Οι θάλασσες υπήρξαν πάντοτε, και μάλιστα για τη χώρα μας, η ευνοούμενη οδός διακίνησης εμπορευμάτων. Ήδη σε εξαιρετικά πρώιμες εποχές τα νησιά του Αιγαίου και οι ακτές της Μεσογείου υπήρξαν το θέατρο πυκνών ανταλλαγών ζωτικής σημασίας για τους λαούς της περιοχής. Τα μουσεία αποτελούν αψευδείς μάρτυρες του διακινούμενου πλούτου προηγούμενων εποχών.
Παρά τα σκαμπανεβάσματα της ιστορίας, μέσω των θαλασσών διακινούνται πάντοτε οι μεγαλύτερες ποσότητες εμπορευμάτων, ακόμα και στην εποχή του σιδηροδρόμου, των αυτοκινητοδρόμων ή των αεροπορικών μεταφορών. Τα εμπορικά λιμάνια παραμένουν τα κομβικά σημεία των μεγάλων δικτύων εμπορικών συναλλαγών και οι λιμενικές εργασίες φορτοεκφόρτωσης οι βασικές λειτουργίες του χώρου. Οι εργασίες αυτές είναι σήμερα σε υψηλό βαθμό εκμηχανισμένες. Ωστόσο, οι κίνδυνοι για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων στα λιμάνια είναι πάρα πολλοί: ακατάλληλη φόρτωση ή στοιβασία που είναι δυνατό να οδηγήσει σε ανατροπή εμπορεύματος κιβωτίων πολλών τόνων, πτώσεις αντικειμένων ή υλικών, τραυματισμοί από κινούμενες γέφυρες, επικίνδυνες ή ολισθηρές σκάλες στα αμπάρια των πλοίων, σκόνες ή επικίνδυνες ατμόσφαιρες που προκαλούν εκρήξεις ή ασφυξία, υψηλά επίπεδα θορύβου και δονήσεων, και μειωμένα επίπεδα φωτισμού.
Η έκδοση φιλοδοξεί να παρουσιάσει με συνοπτικό αλλά κατανοητό τρόπο το ευρύ φάσμα των κινδύνων που απειλούν την υγεία των εργαζομένων στα λιμάνια, να προτείνει τρόπους ασφαλούς εργασίας και μέτρα προστασίας της υγείας τους.
Βασίλης Μακρόπουλος
Πρόεδρος ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε.
Καθηγητής Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Το πλήρες κείμενο σε μορφή pdf | 344.15 KB |