριας.
Α. Οι Θεματικές ενότητες της θεωρητικής εκπαίδευσης είναι οι εξής:
Α1. Θεματική ενότητα: Νομοθεσία Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν το προφίλ του επαγγελματία χειριστή Μ.Ε.
- Να ενημερωθούν σχετικά με την υφιστάμενη νομοθεσία για την Υγεία και την Ασφάλεια στην εργασία και τις αρμοδιότητες και ευθύνες του χειριστή Μ.Ε.
- Να εξοικειωθούν με την κύρια νομοθεσία που διέπει την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας Χειριστή Μ.Ε. “Ειδικότητας 2”.
- Να κατανοούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα αναφορικά με την υγεία και την ασφάλεια των εργασιών με ανυψωτικά μηχανήματα.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Προφίλ του επαγγελματία χειριστή Μ.Ε. (περονοφόρου) - Φυσική κατάσταση, συγκέντρωση, γνώση, δεξιότητες.
2. Ευθύνη χειριστή - Εμπειρία, παρατηρητικότητα, και χρόνος αντίδρασης.
3. Νομοθεσία που διέπει την Άσκηση Επαγγελματικής Δραστηριότητας Χειριστή Μηχανήματος Έργου “Ειδικότητας 2”. Προϋποθέσεις Άσκησης Δραστηριότητας.
Κατηγορίες. Πιστοποίηση και Αδειοδότηση Χειριστή Μ.Ε. ν. 4982/2022.
4. Πρότυπο ELOT EN ISO 17024:2013.
5. Επαγγελματικό Περίγραμμα του ΕΟΠΠΕΠ (Νο 48) με τίτλο «χειριστής κινητών μηχανήματων - μηχανήματων έργου».
6. Νομοθεσία για την Υγεία και την Ασφάλεια στην εργασία σχετικά με την ευθύνη του Χειριστή Μ.Ε.
7. Ρυθμίσεις οδικής κυκλοφορίας σχετικά με τις επιχειρήσεις σε εργασιακό χώρο.
Α2. Θεματική ενότητα: Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα για την προφύλαξή τους κατά τη χρήση του Μ.Ε.
- Να κατανοήσουν την ευθύνη που φέρει ο χειρισμός ενός Μ.Ε., τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους παρευρισκόμενους στο έργο συναδέλφους τους.
- Να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας κατά τις εργασίες εντός του χώρου εργασίας και κατά την συντήρηση του Μ.Ε.
- Να κατανοούν τους κανόνες ασφάλειας και υγιεινής.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Αρχές και στόχοι της υγείας και ασφάλειας στην εργασία.
- Συνθήκες εργασίας
- Συχνά ατυχήματα κατά την εργασία με Μ.Ε.
- Κοινά ανθρώπινα λάθη
- Στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων με Μ.Ε.
- Σήμανση
- Οδεύσεις
- Αναγνώριση και αξιολόγηση των κινδύνων σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις.
2. Κανόνες ασφαλείας στο βιομηχανικό χώρο.
- Κύριοι κίνδυνοι που συνδέονται με τη χρήση Μ.Ε.
- Χρήση μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ) κατά την εργασία
- Ασφάλεια κατά την άνοδο και κάθοδο του Μ.Ε
- Ασφάλεια κατά την μεταφορά του μηχανήματος
- Ασφάλεια κατά τη συντήρηση του Μ.Ε.
3. Ειδικές περιπτώσεις χειρισμού Μ.Ε. και ατυχήματα
- Ειδικές περιπτώσεις λειτουργίας π.χ., οπισθοπορεία, ράμπες, κ.λπ.
- Χρήση σε εγκαταστάσεις με επικίνδυνα φορτία (π.χ., εύφλεκτες ύλες).
Α3. Θεματική ενότητα: Δομή και Λειτουργία Μ.Ε. Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να γνωρίζουν ιστορικά στοιχεία για τα Μ.Ε.
- Να κατανοούν τα βασικά μέρη των Μ.Ε.
- Να κατανοούν τον τρόπο λειτουργίας και την δομή των Μ.Ε.
- Να κατανοούν τις δυνατότητες των Μ.Ε.
- Να κατανοούν τις διαφορές ανάμεσα στα Μ.Ε.
- Να επιλέγουν τον κατάλληλο τύπο Μ.Ε. ανάλογα με το είδος της εργασίας που θα κληθούν να φέρουν εις πέρας.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Ιστορική αναδρομή στα Μ.Ε.
2. Μ.Ε. και οι δυνατότητές τους.
- Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα Μ.Ε.
- Επιλογές και επιχειρησιακές δυνατότητες Μ.Ε.
- Κατανόηση των τεχνικών φυλλαδίων των κατασκευαστών και ορθή επιλογή Μ.Ε.
- Κατηγορίες και χαρακτηριστικά των διαφόρων τύπων Μ.Ε.
3. Βασικές αρχές μηχανολογίας.
- Βασική ορολογία μηχανολογίας
- Βασικό λεξικό μηχανολογικής ορολογίας
- Φυσικά μεγέθη, μονάδες μέτρησης, πίνακες.
4. Περιγραφή τμημάτων και εξοπλισμού Μ.Ε.
- Βασικές αρχές λειτουργίας μηχανήματος
- Επεξήγηση οργάνων, μοχλών, χειριστηρίων
- Συστήματα και διατάξεις Μ.Ε. (διεύθυνσης, φόρτισης
μπαταριών, ενεργητικής / παθητικής ασφάλειας, συγκράτησης, ανυψωτικής ικανότητας)
- Επεξήγηση σημάτων και προειδοποιητικών σημάνσεων μέσα και έξω από το μηχάνημα.
5. Τύποι μετάδοσης ισχύος.
6. Αρχές λειτουργίας υδραυλικών.
- Μέρη υδραυλικών συστημάτων.
Α4. Θεματική ενότητα: Τύποι Κίνησης
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν βασικές ορολογίες.
- Να κατανοούν τον τρόπο λειτουργίας κινητήρων εσωτερικής καύσης.
- Να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της ηλεκτροκίνησης.
- Να κατανοούν τους τρόπους μετάδοσης κίνησης.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Ηλεκτρική κίνηση με μπαταρία.
- Τεχνολογίες μπαταριών (π.χ., ιόντων λιθίου)
- Αλλαγή μπαταρίας
- Φόρτιση μπαταρίας.
2. Κίνηση με μηχανές εσωτερικής καύσης.
- Τύποι κινητήρων (π.χ., ντίζελ, βενζίνη)
- Βασικά μέρη κινητήρων
- Ανεφοδιασμός
- Εκπομπές καυσαερίων.
Α5. Θεματική ενότητα: Σταθερότητα Μ.Ε.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν τις βασικές αρχές του κέντρου βάρους φορτίου και Μ.Ε.
- Να κατανοούν την ανυψωτική ικανότητα Μ.Ε.
- Να επιλέγουν Μ.Ε. με βάση την απαιτούμενη ανυψωτική ικανότητα.
- Να κατανοούν τις συνθήκες σταθερότητας του συνδυασμένου συστήματος Μ.Ε. - φορτίο.
- Να κατανοούν τις συνθήκες που μπορεί να οδηγήσουν σε ανατροπή του Μ.Ε.
- Να κατανοούν την ευθύνη που φέρει ο χειρισμός ενός Μ.Ε. με και χωρίς φορτίο.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Ισχύς και ανυψωτική ικανότητα Μ.Ε.
2. Ικανότητα φόρτωσης και φορτίο λειτουργίας.
3. Κέντρο βάρους Μ.Ε. και φορτίο.
- Κανόνας του μοχλού
- Διάγραμμα κέντρου φορτίου
- Ικανότητα ανύψωσης και κλίση ιστού
- Οδήγηση με και χωρίς φορτίο
- Οπτική επαφή με φορτίο.
4. Εκκίνηση, στρίψιμο και φρενάρισμα.
- Ταχύτητα οδήγησης και καμπυλότητα στροφών
5. Επιρροή των συνθηκών του εδάφους (κλίση, κατώφλια, βαθουλώματα).
6. Επίδραση ελαστικών (παραμόρφωση, πίεση αέρα, φθορά).
7. Στοίβαξη, αποθήκευση, ανύψωση, οδήγηση σε κεκλιμένες επιφάνειες.
8. Αντίδραση σε περίπτωση ανατροπής Μ.Ε.
Α6. Θεματική ενότητα: Διαδικασίες Χειρισμού
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν τις έννοιες της ενεργητικής και της παθητικής ασφάλειας.
- Να αναγνωρίζουν τη σωστή και ασφαλή οδηγική συμπεριφορά, και τις καλές πρακτικές οδήγησης.
- Να αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα της τήρησης των οδηγιών ασφαλούς λειτουργίας του Μ.Ε.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Σωστή οδηγική συμπεριφορά και καλές πρακτικές οδήγησης.
2. Τήρηση οδηγιών λειτουργίας
3. Ρύθμιση της ταχύτητας οδήγησης.
- Με και χωρίς φορτίο
- Κατάσταση οδοστρώματος και περιβαλλοντικές συνθήκες
- Συνέπειες ξαφνικού φρεναρίσματος
4. Αποβίβαση από το Μ.Ε.
- Στάθμευση μετά την ολοκλήρωση της εργασίας
- Χώρος στάθμευσης (πού και πώς)
- Ασφάλιση από μη εξουσιοδοτημένη χρήση.
5. Κίνδυνος για τρίτους.
- Λειτουργία σε θορυβώδεις περιοχές/περιβάλλοντα εργασίας,
- Οπισθοπορεία,
- Παραμονή κάτω από ανυψωμένο φορτίο,
- Παρατήρηση του οδοστρώματος και του άμεσου
περιβάλλοντος
- Χρήση προειδοποιητικών πινακίδων.
6. Οδήγηση σε ανηφόρες και κατηφόρες.
Α7. Θεματική ενότητα: Τακτικός Έλεγχος
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν τη σημασία των τακτικών ελέγχων συντήρησης του μηχανήματος.
- Να κατανοούν το χρονοδιάγραμμα συντήρησης του μηχανήματος.
- Να κατανοούν και να εφαρμόζουν τη συντήρηση βάσει των οδηγιών του κατασκευαστή μέσω των βιβλίων χρήσης και συντήρησης.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Καθημερινός οπτικός και λειτουργικός έλεγχος από τον χειριστή.
- Ανάγνωση εγχειριδίου χρήσης
- Φύλλο ελέγχου (Check list)
- Έλεγχοι προ-εκκίνησης
- Έλεγχοι λειτουργίας
- Έλεγχοι μετά την εργασία
- Παραδείγματα ελλείψεων που σχετίζονται με την ασφάλεια
- Αναφορά ελαττωμάτων / επισκευή ελαττωμάτων
- Προστασία από συνεχή λειτουργία
2. Σημασία περιοδικών ελέγχων από ειδικευμένο άτομο.
3. Πιστοποιητικό ελέγχου.
4. Έννοια της σήμανσης επιθεώρησης / τεχνικού ελέγχου.
5. Επισήμανση της σημασίας της σωστής χρήσης των εγχειριδίων χρήσης και συντήρησης που παρέχονται με το περονοφόρο ανυψωτικό.
Α8. Θεματική ενότητα: Χειρισμός Φορτίου
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία που επιδρούν στη σταθερότητα του Μ.Ε. και του μεταφερόμενου φορτίου.
- Να αναγνωρίζουν «καλές» πρακτικές χειρισμού του Μ.Ε. και του μεταφερόμενου φορτίου.
- Να κατανοούν λανθασμένους χειρισμούς του φορτίου που μπορεί να οδηγήσουν σε ατυχήματα.
- Να κατανοούν ορθές διαδικασίες φόρτωσης, μεταφοράς, στοίβαξης, και εκφόρτωσης φορτίου.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Μεταφορά φορτίου:
- Θέση πιρουνιών
- Ιστός ανύψωσης γερμένο προς τα πίσω
2. Προσδιορισμός βάρους του φορτίου και θέση του κέντρου βάρους.
3. Επιλογή κατάλληλης διάταξης μεταφοράς φορτίου.
4. Χειρισμός μη παλετοποιημένων φορτίων.
5. Κατάσταση φορτίου και διατάξεων μεταφοράς φορτίου.
- Χωρίς φθορές
- Στοιβαζόμενο
6. Χρήση πλάτης φορτίου και προστατευτικού οροφής.
7. Ικανότητα φόρτωσης ραφιών.
- Φορτία παλετοθέσεων
- Φορτία σε σούδες
8. Άποψη του δρόμου.
- Διαιτητής
- Οπτικά βοηθήματα (π.χ., κάμερα, καθρέφτης)
- Οπισθοπορεία
9. Φόρτωση και εκφόρτωση οχημάτων.
10. Μεταφορά αιωρούμενων φορτίων.
- Αιωρούμενα φορτία
- Μεγάλες σακούλες
11. Μεταφορά επικίνδυνων ουσιών.
Α9. Θεματική ενότητα: Ειδικά Φορτία
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να αναγνωρίζουν τον τύπο του φορτίου και των ειδικών διατάξεων που απαιτούνται για τη μεταφορά του.
- Να κατανοούν τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της μεταφοράς ειδικών φορτίων.
- Να κατανοούν τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της μεταφοράς εκρηκτικών υλών.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Μεταφορά μοναδοποιημένων φορτίων.
2. Μεταφορά εύφλεκτων υλικών.
Α10. Θεματική ενότητα: Ασφαλής Οδήγηση
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν του μοναδικούς κινδύνους που σχετίζονται με τη λειτουργία Μ.Ε.
- Να γνωρίζουν τις απαραίτητες διαδικασίες για την ασφαλή μετακίνηση με το Μ.Ε. στο χώρο εργασίας.
- Να γνωρίζουν τις απαραίτητες διαδικασίες για την ασφαλή διαχείριση φορτίου στο χώρο εργασίας.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Αρχές κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
2. Τήρηση εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας.
- Χρήση εγκεκριμένων διαδρομών κυκλοφορίας
- Ρύθμιση δικαιώματος διέλευσης
- Ταχύτητα οδήγησης
- Φωτισμός
3. Κατάσταση οδοστρώματος.
- Επίπεδο
- Ολισθηρό
- Με και χωρίς εμπόδια και λακκούβες
4. Οδήγηση σε ράμπες φόρτωσης, ισοπεδωτήρες αποβάθρας, ανελκυστήρες.
5. Οδήγηση μέσα από συμφόρηση, πύλες και περάσματα.
6. Οδήγηση στους διαδρόμους των ραφιών.
7. Διέλευση πεζών.
Α.11 Θεματική ενότητα: Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της διάλεξης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να γνωρίζουν πώς επιβαρύνεται το περιβάλλον από τη χρήση των Μ.Ε.
- Να γνωρίζουν πώς επιβαρύνεται το περιβάλλον από τη συντήρηση των Μ.Ε.
- Να κατανοούν τη σημασία για την εφαρμογή «καλών» πρακτικών για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στο περιβάλλον από τη λειτουργία και συντήρηση των Μ.Ε.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Επιβάρυνση περιβάλλοντος από τη χρήση των Μ.Ε.
2. Επιβάρυνση περιβάλλοντος από τη συντήρηση των Μ.Ε.
3. Ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στο περιβάλλον από τη λειτουργία των Μ.Ε.
Β. Οι θεματικές ενότητες της πρακτικής άσκησης είναι οι εξής:
Β1. Θεματική ενότητα: Οδηγίες Χρήσης Μ.Ε.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να ελέγξουν το Μ.Ε. και τα βοηθητικά του συστήματα.
- Να κρατούν το μηχάνημα σε καλή κατάσταση και να φροντίζουν για τη συντήρησή του.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Χειριστήρια για οδήγηση
- Λειτουργία με το χέρι ή το πόδι
- Διακόπτης κίνησης, πεντάλ γκαζιού
- Διακόπτης κατεύθυνσης
- Έλεγχος με διπλό πεντάλ
2. Χειριστήρια πέδησης
- Λειτουργία με το χέρι ή το πόδι
- Φρένο λειτουργίας
- Χειρόφρενο
- Τσοκ τροχού
3. Χειριστήρια διεύθυνσης
- Τιμόνι, μπάρα έλξης
- Joystick
4. Χειριστήρια για το χειρισμό του φορτίου
- Έλεγχος του ανυψωτικού
- Έλεγχος της διάταξης ανατροπής
- Έλεγχος εξαρτημάτων (π.χ., πλευρικές μετατοπίσεις,
σφιγκτήρες)
Β2. Θεματική ενότητα: Καθημερινή Λειτουργία
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να εκτιμούν τις συνθήκες του περιβάλλοντος στο οποίο καλείται να λειτουργήσει το Μ.Ε.
- Να λαμβάνουν υπόψη τα προειδοποιητικά σήματα τα οποία και να τα επιβεβαιώνουν κατά τη λειτουργία του μηχανήματος.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Οπτική επιθεώρηση
- Ελαστικά (βλάβες, πίεση αέρα, πέλμα, ξένα σώματα, παξιμάδια τροχού)
- Πιρούνια (παραμόρφωση, ρωγμές, φθορά, ανάρτηση, ασφάλιση κατά την ανύψωση και τη μετακίνηση)
- Ανυψωτικός ιστός (αρκετή και ομοιόμορφη τάση, λίπανση)
- Υδραυλικά συστήματα (διαρροές)
- Με μονάδα μπαταρίας
- Χωρητικότητα
- Με κινητήρα εσωτερικής καύσης (νερό ψύξης, λάδι μηχανής)
- Φίλτρο αιθάλης
- Δομή οχήματος (μόνιμες παραμορφώσεις, ρωγμές)
- Σώμα - Οροφή προστασίας οδηγού - Πλάτη φόρτωσης
- Κοτσαδόρος τρέιλερ
- Σύστημα πέδησης
2. Οδήγηση Μ.Ε. με και χωρίς φορτίο
- Πορεία
- Αποτελεσματικότητα των φρένων - Χαρακτηριστικά
χειρισμού φορτίου - Ανύψωση, κατέβασμα, κλίση - Εξαρτήματα, πρόσθετος εξοπλισμός - Συσκευή προειδοποίησης, ακουστική και οπτική - Κόρνα - Φώτα προειδοποίησης - Φωτισμός
Β3. Θεματική ενότητα: Κατανόηση Φορτίου
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να εντοπίζουν και να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες του φορτίου και να είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση δύσκολων και έκτακτων καταστάσεων.
- Να κατανοούν τους απαραίτητους χειρισμούς για την ασφαλή διαχείριση του φορτίου.
- Να κατανοούν τα απαραίτητες ενέργειες χειρισμού του Μ.Ε. για τη διατήρηση της σταθερότητας του συνδυασμένου συστήματος οχήματος - φορτίου.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Διάγραμμα ικανότητας φόρτωσης
2. Κατανομή βάρους
3. Βοηθήματα για την ανύψωση φορτίων (παλέτες, βαρέλια, σάκοι)
4. Μετατόπιση της απόστασης κέντρου βάρους του φορτίου
- Τύπος μεταφοράς φορτίου
- Κλίση ανύψωσης
5. Κλίση δρόμου
Β4. Θεματική ενότητα: Επικίνδυνα Σημεία
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να εντοπίζουν και να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες του χώρου εργασίας και να είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση δύσκολων και έκτακτων καταστάσεων.
- Να προφυλάσσουν τους πεζούς, τους διερχόμενους, τους συναδέλφους τους από κάθε κίνδυνο κατά την χρήση του μηχανήματος.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Πρόσβαση στο κάθισμα του οδηγού / στην καμπίνα του οδηγού
2. Πλαίσιο οχήματος
3. Αντικατάσταση των πιρουνιών
4. Αλλαγή / επιθεώρηση κινητήρα / μπαταρίας
5. Αντικατάσταση / συναρμολόγηση εξαρτημάτων
Β5. Θεματική ενότητα: Εξοικείωση με το Μ.Ε.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κάνουν οπτικό έλεγχο του μηχανήματος.
- Να διαβάζουν και να παρακολουθούν τα διάφορα όργανα του Μ.Ε. για να προσαρμόζουν κατάλληλα το χειρισμό.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Ρύθμιση του καθίσματος του οδηγού (βάρος, απόσταση από τα πεντάλ)
2. Χρήση του συστήματος συγκράτησης οδηγού
3. Έναρξη Μ.Ε.
4. Ενεργοποίηση όλων των στοιχείων ελέγχου (χωρίς φορτίο)
Β6. Θεματική ενότητα: Επιβίβαση, Αποβίβαση και Στάθμευση
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να εργάζονται και να χειρίζονται το μηχάνημα έχοντας ως προτεραιότητα την ασφάλεια.
- Να επιβιβάζονται, αποβιβάζονται και σταθμεύουν το όχημα με ασφάλεια.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
1. Στάθμευση μηχανήματος
2. Μετακίνηση της διάταξης παραλαβής/ανύψωσης φορτίου (π.χ., περονών) στη χαμηλότερη της θέση
3. Ασφάλιση μηχανήματος
Β7. Θεματική ενότητα: Ασκήσεις Οδήγησης και Στοίβαξης Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να οδηγούν χρησιμοποιώντας τα αντίστοιχα συστήματα του μηχανήματος - οχήματος.
- Να οδηγούν εφαρμόζοντας τον ΚΟΚ, τις ειδικές διατάξεις και τους εσωτερικούς κανονισμούς που διέπουν τον εργασιακό χώρο.
- Να επιδεικνύουν την ικανότητα έναρξης, λειτουργίας και σταματήματος του μηχανήματος όποτε κρίνεται σκόπιμο με βάση τις ανάγκες του εκάστοτε έργου και την ασφάλεια των ανθρώπων και του μηχανήματος.
- Να προσαρμόζουν τη λειτουργία του μηχανήματος σύμφωνα με τις προβλεπόμενες δυνατότητες και τις συνθήκες.
Περιεχόμενο θεματικής ενότητας:
- Χειρισμός σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης περονοφόρου. Ειδικότερα:
- Πορεία χωρίς φορτίο.
- Πορεία με φορτίο: θέση περόνων - ιστού, ορατότητα, εμπρός κίνηση - πίσω κίνηση - κίνηση με ελιγμό κατάλληλης καμπυλότητας, εποπτεία του χώρου πριν και κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
- Άρση / εναπόθεση φορτίου: προσέγγιση στοίβαξη, παρακολούθηση περόνων (ανύψωση / καταβίβαση), χρήση χειρόφρενου πριν τη χρήση των μοχλών, παρακολούθηση για ασφαλή απομάκρυνση του φορτίου από τη στοίβαξη, παρακολούθηση για ασφαλή προσέγγιση του φορτίου προς τοποθέτηση.
1. Δικαίωμα συμμετοχής στα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και επομένως δικαίωμα υποβολής αίτησης συμμετοχής για εγγραφή σε αυτά έχουν φυσικά πρόσωπα που πληρούν κατ’ ελάχιστο τα παρακάτω κριτήρια:
α) να είναι απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα ή αντίστοιχης βαθμίδας από το εξωτερικό,
β) να έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους,
γ) να είναι κάτοχοι άδειας οδήγησης τουλάχιστον Β΄ κατηγορίας.
2. Τα ενδιαφερόμενα φυσικά πρόσωπα προσκομίζουν στους Φορείς Υλοποίησης του προγράμματος κατάρτισης του άρθρου 2:
α) αίτηση συμμετοχής στο πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης,
β) φωτοτυπία ταυτότητας ή διαβατηρίου (για πολίτες εκτός Ε.Ε. και άδειας παραμονής ή εργασίας),
γ) επικυρωμένο αντίγραφο τίτλου σπουδών,
δ) φωτοαντίγραφο άδειας οδήγησης τουλάχιστον Β΄ κατηγορίας,
ε) πιστοποιητικό υγείας από δημόσιο φορέα, για αρτιμέλεια (από παθολόγο ή ορθοπεδικό ή γενικό γιατρό), για ακοή (από ΩΡΛ) και για όραση (από οφθαλμίατρο),
στ) υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1983 στην οποία δηλώνεται:
i) ότι τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά / στοιχεία είναι ακριβή και αληθή,
ii) η οικεία τους Περιφέρεια, ήτοι η Περιφέρεια στην οποία αντιστοιχεί η διεύθυνση επαγγελματικής εγκατάστασης ή μόνιμης διαμονής τους.
1. Οι εκπαιδευτές/τριες των Φ.Υ. του άρθρου 2 για την πρακτική άσκηση της κατάρτισης οφείλουν να είναι κάτοχοι άδειας χειριστή μηχανημάτων έργου ομάδας Α΄, 2ης Ειδικότητας ή άδειας χειριστή μηχανημάτων έργου ομάδας Β΄, 2ης Ειδικότητας, σύμφωνα με το π.δ. 113/2012 (Α΄ 198) και την υπό στοιχεία Οικ.10169/639/Φ.Γ.9.6.4(ΣΤ)/12.8.2013 (Β΄ 1983) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Παιδείας και Θρησκευμάτων.
2. Οι εκπαιδευτές/τριες σε Κ.Δ.Β.Μ για το θεωρητικό μέρος του Προγράμματος Επαγγελματικής Κατάρτισης πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκπαιδευτών Ενηλίκων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 4115/2013 (Α΄ 24), με πιστοποίηση εκπαιδευτικής επάρκειας σε θεματικό αντικείμενο συναφές με αυτό που καλούνται να διδάξουν. Παροχή υπηρεσιών κατάρτισης σε Κ.Δ.Β.Μ., από εκπαιδευτές που δεν διαθέτουν την πιστοποίηση εκπαιδευτικής επάρκειας, επιτρέπεται στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η εξεύρεση πιστοποιημένων εκπαιδευτών, ύστερα από έγκριση του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., σύμφωνα και με όσα ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο 54 του ν. 4763/2020.
3. Οι εκπαιδευτές/τριες σε προγράμματα Κέντρων Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων του Κεφαλαίου ΙΒ του Μέρους Α΄ του ν. 4957/2022, πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στο σχετικό μητρώο που αναφέρεται ειδικότερα στην παρ. 3 του άρθρου 120 του ιδίου νόμου.
1. Το εκπαιδευτικό υλικό αποτελείται από διαφάνειες παρουσίασης με σκοπό να διευκολυνθεί η εκπαιδευτική διαδικασία. Στην έναρξη κάθε θεματικής ενότητας στο κοινό εκπαιδευτικό υλικό περιέχονται:
(i) τα μαθησιακά αποτελέσματα (κατανόηση και επίτευξη) και
(ii) η εισαγωγή (γενικά στοιχεία).
2. Το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού υλικού αποτελεί το Παράρτημα Ι του άρθρου 16 και ως αναπόσπαστο μέρος εγκρίνεται με την παρούσα.
3. Για κάθε θεματική ενότητα έχει αναπτυχθεί τράπεζα θεμάτων/ερωτήσεων κλειστού τύπου, οι οποίες είναι μέρος της αξιολόγησης μαθησιακών αποτελεσμάτων του θεωρητικού μέρους, μέσω εξέτασης και αποτελούν το Παράρτημα ΙΙ του άρθρου 16 της παρούσας.
1. Τα προσόντα του εκπαιδευόμενου επιβεβαιώνονται μέσω τελικής αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων τόσο στο θεωρητικό, όσο και στο πρακτικό μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης πρέπει να τεκμηριώνονται και να καταγράφονται / αρχειοθετούνται κατά τις προβλέψεις του άρθρου 13 της παρούσας. Όλα τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων θα πρέπει να ανακοινώνονται έως και δέκα (10) εργάσιμες μέρες μετά από την ημερομηνία διεξαγωγής των αξιολογήσεων. Σε περίπτωση αποτυχίας, δίνεται η δυνατότητα επαναξιολόγησης μετά από συμπληρωματική παρακολούθηση του προγράμματος κατάρτισης, διάρκειας:
α) 3 ωρών για τη θεωρητική κατάρτιση (δια ζώσης εκπαίδευση),
β) 12 ωρών πρακτικής άσκηση (δια ζώσης εκπαίδευση).
2. Τα απαιτούμενα προσόντα των αξιολογητών/τριών, είναι ομοίως εκείνα που αναφέρονται στο άρθρο 7.
3. Οι αξιολογητές/τριες παρέχουν εγγυήσεις αμερόληπτης και απροκατάληπτης κρίσης κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Αξιολογητής/τρια οφείλει να μην συμμετέχει στη διαδικασία της αξιολόγησης εφόσον είναι σύζυγος ή συγγενής εξ αίματος ή εξ’ αγχιστείας, κατ’ ευθεία γραμμή απεριορίστως, και σε πλάγια έως και τέταρτου βαθμού, με κάποιον από τους εξεταζόμενους ή έχει ιδιαίτερο δεσμό ή ιδιάζουσα σχέση ή εχθρότητα ή συνδέεται με οικονομική, εμπορική ή άλλη σχέση με κάποιον από αυτούς, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει την κρίση του. Δεν μπορούν να είναι αξιολογητές πρόσωπα, τα οποία είναι σύζυγοι ή συνδέονται με συγγένεια έως και τέταρτου βαθμού εξ αίματος ή εξ αγχιστείας σε ευθεία ή πλάγια γραμμή με πρόσωπο που έχει την ιδιότητα του μετόχου/εταίρου του Φ.Υ. Ο Αξιολογητής/τρια, εφόσον κρίνει ότι συντρέχει στο πρόσωπό του/της λόγος που επιβάλλει την αποχή του/της, οφείλει να το δηλώσει εγγράφως και να ζητήσει την εξαίρεσή του/της.
4. Κατά την τελική αξιολόγηση του πρακτικού μέρους παρίσταται και ο/η αξιολογητής /τρια του θεωρητικού μέρους.
1. Η τελική αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων του θεωρητικού μέρους θα πρέπει να είναι γραπτή με την επιφύλαξη των ενδιαφερομένων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η αξιολόγηση των γνώσεων του χειριστή γίνεται με τη χρήση ερωτήσεων τύπου πολλαπλής επιλογής. Η τελική αξιολόγηση περιλαμβάνει τουλάχιστον 60 ερωτήσεις. Η αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων του θεωρητικού σκέλους θεωρείται επιτυχής εάν έχει απαντηθεί σωστά τουλάχιστον το 80% των ερωτήσεων. Σε περίπτωση αποτυχίας, η τελική αξιολόγηση του θεωρητικού μέρους δύναται να επαναληφθεί με τις προϋποθέσεις τις παρ. 1 του άρθρου 9 της παρούσας.
2. Η μορφή της αξιολόγησης του θεωρητικού μέρους έχει ως εξής:
- Τύπος αξιολόγησης: Ενιαίο τεστ με εξήντα (60) ερωτήσεις κλειστού τύπου (δηλαδή ναι/όχι, σωστό/λάθος, ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών). Οι ερωτήσεις κλειστού τύπου επιλέγονται και διακρίνονται ανά ενότητα, με βάση το βαθμό δυσκολίας τους σε τρεις (3) κατηγορίες:
25% μικρής δυσκολίας, 50% μεσαίας δυσκολίας και 25% υψηλής δυσκολίας.
- Διάρκεια αξιολόγησης: 45 λεπτά
- Βάση επιτυχίας: 80%
- Επιτήρηση: φυσική επιτήρηση
- Χρήση βοηθητικού υλικού: όχι
1. Η τελική αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων του πρακτικού σκέλους πραγματοποιείται με τη μορφή επίδειξης της ικανότητας «ορθού χειρισμού» ενός μηχανήματος έργου υπό πραγματικές συνθήκες. Συγκεκριμένα, η τελική αξιολόγηση αξιολογεί την ικανότητα ενός χειριστή να ανταπεξέλθει σε όλες τις επιχειρησιακές λειτουργίες που απαιτούνται σε έναν βιομηχανικό χώρο, δηλαδή οδήγησης οχήματος, παραλαβή φορτίου, στοίβαξη φορτίου, μεταφορά και ορθή εναπόθεση φορτίου στην προβλεπόμενη θέση και στάθμευση.
Η ανωτέρω πρακτική άσκηση διενεργείται αποκλειστικά με Μ.Ε. Ομάδας Β΄ Ειδικότητας 2 του π.δ. 113/2012, τα οποία κατατάσσονται στις περ. 2.7 και 2.8 της υπό στοιχεία Οικ.1032/166/Φ.Γ.9.6.4(Η)/5.3.2013 υπουργικής απόφασης, άνω των 10 KW και μέγιστης ανυψωτικής ικανότητας έως δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) kgr.
2. Ο Αξιολογητής/τρια προσέρχεται στο χώρο των εξετάσεων τουλάχιστον μισή ώρα πριν την έναρξή τους ελέγχει το χώρο και την καταλληλόλητα του απαιτούμενου εξοπλισμού. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων του πρακτικού σκέλους, η οποία διαρκεί κατ΄ ελάχιστον 30 λεπτά κατά τις διακρίσεις της παρ. 3, ο/η Αξιολογητής/τρια ελέγχει εάν ο αξιολογούμενος διασφαλίζει το σωστό χειρισμό και την ασφαλή οδήγηση του Μ.Ε.
3. Στην αξιολόγηση του πρακτικού σκέλους αξιολογούνται από τον Αξιολογητή/τρια τα παρακάτω:
α) Η ευχέρεια και ποιότητα των υποψηφίων στις απαιτούμενες ενέργειες με βάση την υπό εξέταση ενέργεια ή ενέργειες.
β) Ο ορθός τρόπος χρήσης του εξοπλισμού από τον υποψήφιο, τα ατομικά είδη προστασίας.
γ) Η εκτέλεση των εργασιών από τον υποψήφιο, όπως αυτές απαιτούνται.
Για την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης του πρακτικού μέρους ο απαιτούμενος αριθμός ορθών ελέγχων / κινήσεων / χειρισμών, όπως εξειδικεύεται κατωτέρω στις παρ. 4. Α. και 4. Β., ορίζεται στο 100%.
4. Για την εξέταση της ικανότητας χειρισμού ανυψωτικού μηχανήματος έργου της παρ. 1 οι υποψήφιοι καλούνται να φέρουν εις πέρας συγκεκριμένες πρακτικές ασκήσεις ως εξής:
4.Α. Το πρώτο στάδιο της αξιολόγησης του πρακτικού μέρους, διάρκειας έως 10 λεπτών, αποσκοπεί στην επαλήθευση της ικανότητας του αξιολογούμενου μέσω εικονικού χειρισμού του Μ.Ε. (χωρίς να τεθεί σε κίνηση) ως προς την ορθή αλληλουχία των χειρισμών και ελέγχων που απαιτούνται (π.χ. κίνηση ποδοστηρίων μοχλών, πάτημα σχετικών κομβίων κ.λπ.) και περιλαμβάνει τις κάτωθι ενότητες:
- Επαλήθευση ύπαρξης προβλεπόμενων απαιτούμενων δικαιολογητικών του Μ.Ε. από την κείμενη νομοθεσία (πιστοποιητικό ανυψωτικής ικανότητας, βιβλίο συντήρησης και ελέγχου κ.λπ.)
- Αναγνώριση τεχνικών χαρακτηριστικών ανυψωτικής ικανότητας του συγκεκριμένου Μ.Ε. (Διάγραμμα ικανότητας φόρτωσης)
- Έλεγχος και επιθεώρηση του μηχανήματος πριν την εκκίνηση (αφεσβενόμενος φάρος, ηχητικό σήμα όπισθεν, καθρέφτες κ.λπ.)
- Επιλογή και ορθή χρήση των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.)
- Είσοδος και αποχώρηση από τον σταθμό ελέγχου (καμπίνα χειρισμού)
- Έλεγχος και προσαρμογή εντός καμπίνας πριν την εκκίνηση
- Εκκίνηση και έλεγχος ζωτικών λειτουργιών του μηχανήματος
- Ανεφοδιασμός του μηχανήματος
- Καθαρισμός μηχανήματος
- Συντήρηση μηχανήματος
- Έλεγχοι μετά τη συντήρηση.
Σε περίπτωση που ο εξεταζόμενος δεν ολοκληρώσει με επιτυχία όλες τις ενότητες της παρούσας παραγράφου δε συνεχίζει στο επόμενο στάδιο και η αξιολόγηση του πρακτικού μέρους θεωρείται ανεπιτυχής.
4.Β. Το δεύτερο στάδιο της αξιολόγησης του πρακτικού μέρους, διάρκειας κατ’ ελάχιστον 20 λεπτών, αποσκοπεί στην επαλήθευση της ικανότητας του αξιολογούμενου ως προς τον χειρισμό σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, ήτοι πορεία προς την εργασία, εργασία φόρτωσης /εκφόρτωσης / στοίβαξης υλικού καθώς και στάση και στάθμευση του Μ.Ε. Περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστον οι κάτωθι ενότητες:
- Πορεία με ελιγμό κατάλληλης καμπυλότητας με φορτίο βάρους άνω των 1.700 Kgr.
- Άρση και εναπόθεση φορτίου βάρους άνω των 1.000 Kgr σε ύψος άνω των 4 μέτρων (βάση φορτίου).
- Οπισθοπορεία με φορτίο βάρους άνω των 500 Kgr, κατάλληλου όγκου ώστε να περιορίζεται η έμπροσθεν ορατότητα του χειριστή.
- Κίνηση σε κεκλιμένο επίπεδο.
5. Σε περίπτωση αποτυχίας, η αξιολόγηση δύναται να επαναληφθεί με τις προϋποθέσεις τις παρ. 1 του άρθρου 9.
Σε περίπτωση επιτυχούς αξιολόγησης στο θεωρητικό και πρακτικό μέρος, ο Φορέας Υλοποίησης του προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης του άρθρου 2 εκδίδει βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης.
Οι βεβαιώσεις εκδίδονται από τους Φορείς Υλοποίησης, υπογράφονται αρμοδίως, φέρουν τον διακριτικό τίτλο, τον λογότυπο του Φ.Υ., τον κωδικό αδειοδότησής του, εφόσον προβλέπεται και αναφέρουν τα στοιχεία του ενδιαφερομένου, τον ακριβή τίτλο, τη διάρκεια σε ώρες, τις ημερομηνίες διεξαγωγής και τον τόπο υλοποίησης του προγράμματος.
Οι ανωτέρω βεβαιώσεις χορηγούνται στον ενδιαφερόμενο και κοινοποιούνται αμελλητί, με την έκδοσή τους, από τους Φορείς Υλοποίησης στις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων Περιφερειών των ενδιαφερομένων.
1. Οι Φ.Υ. των παρεχόμενων προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης του άρθρου 2:
α) χορηγούν τις βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης που εκδίδουν στους ενδιαφερόμενους και κοινοποιούν τις ανωτέρω με την έκδοσή τους καθώς και τα συνημμένα δικαιολογητικά / στοιχεία των αιτήσεων συμμετοχής της παρ. 2 του άρθρου 6, αμελλητί, στις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων Περιφερειών των ενδιαφερομένων, για τον έλεγχο της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας του χειρισμού Μ.Ε.,
β) αποστέλλουν στη Διεύθυνση Επιχειρηματικότητας και Μικρών - Μεσαίων Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, εντός ενός μηνός από την ολοκλήρωση κάθε προγράμματος, συγκεντρωτική κατάσταση των επιτυχόντων, σε κατάλληλη μορφή με σκοπό την ενημέρωση του σχετικού Μητρώου του άρθρου 15.
Για τα παρεχόμενα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης από τους Φ.Υ. του άρθρου 2:
α) Ως προς τα τηρούμενα αρχεία σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο άρθρο 60 του ν. 4763/2020. Επιπρόσθετα για τις ανάγκες της παρούσας απόφασης λαμβάνεται ειδική μέριμνα ως προς την τήρηση κατάλληλων αρχείων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 15 της παρούσας.
β) Εντάσσονται στο πληροφοριακό σύστημα υποστήριξης των Κ.Δ.Β.Μ. του άρθρου 61 του ν. 4763/2020.
γ) Ως προς την εποπτεία, τον έλεγχο και την επιβολή διοικητικών κυρώσεων, στα Κ.Δ.Β.Μ. εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο άρθρο 62 του ν. 4763/2020 και στα Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. στα άρθρα 115, 117 του ν. 4957/2022.
1. Ο ενδιαφερόμενος κάτοχος βεβαίωσης επιτυχούς παρακολούθησης προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης ασκεί ελεύθερα τη σχετική επαγγελματική δραστηριότητα σε Μ.Ε. Ομάδας Β΄ Ειδικότητας 2, τα οποία κατατάσσονται στις περ. 2.7 και 2.8 των άρθρων 2 και 3 της υπό στοιχεία Οικ.1032/166/Φ.Γ.9.6.4(Η)/5.3.2013 υπουργικής απόφασης, άνω των 10 KW και μέγιστης ανυψωτικής ικανότητας έως δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) kgr.
2. Προκειμένου για τον έλεγχο της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας του χειρισμού Μ.Ε., οι Φ.Υ. αποστέλλουν την βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης για την ενημέρωση των αρχείων που τηρεί η υπηρεσία της οικείας Περιφέρειας των ενδιαφερομένων, βάσει των προβλέψεων της παρ. 6 του άρθρου 13 της υπό στοιχεία Οικ.10169/639/Φ.Γ.9.6.4(ΣΤ)/2013 (Β΄ 1983) κοινής υπουργικής απόφασης.
1. Το Ενιαίο Μητρώο Προσώπων, τα οποία ασκούν Τεχνικά Επαγγέλματα του άρθρου 9 του ν. 3982/2011 περιλαμβάνει και ως διακριτό υποσύστημα το ειδικό Μητρώο των Φ.Υ. που παρέχουν το εγκεκριμένο με την παρούσα πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης ανά την Επικράτεια, καθώς και των βεβαιώσεων επιτυχούς παρακολούθησης που εκδίδονται και απονέμονται στους εκπαιδευόμενους.
2. Το ανωτέρω Μητρώο δύναται να αντλεί δεδομένα από υφιστάμενα Μητρώα που υποστηρίζουν τη λειτουργία των Φ.Υ. του άρθρου 2.
3. Έως τη λειτουργική διασύνδεση των ανωτέρω Μητρώων οι Φ.Υ. αποστέλλουν, ανά πρόγραμμα κατάρτισης, στη Διεύθυνση Επιχειρηματικότητας και Μικρών-Μεσαίων Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, ετησίως και το αργότερο έως την 30ή Ιουνίου εκάστου έτους, τα στοιχεία της παρ. 1.β του άρθρου 13, στις οποίες λαμβάνεται μέριμνα ως προς την καταγραφή:
α) των στοιχείων των εκπαιδευομένων,
β) των στοιχείων των εκπαιδευτών συμπεριλαμβανομένων του αριθμού μητρώου και της άδειας βάσει των απαιτούμενων προσόντων της παρ. 1 του άρθρου 7,
γ) των στοιχείων των χρησιμοποιηθέντων Μ.Ε. στην εκπαίδευση.
Αναπόσπαστο μέρος της παρούσας αποτελούν τα Παραρτήματα Ι και ΙΙ, ως εξής: