Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 3441Β_2019 | 97.18 KB |
1. Τις διατάξεις: α. του άρθρου 84 του ΚΟΚ που κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 (Α΄ 57),
β. του άρθρου δεύτερου του ν. 1741/1987 (Α΄ 225) «Κύρωση Ευρωπαϊκής Συμφωνίας για τη Διεθνή Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) που υπογράφηκε στη Γενεύη την 30η Σεπτεμβρίου 1957,
γ. του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», όπως κωδικοποιήθηκε με το π.δ. 63/2005 (Α΄ 98),
δ. του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 133),
ε. του π.δ. 123/2016 (Α΄ 208) Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων,
στ. του π.δ. 123/2017 (Α΄ 151) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών»,
ζ. του π.δ. 83/2019 (Α΄ 121) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών»,
η. της αριθμ. ΔΝΣα΄/οικ. 59172/7775/ΦΝ 459/19-7-2019 (ΦΕΚ Β΄ 3058) κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Ιωάννη Κεφαλογιάννη», θ. του μέρους 9 του παραρτήματος 1.1 του άρθρου 8 της κοινής υπουργικής απόφασης με αριθμ. οικ. Γ5/48222/2474/2019 (ΦΕΚ Β΄ 2755) «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με τις εσωτερικές μεταφορές επικινδύνων εμπορευμάτων, όπως τα παραρτήματα της προσαρμόστηκαν στην επιστημονική και τεχνική πρόοδο με τις Οδηγίες 61/2010/ΕΕ, 2012/45/ΕΕ, 2014/103/ΕΕ, (ΕΕ) 2016/2309, (ΕΕ) 2018/217 και (ΕΕ) 2018/1846 της Επιτροπής», όπως ισχύει,
ι. της ΣΤ-29900/77 υπουργικής απόφασης «Περί της διαδικασίας εκδόσεως των εγκρίσεων για την κυκλοφορία στην Ελλάδα αυτοκινήτων οχημάτων κ.λπ.» (ΦΕΚ Β΄ 1318).
2. Την ανάγκη απλοποίησης της διαδικασίας ταξινόμησης των μεταχειρισμένων οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων με ισχύον πιστοποιητικό έγκρισης οχήματος ADR από το εξωτερικό.
3. Την ανάγκη καθορισμού ειδικών όρων κυκλοφορίας, χρήσης και διαδικασίας για την ταξινόμηση οχημάτων μεταφοράς υγρών ουσιών υψηλής θερμοκρασίας με αριθμ. UN 3257, σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια (χωνευτήρια). 4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού,αποφασίζουμε:
Η περ. β) της παρ. 4Α του κεφαλαίου Α΄ της απόφασης ΣΤ-29900/77 (ΦΕΚ Β΄ 1318) όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «β) Σε μεταχειρισμένα οχήματα που είναι εφοδιασμένα με ισχύον πιστοποιητικό έγκρισης ADR από τη χώρα της προηγούμενης ταξινόμησης του οχήματος, με την προσκόμιση στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών της οικείας Περιφέρειας, του πιστοποιητικού αυτού και της ξένης άδειας κυκλοφορίας τους. Στην περίπτωση βυτιοφόρου οχήματος ή οχήματος συστοιχίας δοχείων, απαιτείται επιπρόσθετα η προσκόμιση αντιγράφου του αρχείου της δεξαμενής με τα πιστοποιητικά έγκρισης τύπου, αρχικής επιθεώρησης και τυχόν περιοδικών, ενδιάμεσων και έκτακτων επιθεωρήσεων σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Συμφωνία ADR.»
Μετά το τέλος του κεφαλαίου ΙΔ και πριν το κεφ. ΙΕ της ΣΤ-29900/77 (ΦΕΚ Β΄ 1318) απόφασης όπως ισχύει, προστίθεται κεφ. ΙΔ΄ ως εξής: «ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΔ΄ Ειδικοί όροι ταξινόμησης, κυκλοφορίας και χρήσης οχημάτων μεταφοράς υγρών ουσιών υψηλής θερμοκρασίας με αριθμ. UN 3257, σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια (χωνευτήρια) σύμφωνα με την ειδική διάταξη VC3 του τμήματος 7.3.3. της Συμφωνίας ADR.
1. Ειδικοί όροι κυκλοφορίας και χρήσης
1.1. Ορισμοί
1.1.1. «Συμφωνία ADR» νοείται το παράρτημα 1.1 του άρθρου 8 της κοινής υπουργικής απόφασης οικ. Γ5/48222/2474 (ΦΕΚ 2755/Β/2019), όπως ισχύει
1.1.2. «Κοινοποιημένος φορέας» νοείται φορέας διαπιστευμένος με το ΕΝ 17020 σε κατάλληλο πεδίο διαπίστευσης ( Οδηγία 2010/35/ΕΕ ή 2014/68/ΕΕ κατά περίπτωση)
1.2. Πεδίο εφαρμογής Υγρά υψηλής θερμοκρασίας UN 3257, όπως το υγρό αλουμίνιο, η πίσσα, ο υγρός σίδηρος και η καυτή παραφίνη μπορούν να μεταφέρονται σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια (στο εξής χωνευτήρια) σύμφωνα με την ειδική διάταξη VC3 του τμήματος 7.3.3. της Συμφωνίας ADR εφόσον πληρούνται οι ειδικοί όροι της Συμφωνίας ADR και του παρόντος κεφαλαίου.
1.3. Χωνευτήρια
1.3.1. Τα περιβλήματα των πυρίμαχων χωνευτηρίων για τη μεταφορά υγρών μετάλλων πρέπει είτε να είναι μονωμένα έτσι ώστε να μην υπερβαίνεται η θερμοκρασία επιφάνειας των 130°C κατά τη διάρκεια της διαδικασίας μεταφοράς ή να τοποθετούνται έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η επαφή με το περίβλημα. Σε καμία περίπτωση η θερμοκρασία της επιφάνειας δεν επιτρέπεται να επηρεάζει τη λειτουργία του οχήματος, ιδιαίτερα τις γραμμές πέδησης και τις ηλεκτρικές γραμμές.
1.3.2. Τα χωνευτήρια πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται σύμφωνα με την τρέχουσα τεχνολογία χρησιμοποιώντας κατάλληλο τεχνικό πρότυπο όπως το ΕΝ 14025 (σύμφωνα με τις ημερομηνίες που καθορίζονται στο 6.8.2.6.1 της Συμφωνίας ADR) ή άλλο τεχνικό πρότυπο ισοδύναμου επιπέδου ασφαλείας, αναγνωρισμένο στη χώρα κατασκευής τους εφόσον αυτή είναι κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα καπάκια των χωνευτηρίων πρέπει να είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να παραμένουν σφιχτά στερεωμένα ακόμη και αν το γεμισμένο χωνευτήριο ανατραπεί. Τα ανοίγματα πλήρωσης και έκχυσης πρέπει να προστατεύονται δομικά με περιλαίμια, εκτροπείς, κλουβιά ή ισοδύναμες κατασκευές. Η προστατευτική διάταξη στην άνω πλευρά του χωνευτηρίου πρέπει να είναι σχεδιασμένη έτσι ώστε να μπορεί να αντέξει ένα στατικό φορτίο διπλάσιο της μάζας του γεμισμένου χωνευτηρίου. Εφόσον εξασφαλίζεται η προστασία των ανοιγμάτων πλήρωσης και εκχύσεως, επιτρέπονται πλαστικές παραμορφώσεις της προστατευτικής διάταξης με τη δράση του προαναφερθέντος φορτίου.
1.3.3 Ο κατασκευαστικός σχεδιασμός ελέγχεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ΕΝ 12972 από κοινοποιημένο φορέα. Μετά το πέρας του ελέγχου εκδίδεται σχετική έκθεση η οποία τηρείται στον φάκελο του χωνευτηρίου.
1.3.4 Τα χωνευτήρια υπόκεινται σε αρχικό έλεγχο από κοινοποιημένο φορέα κατ΄ εφαρμογή του προτύπου ΕΝ 12972. Η δοκιμή υδραυλικής πίεσης διενεργείται με ελάχιστη πίεση δοκιμής 4 bar. Μετά το πέρας του ελέγχου εκδίδεται σχετική έκθεση η οποία τηρείται στον φάκελο του χωνευτηρίου.
1.3.5 Τα χωνευτήρια, μετά τον αρχικό έλεγχο και κάθε περιοδική επιθεώρηση υποβάλλονται σε ενδιάμεση επιθεώρηση από κοινοποιημένο φορέα κατ΄ εφαρμογή του προτύπου ΕΝ 12972. Η ενδιάμεση επιθεώρηση περιλαμβάνει έλεγχο της εσωτερικής και εξωτερικής κατάστασης, συμπεριλαμβανομένης της ακεραιότητας των συνδέσεων φλάντζας και καλύμματος, μέτρηση πάχους τοιχώματος, μη καταστρεπτικούς ελέγχους όλων των προσβάσιμων συγκολλήσεων. Η μέγιστη περίοδος για την ενδιάμεση επιθεώρηση είναι έξι έτη.
1.3.6 Με κάθε ανανέωση της πυρίμαχης επένδυσης, αλλά το αργότερο κάθε 12 χρόνια, διενεργείται περιοδική επιθεώρηση από κοινοποιημένο φορέα κατ΄ εφαρμογή του προτύπου ΕΝ 12972. Η επιθεώρηση, πέραν των δοκιμών της ενδιάμεσης επιθεώρησης, περιλαμβάνει και δοκιμή υδραυλικής πίεσης με ελάχιστη πίεση δοκιμής 4 bar και την επικάλυψη της μεταλλικής εσωτερικής επιφάνειας του χωνευτηρίου.
1.3.7. Εάν η ασφάλεια των χωνευτηρίων υποστεί ζημιά από επισκευή, ανακατασκευή ή ατύχημα, διεξάγεται έκτακτος έλεγχος από κοινοποιημένο φορέα, κατ΄ εφαρμογή της αντίστοιχης παραγράφου 6.8.2.4.4 της Συμφωνίας ADR.
1.3.8 Τα χωνευτήρια φέρουν σημάνσεις σύμφωνα με την παράγραφο 6.8.2.5.1 της Συμφωνίας ADR. Η τοποθέτηση πινακίδων του κεφ. 5.3 της Συμφωνίας ADR δεν απαιτείται στα περιβλήματα των χωνευτηρίων εφόσον οι κατάλληλες πινακίδες έχουν τοποθετηθεί στο όχημα.
1.3.9 Τήρηση φακέλου Τα αποτελέσματα όλων των ελέγχων και των εγγράφων στα οποία βασίζεται ο αρχικός έλεγχος πρέπει να τηρούνται στον φάκελο του χωνευτηρίου.
1.4 Όχημα
1.4.1 Το όχημα πρέπει να είναι τύπου AT και εξοπλισμένο με ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC) σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κανονισμού 661/2009 και τις ημερομηνίες που αναφέρονται σε αυτόν.
1.4.2 Οι βάσεις στερέωσης των χωνευτηρίων επί του οχήματος πρέπει να είναι ικανές να απορροφούν κάτω από το μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο τις ακόλουθες στατικές δυνάμεις: Προς την κατεύθυνση της διαδρομής: δύο φορές τη συνολική μάζα πολλαπλασιασμένη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g = 9,81 m/s2). Οριζόντια, σε ορθή γωνία προς την κατεύθυνση της διαδρομής: η συνολική μάζα πολλαπλασιαζόμενη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g). Κατακόρυφα προς τα πάνω: η συνολική μάζα πολλαπλασιαζόμενη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g).Κατακόρυφα προς τα κάτω: δύο φορές τη συνολική μάζα πολλαπλασιασμένη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g).
1.5 Μεταφορά - στερέωση χωνευτηρίων στο όχημα Τα χωνευτήρια πρέπει να ασφαλίζονται στο όχημα σύμφωνα με τις αρχές ασφάλισης φορτίου κατά το 7.5.7.1 της Συμφωνίας ADR. Κατά τη διαστασιολόγηση και τη στερέωση των χωνευτηρίων στο όχημα πρέπει να ληφθεί υπόψη η υδροστατική πίεση και η επίδραση του κυματισμού του υγρού μετάλλου. Πρέπει να χρησιμοποιούνται οι απαιτήσεις της παραγράφου 6.8.2.1.2. της Συμφωνίας ADR. Τα χωνευτήρια τοποθετούνται στο όχημα έτσι ώστε να μην επηρεάζεται η λειτουργία των γραμμών πέδησης ή των ηλεκτρικών καλωδίων. Τα χωνευτήρια πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένα στα οχήματα έτσι ώστε τα ανοίγματα εκκένωσης να είναι διατεταγμένα προς την κατεύθυνση της κίνησης ή ανάποδα από αυτή.
1.6 Οδηγός Οι οδηγοί οχημάτων για τη μεταφορά υγρών μετάλλων σε χωνευτήρια πρέπει να διαθέτουν πιστοποιητικό ειδικής κατάρτισης για δεξαμενές σύμφωνα με το 8.2.1.3 της Συμφωνίας ADR.
2. Διαδικασία ταξινόμησης
2.1 Χορηγείται άδεια κυκλοφορίας στη χώρα μας σε μεταχειρισμένο όχημα από κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μεταφορά υγρών ουσιών υψηλής θερμοκρασίας, UN 3257, σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια-χωνευτήρια σύμφωνα με πρότυπα που καθορίζονται από την αρμόδια αρχή της χώρας προέλευσης, με την προσκόμιση στην αρμόδια Δ/νση Μεταφορών των εξής: α. άδεια κυκλοφορίας του οχήματος από τη χώρα της προηγούμενης ταξινόμησης β. πιστοποιητικό έγκρισης οχήματος AT από την χώρα της προηγούμενης ταξινόμησης του ή πιστοποιητικό το οποίο εκδίδεται από ΚΤΕΟ της χώρας μας μετά το πέρας τεχνικής επιθεώρησης σύμφωνα με την απόφαση με αριθμ. οικ. 19111/192 (ΦΕΚ 1003/Β/2019) και της έκδοσης Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου χωρίς σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις και εφόσον προσκομιστεί ισχύον πρακτικό επιθεώρησης από εξουσιοδοτημένο φορέα σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 72411/72411/3149/00 (ΦΕΚ 1133/Β΄/2001) γ. ισχύον πρακτικό δοκιμών με επιτυχή αποτελέσματα από κοινοποιημένο φορέα και συνοδευτική τεκμηρίωση από τον κατασκευαστή των χωνευτηρίων για κάθε ένα από αυτά, δ. τεκμηρίωση-μελέτη διπλωματούχο Μηχανολόγο Μηχανικό ή Πτυχιούχο Μηχανολόγο Μηχανικό TE ή άλλων ειδικοτήτων με τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, η οποία θα περιλαμβάνει υπολογισμό της στερέωσης του χωνευτηρίου στο όχημα σύμφωνα με τις απαιτήσεις του παρόντος κεφαλαίου, περιγραφή της στερέωσης-σύνδεσης των εμπορευματοκιβωτίων στο όχημα, σχέδιο μεγέθους A4 του φορτηγού με τα εμπορευματοκιβώτια σε θέση μεταφοράς, 4 όψεων με αναγραφή των διαστάσεων του και περιγραφή των σημείων ασφάλισης, εις διπλούν.
2.2 Οχήματα τα οποία κατασκευάζονται στη χώρα μας για τον σκοπό της μεταφοράς υγρών ουσιών υψηλής θερμοκρασίας με αριθμ. UN 3257, σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια - χωνευτήρια σύμφωνα με τους όρους της παρούσας απόφασης, λαμβάνουν άδεια κυκλοφορίας εφόσον προσκομίσουν στην αρμόδια Δ/νση Μεταφορών τα εξής: α. έγκριση τύπου πλήρους ή ολοκληρωμένου οχήματος σύμφωνα με την Οδηγία 2007/46 ή μεμονωμένη έγκριση που έχει εκδοθεί από τη Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, β. δήλωση του κατασκευαστή του οχήματος σχετικά με την ικανοποίηση των απαιτήσεων του σημείου 9.7.3 της Συμφωνίας ADR σχετικά με τις προσδέσεις, γ. πιστοποιητικό έγκρισης οχήματος AT το οποίο εκδίδεται σε ΚΤΕΟ της χώρας, δ. έκθεση σύμφωνα με την παρ. 1.3.3 του παρόντος κεφαλαίου για κάθε χωνευτήριο και συνοδευτική τεκμηρίωση από τον κατασκευαστή τους, ε. ισχύον πρακτικό αρχικού ελέγχου με επιτυχή αποτελέσματα από κοινοποιημένο φορέα σύμφωνα με την παρ. 1.3.4. του παρόντος κεφαλαίου,
2.3 Για την χορήγηση της άδειας κυκλοφορίας, το όχημα με τα χωνευτήρια επιθεωρείται στη Δ/νση Μεταφορών. Κατά την επιθεώρηση, για τους σκοπούς της παρούσας, ελέγχονται τα εξής: α. το υποβληθέν σχέδιο το οποίο πρέπει να αντιστοιχεί στο επιθεωρούμενο όχημα με τα μεταφερόμενα χωνευτήρια. Εάν ο έλεγχος είναι επιτυχής, το σχέδιο σφραγίζεται και παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο, β. η αποτελεσματική λειτουργία του τρόπου ασφάλισης των χωνευτηρίων στο όχημα σύμφωνα με την υποβληθείσα μελέτη. Η επίδειξη του τρόπου ασφάλισης γίνεται από τον ενδιαφερόμενο. Μετά το πέρας της επιθεώρησης, συντάσσεται, υπηρεσιακό σημείωμα-πρακτικό στο οποίο περιλαμβάνονται το πλήθος των χωνευτηρίων, ο αναγνωριστικός αριθμός για κάθε χωνευτήριο και το επιτυχές αποτελέσματα της επιθεώρησης. Το υπηρεσιακό σημείωμα παραμένει στον φάκελο του οχήματος στη Δ/νση Μεταφορών στην οποία ταξινομείται και αντίγραφο του πρέπει να βρίσκεται μαζί με την άδεια κυκλοφορίας στο όχημα.
2.4 Το όχημα ταξινομείται ως όχημα με κωδικό αμαξώματος «ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΑΦΑΙΡΟΥΜΕΝΩΝ ΧΩΝΕΥΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ UN 3257». Στην άδεια κυκλοφορίας θα τίθεται η παρατήρηση με κωδικό 126 «Μεταφορά σύμφωνα με το υπηρεσιακό σημείωμα υπ΄ αριθμ. ...».»
1.1. Ορισμοί
1.1.1. «Συμφωνία ADR» νοείται το παράρτημα 1.1 του άρθρου 8 της κοινής υπουργικής απόφασης οικ. Γ5/48222/2474 (ΦΕΚ 2755/Β/2019), όπως ισχύει
1.1.2. «Κοινοποιημένος φορέας» νοείται φορέας διαπιστευμένος με το ΕΝ 17020 σε κατάλληλο πεδίο διαπίστευσης ( Οδηγία 2010/35/ΕΕ ή 2014/68/ΕΕ κατά περίπτωση)
Υγρά υψηλής θερμοκρασίας UN 3257, όπως το υγρό αλουμίνιο, η πίσσα, ο υγρός σίδηρος και η καυτή παραφίνη μπορούν να μεταφέρονται σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια (στο εξής χωνευτήρια) σύμφωνα με την ειδική διάταξη VC3 του τμήματος 7.3.3. της Συμφωνίας ADR εφόσον πληρούνται οι ειδικοί όροι της Συμφωνίας ADR και του παρόντος κεφαλαίου.
1.3.1. Τα περιβλήματα των πυρίμαχων χωνευτηρίων για τη μεταφορά υγρών μετάλλων πρέπει είτε να είναι μονωμένα έτσι ώστε να μην υπερβαίνεται η θερμοκρασία επιφάνειας των 130°C κατά τη διάρκεια της διαδικασίας μεταφοράς ή να τοποθετούνται έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η επαφή με το περίβλημα. Σε καμία περίπτωση η θερμοκρασία της επιφάνειας δεν επιτρέπεται να επηρεάζει τη λειτουργία του οχήματος, ιδιαίτερα τις γραμμές πέδησης και τις ηλεκτρικές γραμμές.
1.3.2. Τα χωνευτήρια πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται σύμφωνα με την τρέχουσα τεχνολογία χρησιμοποιώντας κατάλληλο τεχνικό πρότυπο όπως το ΕΝ 14025 (σύμφωνα με τις ημερομηνίες που καθορίζονται στο 6.8.2.6.1 της Συμφωνίας ADR) ή άλλο τεχνικό πρότυπο ισοδύναμου επιπέδου ασφαλείας, αναγνωρισμένο στη χώρα κατασκευής τους εφόσον αυτή είναι κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα καπάκια των χωνευτηρίων πρέπει να είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να παραμένουν σφιχτά στερεωμένα ακόμη και αν το γεμισμένο χωνευτήριο ανατραπεί. Τα ανοίγματα πλήρωσης και έκχυσης πρέπει να προστατεύονται δομικά με περιλαίμια, εκτροπείς, κλουβιά ή ισοδύναμες κατασκευές. Η προστατευτική διάταξη στην άνω πλευρά του χωνευτηρίου πρέπει να είναι σχεδιασμένη έτσι ώστε να μπορεί να αντέξει ένα στατικό φορτίο διπλάσιο της μάζας του γεμισμένου χωνευτηρίου. Εφόσον εξασφαλίζεται η προστασία των ανοιγμάτων πλήρωσης και εκχύσεως, επιτρέπονται πλαστικές παραμορφώσεις της προστατευτικής διάταξης με τη δράση του προαναφερθέντος φορτίου.
1.3.3 Ο κατασκευαστικός σχεδιασμός ελέγχεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ΕΝ 12972 από κοινοποιημένο φορέα. Μετά το πέρας του ελέγχου εκδίδεται σχετική έκθεση η οποία τηρείται στον φάκελο του χωνευτηρίου.
1.3.4 Τα χωνευτήρια υπόκεινται σε αρχικό έλεγχο από κοινοποιημένο φορέα κατ΄ εφαρμογή του προτύπου ΕΝ 12972. Η δοκιμή υδραυλικής πίεσης διενεργείται με ελάχιστη πίεση δοκιμής 4 bar. Μετά το πέρας του ελέγχου εκδίδεται σχετική έκθεση η οποία τηρείται στον φάκελο του χωνευτηρίου.
1.3.5 Τα χωνευτήρια, μετά τον αρχικό έλεγχο και κάθε περιοδική επιθεώρηση υποβάλλονται σε ενδιάμεση επιθεώρηση από κοινοποιημένο φορέα κατ΄ εφαρμογή του προτύπου ΕΝ 12972. Η ενδιάμεση επιθεώρηση περιλαμβάνει έλεγχο της εσωτερικής και εξωτερικής κατάστασης, συμπεριλαμβανομένης της ακεραιότητας των συνδέσεων φλάντζας και καλύμματος, μέτρηση πάχους τοιχώματος, μη καταστρεπτικούς ελέγχους όλων των προσβάσιμων συγκολλήσεων. Η μέγιστη περίοδος για την ενδιάμεση επιθεώρηση είναι έξι έτη.
1.3.6 Με κάθε ανανέωση της πυρίμαχης επένδυσης, αλλά το αργότερο κάθε 12 χρόνια, διενεργείται περιοδική επιθεώρηση από κοινοποιημένο φορέα κατ΄ εφαρμογή του προτύπου ΕΝ 12972. Η επιθεώρηση, πέραν των δοκιμών της ενδιάμεσης επιθεώρησης, περιλαμβάνει και δοκιμή υδραυλικής πίεσης με ελάχιστη πίεση δοκιμής 4 bar και την επικάλυψη της μεταλλικής εσωτερικής επιφάνειας του χωνευτηρίου.
1.3.7. Εάν η ασφάλεια των χωνευτηρίων υποστεί ζημιά από επισκευή, ανακατασκευή ή ατύχημα, διεξάγεται έκτακτος έλεγχος από κοινοποιημένο φορέα, κατ΄ εφαρμογή της αντίστοιχης παραγράφου 6.8.2.4.4 της Συμφωνίας ADR.
1.3.8 Τα χωνευτήρια φέρουν σημάνσεις σύμφωνα με την παράγραφο 6.8.2.5.1 της Συμφωνίας ADR. Η τοποθέτηση πινακίδων του κεφ. 5.3 της Συμφωνίας ADR δεν απαιτείται στα περιβλήματα των χωνευτηρίων εφόσον οι κατάλληλες πινακίδες έχουν τοποθετηθεί στο όχημα.
1.3.9 Τήρηση φακέλου Τα αποτελέσματα όλων των ελέγχων και των εγγράφων στα οποία βασίζεται ο αρχικός έλεγχος πρέπει να τηρούνται στον φάκελο του χωνευτηρίου.
1.4.1 Το όχημα πρέπει να είναι τύπου AT και εξοπλισμένο με ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC) σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κανονισμού 661/2009 και τις ημερομηνίες που αναφέρονται σε αυτόν.
1.4.2 Οι βάσεις στερέωσης των χωνευτηρίων επί του οχήματος πρέπει να είναι ικανές να απορροφούν κάτω από το μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο τις ακόλουθες στατικές δυνάμεις: Προς την κατεύθυνση της διαδρομής: δύο φορές τη συνολική μάζα πολλαπλασιασμένη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g = 9,81 m/s2). Οριζόντια, σε ορθή γωνία προς την κατεύθυνση της διαδρομής: η συνολική μάζα πολλαπλασιαζόμενη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g). Κατακόρυφα προς τα πάνω: η συνολική μάζα πολλαπλασιαζόμενη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g).Κατακόρυφα προς τα κάτω: δύο φορές τη συνολική μάζα πολλαπλασιασμένη με την επιτάχυνση λόγω βαρύτητας (g).
Τα χωνευτήρια πρέπει να ασφαλίζονται στο όχημα σύμφωνα με τις αρχές ασφάλισης φορτίου κατά το 7.5.7.1 της Συμφωνίας ADR. Κατά τη διαστασιολόγηση και τη στερέωση των χωνευτηρίων στο όχημα πρέπει να ληφθεί υπόψη η υδροστατική πίεση και η επίδραση του κυματισμού του υγρού μετάλλου. Πρέπει να χρησιμοποιούνται οι απαιτήσεις της παραγράφου 6.8.2.1.2. της Συμφωνίας ADR. Τα χωνευτήρια τοποθετούνται στο όχημα έτσι ώστε να μην επηρεάζεται η λειτουργία των γραμμών πέδησης ή των ηλεκτρικών καλωδίων. Τα χωνευτήρια πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένα στα οχήματα έτσι ώστε τα ανοίγματα εκκένωσης να είναι διατεταγμένα προς την κατεύθυνση της κίνησης ή ανάποδα από αυτή.
Οι οδηγοί οχημάτων για τη μεταφορά υγρών μετάλλων σε χωνευτήρια πρέπει να διαθέτουν πιστοποιητικό ειδικής κατάρτισης για δεξαμενές σύμφωνα με το 8.2.1.3 της Συμφωνίας ADR.
2.1 Χορηγείται άδεια κυκλοφορίας στη χώρα μας σε μεταχειρισμένο όχημα από κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μεταφορά υγρών ουσιών υψηλής θερμοκρασίας, UN 3257, σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια-χωνευτήρια σύμφωνα με πρότυπα που καθορίζονται από την αρμόδια αρχή της χώρας προέλευσης, με την προσκόμιση στην αρμόδια Δ/νση Μεταφορών των εξής: α. άδεια κυκλοφορίας του οχήματος από τη χώρα της προηγούμενης ταξινόμησης β. πιστοποιητικό έγκρισης οχήματος AT από την χώρα της προηγούμενης ταξινόμησης του ή πιστοποιητικό το οποίο εκδίδεται από ΚΤΕΟ της χώρας μας μετά το πέρας τεχνικής επιθεώρησης σύμφωνα με την απόφαση με αριθμ. οικ. 19111/192 (ΦΕΚ 1003/Β/2019) και της έκδοσης Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου χωρίς σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις και εφόσον προσκομιστεί ισχύον πρακτικό επιθεώρησης από εξουσιοδοτημένο φορέα σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 72411/72411/3149/00 (ΦΕΚ 1133/Β΄/2001) γ. ισχύον πρακτικό δοκιμών με επιτυχή αποτελέσματα από κοινοποιημένο φορέα και συνοδευτική τεκμηρίωση από τον κατασκευαστή των χωνευτηρίων για κάθε ένα από αυτά, δ. τεκμηρίωση-μελέτη διπλωματούχο Μηχανολόγο Μηχανικό ή Πτυχιούχο Μηχανολόγο Μηχανικό TE ή άλλων ειδικοτήτων με τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, η οποία θα περιλαμβάνει υπολογισμό της στερέωσης του χωνευτηρίου στο όχημα σύμφωνα με τις απαιτήσεις του παρόντος κεφαλαίου, περιγραφή της στερέωσης-σύνδεσης των εμπορευματοκιβωτίων στο όχημα, σχέδιο μεγέθους A4 του φορτηγού με τα εμπορευματοκιβώτια σε θέση μεταφοράς, 4 όψεων με αναγραφή των διαστάσεων του και περιγραφή των σημείων ασφάλισης, εις διπλούν.
2.2 Οχήματα τα οποία κατασκευάζονται στη χώρα μας για τον σκοπό της μεταφοράς υγρών ουσιών υψηλής θερμοκρασίας με αριθμ. UN 3257, σε ειδικά εμπορευματοκιβώτια - χωνευτήρια σύμφωνα με τους όρους της παρούσας απόφασης, λαμβάνουν άδεια κυκλοφορίας εφόσον προσκομίσουν στην αρμόδια Δ/νση Μεταφορών τα εξής: α. έγκριση τύπου πλήρους ή ολοκληρωμένου οχήματος σύμφωνα με την Οδηγία 2007/46 ή μεμονωμένη έγκριση που έχει εκδοθεί από τη Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, β. δήλωση του κατασκευαστή του οχήματος σχετικά με την ικανοποίηση των απαιτήσεων του σημείου 9.7.3 της Συμφωνίας ADR σχετικά με τις προσδέσεις, γ. πιστοποιητικό έγκρισης οχήματος AT το οποίο εκδίδεται σε ΚΤΕΟ της χώρας, δ. έκθεση σύμφωνα με την παρ. 1.3.3 του παρόντος κεφαλαίου για κάθε χωνευτήριο και συνοδευτική τεκμηρίωση από τον κατασκευαστή τους, ε. ισχύον πρακτικό αρχικού ελέγχου με επιτυχή αποτελέσματα από κοινοποιημένο φορέα σύμφωνα με την παρ. 1.3.4. του παρόντος κεφαλαίου,
2.3 Για την χορήγηση της άδειας κυκλοφορίας, το όχημα με τα χωνευτήρια επιθεωρείται στη Δ/νση Μεταφορών. Κατά την επιθεώρηση, για τους σκοπούς της παρούσας, ελέγχονται τα εξής: α. το υποβληθέν σχέδιο το οποίο πρέπει να αντιστοιχεί στο επιθεωρούμενο όχημα με τα μεταφερόμενα χωνευτήρια. Εάν ο έλεγχος είναι επιτυχής, το σχέδιο σφραγίζεται και παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο, β. η αποτελεσματική λειτουργία του τρόπου ασφάλισης των χωνευτηρίων στο όχημα σύμφωνα με την υποβληθείσα μελέτη. Η επίδειξη του τρόπου ασφάλισης γίνεται από τον ενδιαφερόμενο. Μετά το πέρας της επιθεώρησης, συντάσσεται, υπηρεσιακό σημείωμα-πρακτικό στο οποίο περιλαμβάνονται το πλήθος των χωνευτηρίων, ο αναγνωριστικός αριθμός για κάθε χωνευτήριο και το επιτυχές αποτελέσματα της επιθεώρησης. Το υπηρεσιακό σημείωμα παραμένει στον φάκελο του οχήματος στη Δ/νση Μεταφορών στην οποία ταξινομείται και αντίγραφο του πρέπει να βρίσκεται μαζί με την άδεια κυκλοφορίας στο όχημα.
2.4 Το όχημα ταξινομείται ως όχημα με κωδικό αμαξώματος «ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΑΦΑΙΡΟΥΜΕΝΩΝ ΧΩΝΕΥΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ UN 3257». Στην άδεια κυκλοφορίας θα τίθεται η παρατήρηση με κωδικό 126 «Μεταφορά σύμφωνα με το υπηρεσιακό σημείωμα υπ΄ αριθμ. ...».»
Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 5 Σεπτεμβρίου 2019
Ο Υφυπουργός
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ