Τροποποιήθηκε από :
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 964Β_2013 | 697.26 KB |
1. Τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 13, 3, 4, 5, 6, 7, 9 και 11 του Ν. 4014/2011 «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος» (Α΄ 209), καθώς και τις διατάξεις του άρθρου 13 του ιδίου νόμου, όπως το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 παρ. 2 του Ν. 4024/2012 (Α΄ 24) και το άρθρο 35 παρ. 1 του Ν. 4062/2012 (Α΄ 70).
2. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).
3. Την υπ’ αριθμ. 2876/7.10.2009 απόφαση του Πρωθυπουργού «Αλλαγή τίτλου Υπουργείων» (Β΄ 2234).
4. Το π.δ. 189/2009 «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (Α΄ 221), όπως τροποποιήθηκε με το π.δ. 24/2010 (Α΄ 56).
5. Το π.δ. 86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 141).
6. Την υπ’ αριθμ. Υ46/6−7−2012 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Σταύρου Καλαφάτη» (Β΄ 2101).
7. Την υπ’ αριθμ. 1958/2012 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ Α΄ 209)» (ΦΕΚ Β΄ 21/13.01.2012).
8. Την υπ’ αριθμ. 20741/2012 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Τροποποίηση της 1958/2012 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής “Κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ Α΄ 209)”» (ΦΕΚ Β΄ 1565/08.05.2012).
9. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουν:
Με την παρούσα απόφαση αποσκοπείται η εξειδίκευση των διαδικασιών και των ειδικότερων κριτηρίων περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων και δραστηριοτήτων των άρθρων 3, 4, 5, 6 και 7 του Ν. 4014/2011, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παράγραφος 13 αυτού, των ειδικών εντύπων των ανωτέρω διαδικασιών, καθώς και κάθε άλλου σχετικού με τις διαδικασίες αυτές θέματος.
1. Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται:
α) για την περιβαλλοντική αδειοδότηση νέων έργων και δραστηριοτήτων ή τη μετεγκατάσταση υφισταμένων που εντάσσονται στις υποκατηγορίες 1 και 2 της Α΄ κατηγορίας σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 1958/2012 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ Α΄ 209)» (ΦΕΚ Β΄ 21/13.01.2012), όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. 20741/2012 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Τροποποίηση της 1958/2012 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής “Κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ Α΄ 209)”» (ΦΕΚ Β΄ 1565/08.05.2012),
β) για την ανανέωση ή την παράταση ισχύος εγκεκριμένων αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) που αφορούν έργα και δραστηριότητες της πιο πάνω κατηγορίας,
γ) για τον εκσυγχρονισμό, επέκταση, βελτίωση ή τροποποίηση περιβαλλοντικά αδειοδοτημένων έργων και δραστηριοτήτων της ιδίας ως άνω κατηγορίας, και
δ) για την υποβολή Φακέλου Συμμόρφωσης Τελικού Σχεδιασμού και Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης έργων ή δραστηριοτήτων της ιδίας ως άνω κατηγορίας.
2. Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται σε έργα και δραστηριότητες της πιο πάνω κατηγορίας που: α) εξυπηρετούν σκοπούς εθνικής άμυνας, β) απαιτούνται για την άμεση αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών ή γ) υπάγονται σε ειδικές διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης σύμφωνα με τις κατά περίπτωση ισχύουσες διατάξεις. Τα έργα ανάκτησης ή διάθεσης αποβλήτων της πιο πάνω κατηγορίας μπορεί να εξαιρούνται από τις διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης που ορίζονται στην παρούσα απόφαση, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2β του άρθρου 1 του Ν. 4014/2011, όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 47 του Ν. 4042/2012 (Α΄ 24).
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης οι όροι που χρησιμοποιούνται στις διατάξεις της έχουν την ακόλουθη έννοια :
α. Απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ):
η διοικητική πράξη με την οποία εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί όροι για τα έργα και δραστηριότητες που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας.
β. Απόφαση απόρριψης: η διοικητική πράξη με την οποία απορρίπτεται το αίτημα έγκρισης περιβαλλοντικών όρων έργου ή δραστηριότητας.
γ. Αρμόδια περιβαλλοντική αρχή: η διοικητική αρχή η οποία είναι αρμόδια για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων και δραστηριοτήτων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης.
δ. Τυπική πληρότητα φακέλου: Η συμφωνία του υποβαλλόμενου φακέλου Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ), Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), Ανανέωσης ΑΕΠΟ και Τροποποίησης ΑΕΠΟ προς τα οριζόμενα αντιστοίχως στις παραγράφους 3, 4, 5, 6 και 11 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011, με τις κατά περίπτωση απαιτούμενες τεκμηριώσεις.
Για την περιβαλλοντική αδειοδότηση νέων έργων και δραστηριοτήτων της υποκατηγορίας 1 της Α΄ κατηγορίας, ή τη μετεγκατάσταση υφισταμένων, τηρείται η ακόλουθη διαδικασία:
Α. Προκαταρκτικός Προσδιορισμός Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ):
1. Ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας δύναται να ζητήσει γνωμοδότηση της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής του ΥΠΕΚΑ με την υποβολή φακέλου Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ). Για το σκοπό αυτό, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποβάλλει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή του ΥΠΕΚΑ το έντυπο υπό στοιχείο Υ, συνοδευόμενο από φάκελο ΠΠΠΑ, όπως αυτός καθορίζεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις. Ο πιο πάνω φάκελος υποβάλλεται σε ένα μόνο αντίγραφο και, εφόσον αυτός κριθεί πλήρης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην επόμενη περίπτωση 2, υποβάλλονται από τον υπόχρεο φορέα του έργου ή της δραστηριότητας και τα υπόλοιπα απαιτούμενα αντίγραφα, συνοδευόμενα από το έντυπο υπό στοιχείο Υ.
2. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή του ΥΠΕΚΑ ορίζει υπάλληλο υπεύθυνο για το συντονισμό και τη διαχείριση όλης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου ή της δραστηριότητας εντός των προβλεπομένων από το ν.4014/2011 προθεσμιών και, εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών, ελέγχει την τυπική πληρότητα του φακέλου ΠΠΠΑ. Τα αποτελέσματα του ελέγχου καταχωρίζονται στο έντυπο υπό στοιχείο Δ1, στο οποίο αποτυπώνονται και οι τυχόν ελλείψεις του φακέλου και τα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση.
3. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση του ελέγχου πληρότητας, ζητεί από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας να καταθέσει τα κατά περίπτωση απαιτούμενα αντίγραφα του φακέλου, τα οποία και διαβιβάζει για γνωμοδότηση στους αρμόδιους κατά τις παραγράφους 4, 5 και 12 του άρθρου 2, την παράγραφο 3 του άρθρου 3 και το άρθρο 19 του Ν. 4014/2011 φορείς και υπηρεσίες της Διοίκησης. Αν ο φάκελος κριθεί ελλιπής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ1 στο οποίο καταγράφονται οι διαπιστωθείσες ελλείψεις και τα απαιτούμενα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση,ενημερώνει σχετικά τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, διακόπτει τη διαδικασία ΠΠΠΑ και θέτει το φάκελο στο αρχείο.
4. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών οφείλουν να περιέλθουν στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή μέσα σε χρονικό διάστημα τριάντα (30) εργασίμων ημερών από την αποστολή του φακέλου ΠΠΠΑ. Αν οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες δεν γνωμοδοτήσουν μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, δεν εμποδίζεται η πρόοδος της διοικητικής διαδικασίας.
Οι γνωμοδοτήσεις που περιέρχονται στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, καταχωρίζονται συνοπτικά στο έντυπο υπό στοιχείο Δ2.
5. Εφόσον υπάρχουν αρνητικές ή αμφίσημες γνωμοδοτήσεις, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την πάροδο της προθεσμίας της προηγούμενης περιπτώσεως, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ενημερώνει εγγράφως τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας για τη δυνατότητά του να λάβει γνώση των γνωμοδοτήσεων των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών που έχουν περιέλθει σε αυτήν και να διατυπώσει τυχόν παρατηρήσεις επ’ αυτών σε χρόνο που ορίζει η υπηρεσία. Το δικαίωμα γνώσεως ασκείται με μελέτη των εγγράφων στο κατάστημα της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής ή και με τη χορήγηση σχετικών αντιγράφων, η δαπάνη αναπαραγωγής των οποίων βαρύνει το φορέα του έργου ή της δραστηριότητας.
6. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών, καθώς και οι τυχόν παρατηρήσεις του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας επ’ αυτών, αξιολογούνται και σταθμίζονται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή εντός είκοσι (20) εργασίμων ημερών. Εντός της ίδιας ως άνω προθεσμίας αξιολογούνται και σταθμίζονται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή και τα πορίσματα του δημοσίου διαλόγου που έχει τυχόν διενεργήσει, με δική του πρωτοβουλία, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας αναφορικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου ή της δραστηριότητας και τις ενδεχόμενες κύριες περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτών, εφόσον έχουν περιέλθει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή πριν από την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης.
7. Η διαδικασία ΠΠΠΑ ολοκληρώνεται: α) με τη σύνταξη, από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή σχεδίου θετικής γνωμοδότησης ΠΠΠΑ ή σχεδίου αρνητικής απόφασης εντός είκοσι (20) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των υφισταμένων γνωμοδοτήσεων και απόψεων ανεξαρτήτως του αν έχουν εκφράσει γνώμη οι συναρμόδιοι φορείς και β) με την υπογραφή της θετικής γνωμοδότησης ΠΠΠΑ ή της αρνητικής απόφασης από τον Γενικό Διευθυντή Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ.
8. Η γνωμοδότηση κατά το στάδιο της ΠΠΠΑ δίδει κατευθύνσεις για τα ακόλουθα στοιχεία σχετικά με το περιεχόμενο της ΜΠΕ:
α. τις δέσμες των εξεταστέων εναλλακτικών λύσεων,
β. τις ειδικές μελέτες ανά κατηγορία επίπτωσης που κρίνεται αναγκαίο να εκπονηθούν και τις κατευθύνσεις σχετικά με τη μεθοδολογία και τα χαρακτηριστικά των μελετών,
γ. τα θέματα στα οποία θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα κατά την εξέταση των επιπτώσεων,
δ. τον κατάλογο των φορέων των οποίων θα ζητηθεί η γνώμη και οι προτάσεις για τη διαβούλευση,
ε. τις ενδεχόμενες ειδικότερες κατευθύνσεις σχετικά με το περιεχόμενο της ΜΠΕ και τα απαιτούμενα στοιχεία,
στ. παράρτημα με όλες τις διατυπωθείσες γνώμες κατά τη διαδικασία ΠΠΠΑ.
Β. Υποβολή και αξιολόγηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων:
1. Εφόσον δεν επιλέγεται από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας η διαδικασία του Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων ή εκδίδεται θετική γνωμοδότηση μετά από τήρηση διαδικασίας Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποβάλλει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή του ΥΠΕΚΑ το έντυπο υπό στοιχείο Υ, συνοδευόμενο από φάκελο ΜΠΕ, όπως αυτός καθορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011. Ο πιο πάνω φάκελος υποβάλλεται σε ένα μόνο αντίγραφο και εφόσον αυτός κριθεί πλήρης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην επόμενη περίπτωση 2, υποβάλλονται από τον υπόχρεο φορέα του έργου ή της δραστηριότητας και τα υπόλοιπα απαιτούμενα αντίγραφα, συνοδευόμενα από το έντυπο υπό στοιχείο Υ. Η οικεία ΜΠΕ οφείλει να εμπεριέχει κατ’ ελάχιστον τα οριζόμενα στο Παράρτημα ΙΙ του Ν. 4014/2011, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις, και να συνοδεύεται από τις άδειες και τα στοιχεία εκείνα που απαιτούνται κατά τις κείμενες διατάξεις να υπάρχουν κατά το στάδιο αυτό (π.χ. άδεια παραγωγής για έργα ΑΠΕ, στοιχεία για έργα και δραστηριότητες που πραγματοποιούνται σε δάση και δασικές εκτάσεις κ.λπ.).
2. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ορίζει υπάλληλο υπεύθυνο για το συντονισμό και τη διαχείριση όλης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου ή της δραστηριότητας εντός των προβλεπομένων από το ν.4014/2011 προθεσμιών και, εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών από την υποβολή του φακέλου, ελέγχει την τυπική πληρότητα αυτού και ιδίως αν η υποβληθείσα ΜΠΕ εμπεριέχει τουλάχιστον τα οριζόμενα στο Παράρτημα ΙΙ του Ν. 4014/2011 στοιχεία, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις. Τα αποτελέσματα του ελέγχου καταχωρίζονται στο έντυπο υπό στοιχείο Δ3, στο οποίο αποτυπώνονται και οι τυχόν ελλείψεις του φακέλου και τα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση.
3. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση του ελέγχου πληρότητας, ζητεί από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας να καταθέσει τα κατά περίπτωση απαιτούμενα αντίγραφα του φακέλου, τα οποία και διαβιβάζει για γνωμοδότηση στους αρμόδιους κατά τις παραγράφους 4, 5 και 12 του άρθρου 2, την παράγραφο 3 του άρθρου 3 και το άρθρο 19 του Ν. 4014/2011 φορείς και υπηρεσίες της Διοίκησης, ενώ, παράλληλα, δημοσιοποιεί τη σχετική ΜΠΕ για την έναρξη της διαδικασίας διαβούλευσης. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν ο φάκελος κριθεί ελλιπής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ3 στο οποίο καταγράφονται οι διαπιστωθείσες ελλείψεις και τα απαιτούμενα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση, ενημερώνει σχετικά τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, διακόπτει τη διαδικασία αξιολόγησης της ΜΠΕ και θέτει το φάκελο στο αρχείο.
4. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών καθώς και οι απόψεις του κοινού οφείλουν να περιέλθουν στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή το αργότερο μέσα σε χρονικό διάστημα σαράντα πέντε (45) εργασίμων ημερών από τη διαβίβαση και δημοσιοποίηση της ΜΠΕ αντιστοίχως. Αν οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες ή το κοινό, δεν αποστείλουν τις γνωμοδοτήσεις και απόψεις τους μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, δεν εμποδίζεται η πρόοδος της διοικητικής διαδικασίας. Οι γνωμοδοτήσεις και απόψεις που περιέρχονται στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, καταχωρίζονται συνοπτικά στο έντυπο υπό στοιχείο Δ4.
5. Εφόσον υπάρχουν αρνητικές ή αμφίσημες γνωμοδοτήσεις, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την πάροδο της προθεσμίας της προηγούμενης περιπτώσεως, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ενημερώνει εγγράφως τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας για τη δυνατότητά του να λάβει γνώση των γνωμοδοτήσεων των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών και των απόψεων του κοινού που έχουν περιέλθει σε αυτήν και να διατυπώσει τυχόν παρατηρήσεις επ’ αυτών σε χρόνο που ορίζει η υπηρεσία. Το δικαίωμα γνώσεως ασκείται με μελέτη των εγγράφων στο κατάστημα της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής ή και με τη χορήγηση σχετικών αντιγράφων, η δαπάνη αναπαραγωγής των οποίων βαρύνει τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας.
6. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών και οι απόψεις του κοινού, καθώς και οι τυχόν παρατηρήσεις του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας επ’ αυτών, αξιολογούνται και σταθμίζονται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή εντός είκοσι (20) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση της διαδικασίας που προβλέπεται στις περιπτώσεις 4 ή 5 της παρούσας παραγράφου.
7. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.4014/2011, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή συντάσσει σχέδιο ΑΕΠΟ ή σχέδιο απορριπτικής απόφασης, εντός είκοσι πέντε (25) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των υφισταμένων γνωμοδοτήσεων και απόψεων ανεξαρτήτως του αν έχουν εκφράσει γνώμη οι συναρμόδιοι φορείς ή, εφόσον ζητηθεί η γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, εντός είκοσι πέντε (25) εργασίμων ημερών από την παραλαβή της γνωμοδότησης του ως άνω Συμβουλίου.
8. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ή ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά την ολοκλήρωση της προβλεπόμενης διαδικασίας, δύνανται, είτε αυτεπαγγέλτως είτε μετά από εισήγηση της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής, να ζητήσουν τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ), όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 13 του Ν. 4014/2011, εντός δέκα πέντε (15) ημερολογιακών ημερών, εφόσον είτε: α) δεν έχουν διαβιβασθεί γνωμοδοτήσεις από υπηρεσίες των οποίων το περιεχόμενο εκτιμάται ως ουσιώδες για τον πληρέστερο καθορισμό των περιβαλλοντικών όρων ως προς την κατασκευή και λειτουργία του συγκεκριμένου έργου ή δραστηριότητας αυτού είτε β) από τις διαβιβασθείσες γνωμοδοτήσεις
προκύπτουν αντιφατικά δεδομένα που χρήζουν ιδιαίτερης τεκμηρίωσης είτε γ) για οποιοδήποτε άλλο ζήτημα σχετικό με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου ή της δραστηριότητας που ανακύπτει μετά το πέρας των διαδικασιών γνωμοδοτήσεων και δημόσιας διαβούλευσης.
9. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων γίνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Με όμοια απόφαση μπορεί να απορρίπτεται η αίτηση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, εφόσον κριθεί αιτιολογημένα ότι οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις του προτεινόμενου έργου ή της δραστηριότητας είναι εξαιρετικά σημαντικές ακόμη και μετά την πρόβλεψη ειδικών όρων και περιορισμών, καθώς και μετά την αντιστάθμισή τους.
Γ. Παράταση – σύντμηση προθεσμιών:
1. Για ιδιαιτέρως σύνθετα έργα, οι χρόνοι οι οποίοι προβλέπονται στην παράγραφο Α, στις περιπτώσεις 1 έως 4, 6 και 7 της παραγράφου Β, μπορεί να παρατείνονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κατόπιν τεκμηριωμένης εισήγησης της υπηρεσίας, το πολύ μέχρι το διπλάσιο των αρχικά προβλεπόμενων προθεσμιών.
2. Για έργα και δραστηριότητες της περιπτώσεως δ΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 13 του Ν. 4062/2012 (Α΄ 70), οι χρόνοι οι οποίοι προβλέπονται στην παράγραφο Α, στις περιπτώσεις 1 έως 4, 6 και 7 της παραγράφου Β, συντέμνονται κατά το ήμισυ. Οι πιο πάνω χρόνοι συντέμνονται επίσης και για κάθε άλλη περίπτωση έργου ή δραστηριότητας για την οποία υπάρχει ειδική, ρητή, πρόβλεψη για σύντμηση σε ισχύουσες νομοθετικές ή κανονιστικές διατάξεις.
Για την περιβαλλοντική αδειοδότηση νέων έργων και δραστηριοτήτων της υποκατηγορίας 2 της Α΄ κατηγορίας, ή τη μετεγκατάσταση υφισταμένων, τηρείται η ακόλουθη διαδικασία:
Α. Προκαταρκτικός Προσδιορισμός Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ):
1. Ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας δύναται να ζητήσει γνωμοδότηση της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή όποιας άλλης δημόσιας αρχής προβλέπεται ρητά η σχετική αρμοδιότητα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με την υποβολή φακέλου Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ). Για τον σκοπό αυτό, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποβάλλει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή το έντυπο υπό στοιχείο Υ, συνοδευόμενο από φάκελο ΠΠΠΑ, όπως αυτός καθορίζεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις. Ο πιο πάνω φάκελος υποβάλλεται σε ένα μόνο αντίγραφο και, εφόσον αυτός
κριθεί πλήρης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην επόμενη περίπτωση 2, υποβάλλονται από τον υπόχρεο φορέα του έργου ή της δραστηριότητας και τα υπόλοιπα απαιτούμενα αντίγραφα, συνοδευόμενα από το έντυπο υπό στοιχείο Υ.
2. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ορίζει υπάλληλο υπεύθυνο για το συντονισμό και τη διαχείριση όλης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου ή της δραστηριότητας εντός των προβλεπομένων από το ν.4014/2011 προθεσμιών και, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών, ελέγχει την τυπική πληρότητα του φακέλου ΠΠΠΑ. Τα αποτελέσματα του ελέγχου καταχωρίζονται στο έντυπο υπό στοιχείο Δ1, στο οποίο αποτυπώνονται και οι τυχόν ελλείψεις του φακέλου και τα απαιτούμενα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση.
3. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση του ελέγχου πληρότητας, ζητεί από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας να καταθέσει τα κατά περίπτωση απαιτούμενα αντίγραφα του φακέλου, τα οποία και διαβιβάζει για γνωμοδότηση στους αρμόδιους κατά τις παραγράφους 4, 5 και 12 του άρθρου 2, την παράγραφο 3 του άρθρου 3 και το άρθρο 19 του Ν. 4014/2011 φορείς και υπηρεσίες της Διοίκησης. Αν ο φάκελος κριθεί ελλιπής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ1 στο οποίο καταγράφονται οι διαπιστωθείσες ελλείψεις και τα απαιτούμενα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση, ενημερώνει σχετικά τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, διακόπτει τη διαδικασία ΠΠΠΑ και θέτει το φάκελο στο αρχείο.
4. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών οφείλουν να περιέλθουν στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή μέσα σε χρονικό διάστημα είκοσι πέντε (25) εργασίμων ημερών από την αποστολή του φακέλου ΠΠΠΑ. Αν οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες δεν γνωμοδοτήσουν μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, δεν εμποδίζεται η πρόοδος της διοικητικής διαδικασίας. Οι γνωμοδοτήσεις που περιέρχονται στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, καταχωρίζονται συνοπτικά στο έντυπο υπό στοιχείο Δ2.
5. Εφόσον υπάρχουν αρνητικές ή αμφίσημες γνωμοδοτήσεις, εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών από την πάροδο της προθεσμίας της προηγούμενης περιπτώσεως, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ενημερώνει εγγράφως τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας για τη δυνατότητά του να λάβει γνώση των γνωμοδοτήσεων των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών που έχουν περιέλθει σε αυτήν και να διατυπώσει τυχόν παρατηρήσεις επ’ αυτών σε χρόνο που ορίζει η υπηρεσία. Το δικαίωμα γνώσεως ασκείται με μελέτη των εγγράφων στο κατάστημα της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής ή και με τη χορήγηση σχετικών αντιγράφων, η δαπάνη αναπαραγωγής των οποίων βαρύνει το φορέα του έργου ή της δραστηριότητας.
6. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών, καθώς και οι τυχόν παρατηρήσεις του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας επ’ αυτών, αξιολογούνται και σταθμίζονται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή εντός δέκα πέντε (15) εργασίμων ημερών. Εντός
της ίδιας ως άνω προθεσμίας αξιολογούνται και σταθμίζονται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή και τα πορίσματα του δημοσίου διαλόγου που έχει τυχόν διενεργήσει, με δική του πρωτοβουλία, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας αναφορικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου ή της δραστηριότητας και τις ενδεχόμενες κύριες περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτών, εφόσον έχουν περιέλθει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή πριν από την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης.
7. Η διαδικασία ΠΠΠΑ ολοκληρώνεται: α) με τη σύνταξη, από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή σχεδίου θετικής γνωμοδότησης ΠΠΠΑ ή σχεδίου αρνητικής απόφασης εντός δέκα πέντε (15) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των γνωμοδοτήσεων και απόψεων ανεξαρτήτως του αν έχουν εκφράσει γνώμη οι συναρμόδιοι φορείς και β) με την υπογραφή της θετικής γνωμοδότησης ΠΠΠΑ ή της αρνητικής απόφασης από τον Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
8. Η γνωμοδότηση κατά το στάδιο της ΠΠΠΑ δίδει κατευθύνσεις για τα ακόλουθα στοιχεία σχετικά με το περιεχόμενο της ΜΠΕ:
α. τις δέσμες των εξεταστέων εναλλακτικών λύσεων,
β. τις ειδικές μελέτες ανά κατηγορία επίπτωσης που κρίνεται αναγκαίο να εκπονηθούν και τις κατευθύνσεις σχετικά με τη μεθοδολογία και τα χαρακτηριστικά των μελετών,
γ. τα θέματα στα οποία θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα κατά την εξέταση των επιπτώσεων,
δ. τον κατάλογο των φορέων των οποίων θα ζητηθεί η γνώμη και οι προτάσεις για τη διαβούλευση,
ε. τις ενδεχόμενες ειδικότερες κατευθύνσεις σχετικά με το περιεχόμενο της ΜΠΕ και τα απαιτούμενα στοιχεία,
στ. παράρτημα με όλες τις διατυπωθείσες γνώμες κατά τη διαδικασία ΠΠΠΑ.
Β. Υποβολή και αξιολόγηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων:
1. Εφόσον δεν επιλέγεται από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας η διαδικασία του Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων ή εκδίδεται θετική γνωμοδότηση μετά από τήρηση διαδικασίας Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποβάλλει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή σε όποια άλλη δημόσια αρχή προβλέπεται ρητά η σχετική αρμοδιότητα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, το έντυπο υπό στοιχείο Υ, συνοδευόμενο από φάκελο ΜΠΕ, όπως αυτός καθορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011. Ο πιο πάνω φάκελος υποβάλλεται σε ένα μόνο αντίγραφο και εφόσον αυτός κριθεί πλήρης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην επόμενη περίπτωση 2, υποβάλλονται από τον υπόχρεο φορέα του έργου ή της δραστηριότητας και τα υπόλοιπα απαιτούμενα αντίγραφα, συνοδευόμενα από το έντυπο υπό στοιχείο Υ. Η οικεία ΜΠΕ οφείλει να εμπεριέχει κατ’ ελάχιστον τα οριζόμενα στο Παράρτημα ΙΙ του Ν. 4014/2011, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις, και να συνοδεύεται από τις άδειες και τα στοιχεία εκείνα που απαιτούνται κατά τις κείμενες διατάξεις να υπάρχουν κατά το στάδιο αυτό (π.χ. άδεια παραγωγής για έργα ΑΠΕ, στοιχεία για έργα και δραστηριότητες που πραγματοποιούνται σε δάση και δασικές εκτάσεις κ.λπ.).
2. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, ορίζει υπάλληλο υπεύθυνο για το συντονισμό και τη διαχείριση όλης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου ή της δραστηριότητας εντός των προβλεπομένων από το ν.4014/2011 προθεσμιών και, εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την υποβολή του φακέλου, ελέγχει την τυπική πληρότητα αυτού και ιδίως αν η υποβληθείσα ΜΠΕ εμπεριέχει τουλάχιστον τα οριζόμενα στο Παράρτημα ΙΙ του Ν. 4014/2011 στοιχεία με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις. Τα αποτελέσματα του ελέγχου καταχωρίζονται στο έντυπο υπό στοιχείο Δ3, στο οποίο αποτυπώνονται και οι τυχόν ελλείψεις του φακέλου και τα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση.
3. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση του ελέγχου πληρότητας, ζητεί από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας να καταθέσει τα κατά περίπτωση απαιτούμενα αντίγραφα του φακέλου, τα οποία και διαβιβάζει για γνωμοδότηση στους αρμόδιους κατά τις παραγράφους 4, 5 και 12 του άρθρου 2, την παράγραφο 3 του άρθρου 3 και το άρθρο 19 του Ν. 4014/2011 φορείς και υπηρεσίες της Διοίκησης, ενώ, παράλληλα, δημοσιοποιεί τη σχετική ΜΠΕ για την έναρξη της διαδικασίας διαβούλευσης. Αν ο φάκελος κριθεί ελλιπής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ3 στο οποίο καταγράφονται οι διαπιστωθείσες ελλείψεις και τα απαιτούμενα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση, ενημερώνει σχετικά τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, διακόπτει τη διαδικασία αξιολόγησης της ΜΠΕ και θέτει το φάκελο στο αρχείο.
4. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών καθώς και οι απόψεις του κοινού οφείλουν να περιέλθουν στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή το αργότερο μέσα σε χρονικό διάστημα τριάντα πέντε (35) εργασίμων ημερών από τη διαβίβαση και δημοσιοποίηση της ΜΠΕ αντιστοίχως. Αν οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες ή το κοινό, δεν αποστείλουν τις γνωμοδοτήσεις και απόψεις τους μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, δεν εμποδίζεται η πρόοδος της διοικητικής διαδικασίας. Οι γνωμοδοτήσεις και απόψεις που περιέρχονται στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, καταχωρίζονται συνοπτικά στο έντυπο υπό στοιχείο Δ4.
5. Εφόσον υπάρχουν αρνητικές ή αμφίσημες γνωμοδοτήσεις, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την πάροδο της προθεσμίας της προηγούμενης περιπτώσεως, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ενημερώνει εγγράφως τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας για τη δυνατότητά του να λάβει γνώση των γνωμοδοτήσεων των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών και των απόψεων του κοινού που έχουν περιέλθει σε αυτήν και να διατυπώσει τυχόν παρατηρήσεις επ’ αυτών σε χρόνο που ορίζει η υπηρεσία. Το δικαίωμα γνώσεως ασκείται με μελέτη των εγγράφων στο κατάστημα της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής ή και με τη χορήγηση σχετικών αντιγράφων, η δαπάνη αναπαραγωγής των οποίων βαρύνει τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας.
6. Οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών και οι απόψεις του κοινού, καθώς και οι τυχόν παρατηρήσεις του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας επ’ αυτών, αξιολογούνται και σταθμίζονται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή εντός είκοσι (20) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση της διαδικασίας που προβλέπεται στις περιπτώσεις 4 ή 5 της παρούσας παραγράφου.
7. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.4014/2011, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή συντάσσει σχέδιο ΑΕΠΟ ή σχέδιο απορριπτικής απόφασης, εντός δέκα πέντε (15) εργασίμων ημερών από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των υφισταμένων γνωμοδοτήσεων και απόψεων ανεξαρτήτως του αν έχουν εκφράσει γνώμη οι συναρμόδιοι φορείς ή, εφόσον ζητηθεί η γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, εντός δέκα πέντε (15) εργασίμων ημερών από την παραλαβή της γνωμοδότησης του ως άνω Συμβουλίου.
8. Ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά την ολοκλήρωση της προβλεπόμενης διαδικασίας, δύναται, είτε αυτεπαγγέλτως είτε μετά από εισήγηση της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής, να ζητήσει τη γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του άρθρου 13 του Ν. 4014/2011, όπως ισχύει, εντός δέκα πέντε (15) εργασίμων ημερών, εφόσον είτε: α) δεν έχουν διαβιβασθεί γνωμοδοτήσεις από υπηρεσίες των οποίων το περιεχόμενο εκτιμάται ως ουσιώδες για τον πληρέστερο καθορισμό των περιβαλλοντικών όρων ως προς την κατασκευή και λειτουργία του συγκεκριμένου έργου ή δραστηριότητας αυτού είτε β) από τις διαβιβασθείσες γνωμοδοτήσεις προκύπτουν αντιφατικά δεδομένα που χρήζουν ιδιαίτερης τεκμηρίωσης είτε γ) για οποιοδήποτε άλλο ζήτημα σχετικό με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου ή της δραστηριότητας που ανακύπτει μετά το πέρας των διαδικασιών γνωμοδοτήσεων και δημόσιας διαβούλευσης.
9. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Με όμοια απόφαση μπορεί να απορρίπτεται η αίτηση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, εφόσον κριθεί αιτιολογημένα ότι οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις του προτεινόμενου έργου ή της δραστηριότητας είναι εξαιρετικά σημαντικές ακόμη και μετά την πρόβλεψη ειδικών όρων και περιορισμών, καθώς και μετά την αντιστάθμισή τους.
1. Για την ανανέωση ΑΕΠΟ έργων και δραστηριοτήτων των υποκατηγοριών 1 και 2 της κατηγορίας Α΄, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποβάλλει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή το έντυπο υπό στοιχείο Υ συνοδευόμενο κατά περίπτωση από φάκελο ανανέωσης ΑΕΠΟ, όπως αυτός καθορίζεται στην παράγραφο 5 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011, με τις αναγκαίες τεκμηριώσεις.
2. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την υποβολή του φακέλου, ελέγχει την τυπική πληρότητα αυτού και ιδίως αν η υποβληθείσα μελέτη ανανέωσης ΑΕΠΟ εμπεριέχει τουλάχιστον τα αναφερόμενα στην παράγραφο 5 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011 στοιχεία, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις. Τα αποτελέσματα του ελέγχου καταχωρίζονται στο έντυπο υπό στοιχείο Δ5 όπου αποτυπώνονται κατά περίπτωση και οι τυχόν ελλείψεις του φακέλου και τα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση.
3. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ζητεί από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας να καταθέσει τα κατά περίπτωση απαιτούμενα αντίγραφα του φακέλου, συνοδευόμενα από το έντυπο υπό στοιχείο Υ. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ6, διαβιβάζει ένα αντίγραφο του φακέλου στο οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο για δημοσιοποίηση στο πλαίσιο της ενημέρωσης του κοινού, χωρίς να απαιτείται διαδικασία διαβούλευσης. Αν ο φάκελος κριθεί ελλιπής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ5 στο οποίο καταγράφονται κατά περίπτωση οι διαπιστωθείσες ελλείψεις και τα απαιτούμενα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση, ενημερώνει σχετικά τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, διακόπτει τη διαδικασία ανανέωσης και θέτει τον φάκελο στο αρχείο.
4. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός χρονικού διαστήματος είκοσι πέντε (25) εργασίμων ημερών από την υποβολή του φακέλου, αξιολογεί τα υποβληθέντα δικαιολογητικά και είτε, εφόσον διαπιστώσει ότι επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις ως προς τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, ζητεί με το έντυπο υπό στοιχείο Δ7, την υποβολή νέας ΜΠΕ ως προς το σύνολο ή μέρος του έργου ή της δραστηριότητας, προκειμένου να τηρηθεί η διαδικασία των άρθρων 4 ή 5 της παρούσας, είτε ανανεώνει την ΑΕΠΟ με τις αναγκαίες συμπληρώσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις ισχύουσες γενικές προδιαγραφές, όρους και περιορισμούς που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις, είτε, τέλος, παρατείνει τη διάρκεια ισχύος της ΑΕΠΟ ως έχει.
5. Στις περιπτώσεις ανανέωσης ή παράτασης ισχύος ΑΕΠΟ όπου δεν απαιτείται η υποβολή νέας ΜΠΕ, η απόφαση ανανέωσης ή παράτασης ισχύος εκδίδεται από τον Γενικό Διευθυντή της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής ή, εν απουσία αυτού, από τον ιεραρχικώς προϊστάμενό του.
1. Για τον εκσυγχρονισμό, επέκταση, βελτίωση ή τροποποίηση έργων και δραστηριοτήτων των υποκατηγοριών 1 και 2 της κατηγορίας Α΄, τα οποία διαθέτουν, σε ισχύ, εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποβάλλει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή το έντυπο υπό στοιχείο Υ συνοδευόμενο κατά περίπτωση από Φάκελο Τροποποίησης ΑΕΠΟ, όπως αυτός καθορίζεται στην παράγραφο 6 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις.
2. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την υποβολή του φακέλου, ελέγχει την τυπική πληρότητα αυτού και ιδίως αν η υποβληθείσα μελέτη τροποποίησης ΑΕΠΟ εμπεριέχει τουλάχιστον τα αναφερόμενα στην παράγραφο 6 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011 στοιχεία, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις.
Τα αποτελέσματα του ελέγχου καταχωρίζονται στο έντυπο υπό στοιχείο Δ5, στο οποίο αποτυπώνονται και οι τυχόν ελλείψεις του φακέλου και τα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση.
3. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή ζητεί από το φορέα του έργου ή της δραστηριότητας να καταθέσει τα κατά περίπτωση απαιτούμενα αντίγραφα του φακέλου, συνοδευόμενα από το έντυπο υπό στοιχείο Υ. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ6, διαβιβάζει ένα αντίγραφο του φακέλου στο οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο για δημοσιοποίηση στο πλαίσιο της ενημέρωσης του κοινού, χωρίς να απαιτείται διαδικασία διαβούλευσης. Αν ο φάκελος κριθεί ελλιπής, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, με το έντυπο υπό στοιχείο Δ5 στο οποίο καταγράφονται οι διαπιστωθείσες ελλείψεις και τα απαιτούμενα πεδία και στοιχεία προς συμπλήρωση, ενημερώνει σχετικά το φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, διακόπτει τη διαδικασία τροποποίησης και θέτει το φάκελο στο αρχείο.
4. Εφόσον ο φάκελος κριθεί επαρκής σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, εντός χρονικού διαστήματος είκοσι πέντε (25) εργασίμων ημερών από την υποβολή του φακέλου, αξιολογεί τα υποβληθέντα στοιχεία και, εφόσον εκτιμήσει ότι δεν επέρχεται ουσιαστική μεταβολή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, εκδίδει νέα τροποποιημένη ΑΕΠΟ ή απόφαση περί μη τροποποίησης ΑΕΠΟ, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία εκσυγχρονισμού, επέκτασης, βελτίωσης ή τροποποίησης του έργου ή της δραστηριότητας και τις ισχύουσες γενικές προδιαγραφές, όρους και περιορισμούς που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις.
Στις περιπτώσεις αυτές, η νέα ΑΕΠΟ ή η απόφαση περί μη τροποποίησης ισχύουσας ΑΕΠΟ εκδίδεται από το Γενικό Διευθυντή της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής, ή, εν απουσία αυτού, από τον ιεραρχικώς προϊστάμενό του.
Εφόσον η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή διαπιστώσει ότι λόγω των διαφοροποιήσεων επέρχεται ουσιαστική μεταβολή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη λειτουργία του έργου ή της δραστηριότητας, ζητεί, σύμφωνα με το υπόδειγμα που αποτυπώνεται στο έντυπο υπό στοιχείο Δ7 την υποβολή νέας ΜΠΕ, προκειμένου να τηρηθεί η διαδικασία των άρθρων 4 ή 5 της παρούσας.
5. Στις περιπτώσεις της παραγράφου 9 του άρθρου 2 του ν.4014/2011 η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή επιβάλλει με απόφαση του Γενικού Διευθυντή της πρόσθετους περιβαλλοντικούς όρους ή τροποποιεί τους αρχικούς κατόπιν σχετικής ενημέρωσης του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας. Η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή δύναται επίσης να ζητήσει την εκπόνηση ειδικής μελέτης ή νέας ΜΠΕ για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν διαπιστωθεί από τις επιθεωρήσεις.
Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζεται η διαδικασία των παραγράφων 1 έως 4 του παρόντος άρθρου.
6. Οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι των έργων και δραστηριοτήτων του Παραρτήματος Β.Ι. της Υπουργικής απόφασης οικ. 48963/5.10.2012 (Β΄ 2703) επανεξετάζονται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή λαμβάνοντας υπόψη τις εκθέσεις συμμόρφωσης και τυχόν άλλα διαθέσιμα στοιχεία και, όπου απαιτείται, αναπροσαρμόζονται στις ακόλουθες περιπτώσεις σύμφωνα με τις οποίες:
α) η ρύπανση από την εγκατάσταση είναι τέτοια ώστε να πρέπει να αναθεωρηθούν οι ισχύουσες οριακές τιμές εκπομπών της άδειας ή να περιληφθούν σε αυτήν νέες οριακές τιμές εκπομπών ή
β) η ασφάλεια εκμετάλλευσης απαιτεί την εφαρμογή άλλων τεχνικών ή
γ) απαιτείται για να εξασφαλιστεί η συμμόρφωση με νέο ή αναθεωρημένο ποιοτικό πρότυπο περιβάλλοντος Για τις περιπτώσεις αυτές, εφαρμόζεται η διαδικασία του παρόντος άρθρου κατόπιν σχετικής ενημέρωσης του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας.
1. Ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας δύναται, πριν από την έναρξη της κατασκευής, να υποβάλει στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή Φάκελο Συμμόρφωσης Τελικού Σχεδιασμού, όπως αυτός καθορίζεται στην παράγραφο 7 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011. Η υποβολή λαμβάνει χώρα με το έντυπο υπό στοιχείο Υ.
2. Με τον πιο πάνω φάκελο τεκμηριώνεται η συμμόρφωση της τεχνικής μελέτης του έργου ή της δραστηριότητας προς την ισχύουσα ΑΕΠΟ.
3. Ο πιο πάνω φάκελος αποτελεί στοιχείο για την ενημέρωση του φακέλου της οικείας ΑΕΠΟ και δεν αξιολογείται, ούτε εγκρίνεται, από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή. Σε κάθε περίπτωση, η υποβολή του δεν απαλλάσσει τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας από την υποχρέωση να ζητήσει την τροποποίηση της οικείας ΑΕΠΟ, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 7 της παρούσας απόφασης.
1. α. Για εγκαταστάσεις και εργασίες που προκύπτουν από τον τεχνικό σχεδιασμό έργων ή δραστηριοτήτων σε στάδιο που έπεται της οικείας ΑΕΠΟ, όπως είναι ιδίως οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις, οι αποθεσιοθάλαμοι, οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, τα κέντρα εξυπηρέτησης και συντήρησης έργων ή δραστηριοτήτων, οι σταθμοί διοδίων, τα έργα αντιθορυβικής προστασίας καθώς και κάθε άλλη εξειδίκευση τεχνικών μέτρων και όρων της ΑΕΠΟ του έργου, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποχρεούται να υποβάλει προς έγκριση στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ). Η υποβολή λαμβάνει χώρα με το έντυπο υπό στοιχείο Υ.
β. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την υποβολή και έγκριση της ΤΕΠΕΜ είναι: αα) η γενική εκτίμηση των επιπτώσεων και η πρόβλεψη γενικών ή και ειδικών όρων και περιορισμών για τέτοιου τύπου εγκαταστάσεις και εργασίες στη σχετική ΑΕΠΟ και ββ) η ρητή πρόβλεψη στην πιο πάνω ΑΕΠΟ της δυνατότητας υποβολής και έγκρισης ΤΕΠΕΜ.
γ. Η ΤΕΠΕΜ πρέπει να περιέχει κατ’ ελάχιστον τα οριζόμενα στην παράγραφο 11 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2011, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις, και να συνοδεύεται από τις αναγκαίες γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών (π.χ. Δασών, Πολιτισμού). Αν οι πιο πάνω γνωμοδοτήσεις δεν προσκομιστούν με επιμέλεια του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, αυτές αναζητούνται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή κατά τη διαδικασία αξιολόγησης της ΤΕΠΕΜ.
δ. Η έγκριση της ΤΕΠΕΜ γίνεται με απόφαση του αρμόδιου Γενικού Διευθυντή της οικείας περιβαλλοντικής αρχής.
2. Για την περιβαλλοντική αδειοδότηση δανειοθαλάμων που απαιτούνται για την υλοποίηση έργων ή δραστηριοτήτων τηρείται η διαδικασία που καθορίζεται στο άρθρο 7 της παρούσας απόφασης. Εφόσον δεν απαιτείται η υποβολή νέας ΜΠΕ σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 7 της παρούσας απόφασης ή εφόσον η περιοχή ενεργοποίησης του δανειοθαλάμου προβλέπεται στη ΜΠΕ και έχει γίνει σχετική γενική εκτίμηση των επιπτώσεων στο περιβάλλον, τότε η τροποποιημένη ΑΕΠΟ εκδίδεται από τον Γενικό Διευθυντή της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής ή, εν απουσία αυτού, από τον ιεραρχικώς προϊστάμενό του.
3. Επιτρέπεται για έργα ή δραστηριότητες η χρήση ως αποθεσιοθαλάμου ήδη εξορυχθείσας και ανενεργού περιοχής σε δασική ή αναδασωτέα έκταση, με αποκλειστικό σκοπό την αποκατάστασή της και την ένταξή της στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής. Για τον σκοπό αυτόν, ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας υποχρεούται να υποβάλει στην αρμόδια δασική υπηρεσία της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης μελέτη περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Η πιο πάνω μελέτη εγκρίνεται από τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ύστερα από εισήγηση του αρμόδιου Δασάρχη.
1. Ο φορέας έργου ή δραστηριότητας για την οποία έχει ξεκινήσει, χωρίς να περαιωθεί, μία εκ των διαδικασιών περιβαλλοντικής αδειοδότησης των άρθρων 4, 5, 6, 7 και 9 της παρούσας απόφασης, δύναται, με απλή αίτησή του προς την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, να ζητήσει τη διακοπή της σχετικής διαδικασίας, ανεξαρτήτως του σταδίου στο οποίο βρίσκεται, και την απόσυρση του σχετικού φακέλου. Μετά την απόσυρση του φακέλου, η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης διακόπτεται και κάθε σχετικό με αυτήν διοικητικό έγγραφο τίθεται στο αρχείο.
2. Οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης των άρθρων 4 και 5 της παρούσας απόφασης δύνανται να διακόπτονται και με ειδικώς αιτιολογημένη απόφαση της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής, μετά τη διεξαγωγή της κατά περίπτωση προβλεπόμενης στα πιο πάνω άρθρα διαδικασίας διαβούλευσης με τις αρχές ή και το κοινό, εφόσον, από τις γνώμες, παρατηρήσεις και απόψεις που υποβάλλονται στο πλαίσιο της διαβούλευσης, διαπιστώνονται ουσιώδεις ελλείψεις στην οικεία ΜΠΕ οι οποίες καθιστούν επιβεβλημένη την αναθεώρηση ή μείζονα τροποποίησή της. Στην περίπτωση αυτή, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή επιστρέφει τον φάκελο της ΜΠΕ στον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας με έγγραφη αιτιολόγηση, στην οποία καταγράφονται και τεκμηριώνονται οι ελλείψεις που έχουν διαπιστωθεί. Μετά την επιστροφή του φακέλου στον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας, η σχετική διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης διακόπτεται και κάθε σχετικό με αυτήν διοικητικό έγγραφο τίθεται στο αρχείο.
3. Στις περιπτώσεις 1 και 2 ως άνω, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή διατηρεί ένα (1) αντίγραφο του φακέλου στο αρχείο της.
1. Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης το παράρτημα και τα ηλεκτρονικά ή μη έντυπα υπό στοιχεία Τ, Υ, Δ1, Δ2, Δ3, Δ4, Δ5, Δ6 και Δ7 που ακολουθούν και με τα οποία τυποποιούνται οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης των άρθρων 3, 4, 5, 6 και 7 του Ν. 4014/2011.
2. Τα έντυπα αναρτώνται σε επεξεργάσιμη μορφή στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (www.ypeka.gr), στη θεματική ενότητα περιβάλλον.
3. Το σύνολο των εντύπων συνοδεύεται από το ηλεκτρονικό έντυπο Τ στο οποίο καταχωρίζονται τα κύρια στοιχεία του έργου ή της δραστηριότητας.
4. Η χρήση των πιο πάνω εντύπων στις εκκρεμείς, κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης, διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης, είναι προαιρετική.
Κατάλογος τυποποιημένων, ηλεκτρονικών ή μη, εντύπων για τις διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης των άρθρων 3, 4, 5, 6 και 7 του Ν. 4014/2011
(βλέπε pdf)
Διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης που εκκρεμούν κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης, συνεχίζονται και ολοκληρώνονται σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά την έναρξη ισχύος της απόφασης αυτής διατάξεις.
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 15 Απριλίου 2013
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ |
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ |