Καταργήθηκε από:
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 2255Β_2014 | 386 KB |
1. Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου 2 παρ. 2 του ν. 2013/1992 «Αποδοχή τροποποιήσεων Κεφαλαίου Ι του Παραρτήματος της Διεθνούς Συμβάσεως “περί ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής εν θαλάσση, 1974, και περί άλλων τινών διατάξεων”» (Α΄28).
β) Του ν. 4150/2013 «Ανασυγκρότηση Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» (Α΄ 102) όπως ισχύει.
γ) Του άρθρου 5 του π.δ. 85/2012 «Ίδρυση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά και κατάργηση υπηρεσιών» (Α΄141),όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 του π.δ. 94/2012 (Α΄ 149)
δ) Του π.δ. 119/2013 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄153)
ε) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).
2. Την ανάγκη προσαρμογής της εθνικής νομοθεσίας στο διεθνές ναυτιλιακό θεσμικό πλαίσιο.
3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1.1.1 Ο Διεθνής Κώδικας Διαχείρισης για την Ασφαλή Λειτουργία Πλοίων και για την Πρόληψη της Ρύπανσης (Διεθνής Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης−Κώδικας ISM) υιοθετήθηκε από τον Οργανισμό με την απόφαση Α.741 (18) και κατέστη υποχρεωτικός δυνάμει της θέσης σε ισχύ την 1η Ιουλίου 1998, του κεφαλαίου ΙΧ της SOLAS για τη διαχείριση της Ασφαλούς Λειτουργίας των Πλοίων. Ο Κώδικας ΙSM παρέχει διεθνές πρότυπο για την ασφαλή διαχείριση και λειτουργία των πλοίων και την πρόληψη της ρύπανσης.
1.1.2 Η Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας, κατά την ενενηκοστή δεύτερη σύνοδό της που έλαβε χώρα την 1η Ιουνίου 2013, υιοθέτησε τροποποιήσεις στις παραγράφους 3,6 12 και 14 και τις υποσημειώσεις του Κώδικα ISM με την απόφαση MSC 353(92). Κατά συνέπεια, ήταν απαραίτητη η αναθεώρηση των Οδηγιών για την εφαρμογή του Κώδικα ISM από τις Αρχές (απόφαση Α1022 (26)), έναντι των οποίων υπερισχύουν αυτές οι Αναθεωρημένες Οδηγίες.
1.1.3 Ο Κώδικας ISM απαιτεί οι εταιρείες να θεσπίζουν στόχους ασφαλείας όπως περιγράφονται στην παράγραφο 1.2 (Στόχοι) του Κώδικα ISM και επί πλέον, οι εταιρείες να αναπτύσσουν εφαρμόζουν και τηρούν ένα σύστημα ασφαλούς διαχείρισης το οποίο περιλαμβάνει λειτουργικές απαιτήσεις όπως περιλαμβάνονται στην παράγραφο 1.4 του Κώδικα (Λειτουργικές απαιτήσεις για σύστημα διαχείρισης ασφαλείας).
1.1.4 Η εφαρμογή του Κώδικα ISM πρέπει να υποστηρίζει και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη ενός πνεύματος ασφάλειας στη ναυτιλία. Παράγοντες επιτυχίας για την ανάπτυξη ενός πνεύματος που προωθεί την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος είναι, μεταξύ άλλων, η δέσμευση, αξίες, πεποιθήσεις και σαφήνεια του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης.
1.2.1 Κατάλληλη οργάνωση της διαχείρισης, τόσο στη θάλασσα όσο και στην ξηρά, είναι απαραίτητη για να διασφαλιστούν επαρκή πρότυπα ασφαλείας και πρόληψης ρύπανσης. Μια συστηματική προσέγγιση της διαχείρισης από τους υπεύθυνους διαχείρισης των πλοίων είναι αναγκαία. Οι αντικειμενικοί στόχοι της υποχρεωτικής εφαρμογής του Κώδικα ISM είναι να διασφαλιστούν:
.1 η συμμόρφωση με υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς σχετικά με την ασφαλή λειτουργία των πλοίων και την προστασία του περιβάλλοντος και
.2 η αποτελεσματική εφαρμογή και επιβολή τους από τις Αρχές
1.2.2 Η αποτελεσματική επιβολή από τις Αρχές πρέπει να περιλαμβάνει εξακρίβωση ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις όπως ορίζονται από τον Κώδικα ISM καθώς επίσης και επιβεβαίωση της συμμόρφωσης με υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς.
1.2.3 Η υποχρεωτική εφαρμογή του Κώδικα ISM πρέπει να διασφαλίζει, υποστηρίζει και ενθαρρύνει να λαμβάνονται υπόψη οι εφαρμόσιμοι κώδικες, οδηγίες και πρότυπα που συνιστώνται από τον Οργανισμό, τις Αρχές, τους νηογνώμονες και τους οργανισμούς της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
1.3.1 Η Αρχή είναι υπεύθυνη για την εξακρίβωση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM και για την έκδοση Εγγράφων Συμμόρφωσης για τις εταιρείες και Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης για τα πλοία.
1.3.2 Οι αποφάσεις Α.739 (18) «Οδηγίες για την εξουσιοδότηση οργανισμών που ενεργούν για λογαριασμό της Αρχής» και Α.789 (19) «Προδιαγραφές για τις λειτουργίες επιθεώρησης και πιστοποίησης αναγνωρισμένων οργανισμών που ενεργούν για λογαριασμό της Αρχής» που έχουν γίνει υποχρεωτικές δυνάμει του κανονισμού ΧΙ/1 της SOLAS, και η απόφαση Α.847 «Οδηγίες που βοηθούν την Αρχή της Σημαίας στην εφαρμογή των οργάνων ΙΜΟ» είναι εφαρμόσιμες όταν οι Αρχές εξουσιοδοτούν οργανισμούς να εκδίδουν Έγγραφα Συμμόρφωσης και Πιστοποιητικά Ασφαλούς Διαχείρισης για λογαριασμό τους.
Οι όροι που χρησιμοποιούνται σ’ αυτές τις Αναθεωρημένες Οδηγίες έχουν την ίδια έννοια με εκείνη που δίδεται στο Κώδικα ISM.
Αυτές οι Αναθεωρημένες Οδηγίες θεσπίζουν βασικές αρχές για την:
.1 εξακρίβωση ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης μιας εταιρείας που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία πλοίων ή το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης του πλοίου ή των πλοίων που ελέγχονται από την Εταιρεία, συμμορφώνεται με το Κώδικα ISM.
.2 διεξαγωγή της προσωρινής, αρχικής, ετήσιας και ανανεωτικής εξακρίβωσης του Εγγράφου Συμμόρφωσης και της προσωρινής, αρχικής ενδιάμεσης και ανανεωτικής εξακρίβωσης του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης και την έκδοση/ θεώρηση των αντίστοιχων εγγράφων και
.3 το εύρος της επιπρόσθετης εξακρίβωσης .
Ο Κώδικας ISM προσδιορίζει γενικούς αντικειμενικούς στόχους ασφαλούς διαχείρισης στην παράγραφο 1.2.2.
Η εξακρίβωση πρέπει να υποστηρίζει και να ενθαρρύνει εταιρείες για την επίτευξη αυτών των αντικειμενικών στόχων, που παρέχουν σαφή καθοδήγηση σε εταιρείες για την ανάπτυξη συστημάτων ασφαλούς διαχείρισης σε συμμόρφωση με τον Κώδικα ISM. Ωστόσο, η ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να επιτύχει αυτούς τους στόχους δεν μπορεί να προσδιορισθεί πέρα από το εάν το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Γι’ αυτό το λόγο οι αντικειμενικοί στόχοι δεν πρέπει να αποτελούν τη βάση για τη θέσπιση λεπτομερών ερμηνειών για τον προσδιορισμό της συμμόρφωσης ή μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM.
3.3.1 Το κύριο κριτήριο που διέπει την ανάπτυξη των ερμηνειών που απαιτούνται για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM πρέπει να είναι η ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να πληροί τις συγκεκριμένες απαιτήσεις που καθορίζονται από τον Κώδικα ISM σύμφωνα με τα ειδικά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος. Τα ειδικά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος ορίζονται στην παράγραφο 1.2.3 του Κώδικα ISM.
3.3.2 Όλα τα αρχεία που μπορούν να διευκολύνουν την εξακρίβωση συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM, πρέπει να είναι διαθέσιμα για έλεγχο κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν εκθέσεις από καθήκοντα που έχουν ανατεθεί σύμφωνα με το Σύστημα Ασφαλούς Διαχείρισης. Γι ‘αυτό το σκοπό, η Αρχή πρέπει να διασφαλίζει ότι η Εταιρεία παρέχει στους ελεγκτές
τα αρχεία της κρατικής πιστοποίησης και κλάσης που είναι συναφή με τις ενέργειες που αναλαμβάνονται από την εταιρεία, ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση με τους υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς. Υπ’ αυτήν την άποψη τα αρχεία μπορεί να εξετάζονται προς εξακρίβωση της αυθεντικότητας και της ακρίβειάς τους.
3.3.3 Κάποιες υποχρεωτικές απαιτήσεις μπορεί να μην υπόκεινται σε κρατικές επιθεωρήσεις πιστοποίησης ή επιθεωρήσεις κλάσης, όπως:
.1 η διατήρηση της κατάστασης του πλοίου και του εξοπλισμού μεταξύ επιθεωρήσεων και
.2 ορισμένες λειτουργικές απαιτήσεις
3.3.4 Συγκεκριμένες ρυθμίσεις μπορεί να απαιτούνται για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM και την παροχή των απαιτούμενων σε αυτές τις περιπτώσεις αντικειμενικών αποδείξεων για την εξακρίβωση, όπως:
.1 τεκμηριωμένες διαδικασίες και οδηγίες
.2 τεκμηρίωση της εξακρίβωσης που διεξάγεται από ανώτερους αξιωματικούς καθημερινών λειτουργιών όταν σχετίζονται με τη διασφάλιση συμμόρφωσης και
.3 συναφή αρχεία των πλοίων που διαχειρίζεται η Εταιρεία π.χ αρχεία Κράτους σημαίας, έλεγχοι Κράτους λιμένος, εκθέσεις κλάσης και αναφορές ατυχημάτων.
3.3.5 Η εξακρίβωση συμμόρφωσης με υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς που αποτελεί μέρος της πιστοποίησης του Κώδικα ISM ούτε επαναλαμβάνει ούτε υποκαθιστά τις επιθεωρήσεις για άλλα ναυτιλιακά πιστοποιητικά . Η εξακρίβωση συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM δεν απαλλάσσει την Εταιρεία, τον πλοίαρχο ή οποιαδήποτε άλλη οντότητα ή πρόσωπο εμπλεκόμενο με τη διαχείριση ή λειτουργία του πλοίου από τις ευθύνες τους.
3.3.6 Οι Αρχές πρέπει να διασφαλίζουν ότι η Εταιρεία έχει:
.1 λάβει υπόψη της τις συστάσεις, όπως αναφέρονται στην παράγραφο 1.2.3.2 του Κώδικα ISM κατά τη θέσπιση
και τήρηση του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και .2 αναπτύξει διαδικασίες για να διασφαλίσει ότι αυτές οι συστάσεις εφαρμόζονται στην ξηρά και στη θάλασσα.
4.1 Διαδικασίες πιστοποίησης και εξακρίβωσης
4.1.1. Η διαδικασία πιστοποίησης σχετικά με το Έγγραφο Συμμόρφωσης της Εταιρείας και το Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης για το πλοίο κανονικά περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
.1 προσωρινή εξακρίβωση
.2 αρχική εξακρίβωση
.3 ετήσια ή ενδιάμεση εξακρίβωση
.4 εξακρίβωση ανανέωσης
.5 επιπρόσθετη εξακρίβωση
4.1.2 Αυτές οι εξακριβώσεις διεξάγονται μετά από αίτηση της Εταιρείας προς την Αρχή ή τον αναγνωρισμένο από την Αρχή οργανισμό που παρέχει υπηρεσίες πιστοποίησης σύμφωνα με τον Κώδικα ISM ή μετά από αίτηση προς την Αρχή εκ μέρους άλλης Αρχής συμβαλλόμενου Κράτους−Μέλους στη Διεθνή Σύμβαση SOLAS.
Οι εξακριβώσεις περιλαμβάνουν έλεγχο του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης.
4.2 Προσωρινή εξακρίβωση
4.2.1 Προσωρινή πιστοποίηση μπορεί να εκδίδεται υπό ορισμένες προϋποθέσεις όπως ορίζονται στον Κώδικα ISM και πρέπει να διευκολύνει την εφαρμογή συστήματος ασφαλούς διαχείρισης
4.2.2 Η Εταιρεία πρέπει να υποβάλλει προς την Αρχή αίτηση για προσωρινή πιστοποίηση.
4.2.3 Η διαδικασία εξακρίβωσης προσωρινού Εγγράφου Συμμόρφωσης του συστήματος διαχείρισης που έχει αναληφθεί από την Αρχή απαιτεί αξιολόγηση των γραφείων της Εταιρείας σύμφωνα με τη παράγραφο 14.1 του Κώδικα ISM.
4.2.4 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της αξιολόγησης του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, μπορεί να αρχίσει ο σχεδιασμός για την αξιολόγηση υπόχρεων πλοίων του στόλου της Εταιρείας.
4.2.5 Η διαδικασία προσωρινής εξακρίβωσης του πλοίου αναλαμβάνεται από την Αρχή για να διασφαλίζεται ότι το πλοίο διαθέτει σύστημα ασφαλούς διαχείρισης σύμφωνα με την παράγραφο 14.4 του Κώδικα ISM.
4.2.6 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της προσωρινής εξακρίβωσης, εκδίδεται Προσωρινό Έγγραφο Συμμόρφωσης για την Εταιρεία και παρέχονται αντίγραφα από την Εταιρεία σε κάθε επί μέρους εγκατάσταση (γραφείο) ξηράς και σε κάθε υπόχρεο πλοίο του στόλου της Εταιρείας. Επίσης, όταν κάθε πλοίο αξιολογείται και λαμβάνει Προσωρινό Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης, αντίγραφο του πιστοποιητικού πρέπει να διαβιβάζεται στην έδρα της Εταιρείας.
4.3 Αρχική εξακρίβωση
4.3.1 Η Εταιρεία υποβάλει αίτηση για πιστοποίηση του Κώδικα ISM στην Αρχή.
4.3.2 Η αξιολόγηση του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης των εγκαταστάσεων της εταιρείας που διεξάγεται από την Αρχή, απαιτεί αξιολόγηση των γραφείων όπου γίνεται αυτή η διαχείριση και ενδεχομένως και άλλων τοποθεσιών (παραρτημάτων), που μπορεί να έχουν αναλάβει καθήκοντα ασφαλούς διαχείρισης, ανάλογα με την οργάνωση της Εταιρείας και τις λειτουργίες των διάφορων παραρτημάτων αυτής.
4.3.3 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της αξιολόγησης του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης στην ξηρά, μπορεί να αρχίσει ο σχεδιασμός για την αξιολόγηση των πλοίων της Εταιρείας
4.3.4 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της αξιολόγησης, εκδίδεται Έγγραφο Συμμόρφωσης στην Εταιρεία αντίγραφα του οποίου πρέπει είναι διαθέσιμα σε κάθε επιμέρους εγκατάσταση (γραφείο) ξηράς και σε κάθε πλοίο του στόλου της Εταιρείας. Για κάθε πλοίο που έχει αξιολογηθεί και έχει εκδοθεί Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης, πρέπει να διαβιβαστεί αντίγραφο αυτού στην έδρα της Εταιρείας.
4.3.5 Σε περιπτώσεις όπου πιστοποιητικά εκδίδονται από αναγνωρισμένο οργανισμό, αντίγραφα όλων των πιστοποιητικών πρέπει να αποστέλλονται επίσης στην Αρχή.
4.3.6 Ο έλεγχος ασφαλούς διαχείρισης για την Εταιρεία και το πλοίο περιλαμβάνει τις ίδιες βασικές ενότητες. Ο σκοπός είναι να εξακριβωθεί ότι η Εταιρεία ή το πλοίο αντίστοιχα συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Οι έλεγχοι περιλαμβάνουν:
.1 εξακρίβωση της συμμόρφωσης του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης της Εταιρείας με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM, συμπεριλαμβανομένων και αντικειμενικών αποδείξεων ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης της Εταιρείας έχει τεθεί σε εφαρμογή για τουλάχιστον τρεις μήνες και ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης έχει τεθεί σε εφαρμογή για τουλάχιστον τρεις μήνες σε ένα τουλάχιστον πλοίο από κάθε τύπο πλοίων που διαχειρίζεται η Εταιρεία. και
.2 εξακρίβωση ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης διασφαλίζει οι αντικειμενικοί στόχοι που ορίζονται στην παράγραφο 1.2.3 του Κώδικα ISM επιτυγχάνονται.
Αυτό περιλαμβάνει έλεγχο εξακρίβωσης ότι το Έγγραφο Συμμόρφωσης της Εταιρείας που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία του πλοίου έχει εφαρμογή για το συγκεκριμένο τύπο πλοίου καθώς και αξιολόγηση του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης επί του πλοίου ώστε να επαληθεύεται ότι το σύστημα συμμορφώνεται με τις
απαιτήσεις του Κώδικα ISM και ότι εφαρμόζεται. Αντικειμενικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης της Εταιρείας έχει λειτουργήσει αποτελεσματικά για τουλάχιστον τρεις μήνες στο πλοίο και στην ξηρά πρέπει να είναι διαθέσιμα, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των αρχείων εσωτερικού ελέγχου που έγινε από την Εταιρεία.
4.4 Ετήσια εξακρίβωση Εγγράφου Συμμόρφωσης
4.4.1 Για τη διατήρηση της ισχύος του Εγγράφου Συμμόρφωσης διενεργούνται ετήσιοι έλεγχοι ασφαλούς διαχείρισης και πρέπει να περιλαμβάνουν εξέταση και επαλήθευση της ορθότητας των αρχείων κρατικής πιστοποίησης και κλάσης για ένα τουλάχιστον πλοίο από κάθε τύπο πλοίων στους οποίους το Έγγραφο Συμμόρφωσης αναφέρεται. Ο σκοπός αυτών των ελέγχων είναι να επαληθεύουν την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και ότι οι ενδεχόμενες τροποποιήσεις του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM
4.4.2 Η ετήσια εξακρίβωση πρέπει να διενεργείται εντός τριών μηνών πριν ή μετά την επετειακή ημερομηνία του Εγγράφου Συμμόρφωσης.
4.4.3 Στις περιπτώσεις που η Εταιρεία διαθέτει περισσότερες από μια επιμέρους εγκαταστάσεις στην ξηρά και/ή αναθέτει καθήκοντα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης, οι ετήσιες αξιολογήσεις πρέπει να προσπαθούν να εξασφαλίζουν ότι αξιολογούνται όλοι οι εγκαταστάσεις στη διάρκεια της περιόδου ισχύος του Εγγράφου Συμμόρφωσης.
4.4.4 Στη διάρκεια της ετήσιας εξακρίβωσης, οι Αρχές διαπιστώνουν αν η Εταιρεία λειτουργεί όλους τους τύπους πλοίων που αναφέρονται στο Έγγραφο Συμμόρφωσης. Αν η Εταιρεία έχει πάψει να διαχειρίζεται ένα συγκεκριμένο τύπο πλοίου πρέπει να λαμβάνονται κατάλληλα μέτρα.
4.5 Ενδιάμεση εξακρίβωση Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης
4.5.1 Ενδιάμεσοι έλεγχοι ασφαλούς διαχείρισης πρέπει να διενεργούνται για τη διατήρηση του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης σε ισχύ. Ο σκοπός αυτών των ελέγχων είναι η εξακρίβωση της αποτελεσματικής λειτουργίας του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και της συμμόρφωσης τυχόν τροποποιήσεών του με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ιδιαίτερα κατά την αρχική περίοδο εφαρμογής του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης, η Αρχή μπορεί να θεωρήσει απαραίτητο να αυξήσει τη συχνότητα των ενδιάμεσων ελέγχων. Επιπλέον, η φύση των μη συμμορφώσεων μπορεί επίσης να παρέχει μια βάση για την αύξηση της συχνότητας των ενδιάμεσων ελέγχων.
4.5.2 Αν διεξαχθεί μόνο ένας ενδιάμεσος έλεγχος, αυτός πρέπει να γίνεται μεταξύ της δεύτερης και της τρίτης επετειακής ημερομηνίας έκδοσης του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης.
4.6 Εξακρίβωση ανανέωσης
Οι εξακριβώσεις ανανέωσης πρέπει να γίνονται πριν τη λήξη της ισχύος του Εγγράφου Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης. Η εξακρίβωση ανανέωσης περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και τις δραστηριότητες, στις οποίες έχουν εφαρμογή οι απαιτήσεις του Κώδικα ISM.
Η εξακρίβωση ανανέωσης μπορεί να διενεργείται από τρεις μήνες πριν την ημερομηνία λήξης του Εγγράφου Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης και πρέπει να ολοκληρώνεται πριν την ημερομηνία λήξης αυτών.
4.7 Επιπρόσθετη εξακρίβωση
4.7.1 Η Αρχή μπορεί, όπου υπάρχουν σαφείς λόγοι, να απαιτεί επιπρόσθετη εξακρίβωση για να ελέγχει αν το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης εξακολουθεί να λειτουργεί αποτελεσματικά. Επιπρόσθετες εξακριβώσεις μπορούν να διεξάγονται μετά από καταστάσεις πέρα από τις συνήθεις διαδικασίες, όπως κρατήσεις στο πλαίσιο ελέγχων του Κράτους λιμένος ή στην περίπτωση επανέναρξης λειτουργία μετά από διακοπή, λόγω περιόδου εκτός υπηρεσίας ή για να εξακριβώνεται ότι έχουν αναληφθεί αποτελεσματικές διορθωτικές ενέργειες αποκατάστασης και/ή ότι εφαρμόζονται με ορθό τρόπο. Επιπρόσθετες εξακριβώσεις μπορεί να αφορούν την οργάνωση των εγκαταστάσεων ξηράς της εταιρείας και/ή το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης επί του πλοίου. Η Αρχή πρέπει να ορίζει το εύρος και το βάθος της εξακρίβωσης, που μπορεί να ποικίλλουν ανά περίπτωση. Οι επιπρόσθετες εξακριβώσεις πρέπει να ολοκληρώνονται στην περίοδο που έχει συμφωνηθεί, λαμβάνοντας υπόψη οδηγίες που αναπτύσσονται από
τον Οργανισμό. Η Αρχή πρέπει να εξετάζει τα αποτελέσματα της εξακρίβωσης και να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα, όπως απαιτούνται.
4.7.2 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της επί του πλοίου αξιολόγησης το Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης πρέπει να θεωρείται για επιπρόσθετη εξακρίβωση.
4.8 Έλεγχοι ασφαλούς διαχείρισης
Η διαδικασία για ελέγχους ασφαλούς διαχείρισης που περιγράφεται στις ακόλουθες παραγράφους περιλαμβάνει όλα τα βήματα που αφορούν στην αρχική εξακρίβωση. Οι έλεγχοι για προσωρινή, ετήσια, ενδιάμεση, επιπρόσθετη εξακρίβωση και εξακρίβωση ανανέωσης πρέπει να βασίζονται στις ίδιες αρχές ακόμα και αν το εύρος τους είναι διαφορετικό.
4.9 Αίτηση για έλεγχο
4.9.1 Η Εταιρεία οφείλει να υποβάλει αίτηση για έλεγχο στην Αρχή ή σε αναγνωρισμένο από την Αρχή Οργανισμό, για την έκδοση του Εγγράφου Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης εκ μέρους της Αρχής.
4.9.2 Η Αρχή ή ο αναγνωρισμένος οργανισμός πρέπει τότε να διορίσει τον επικεφαλής ελεγκτή και εφ’ όσον απαιτείται, την ομάδα διεξαγωγής του ελέγχου.
4.10 Προκαταρκτική ανασκόπηση (Ανασκόπηση Εγγράφων)
Ως βάση σχεδιασμού της διαδικασίας ελέγχου, ο ελεγκτής πρέπει να εξετάσει το εγχειρίδιο ασφαλούς διαχείρισης για να προσδιορίσει την επάρκεια του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης αναφορικά με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Αν κατά την ανασκόπηση διαπιστωθεί ότι το σύστημα δεν είναι επαρκές, ο έλεγχος θα πρέπει να καθυστερήσει μέχρι η εταιρεία να αναλάβει διορθωτικές ενέργειες.
4.11 Προετοιμασία ελέγχου
4.11.1 Ο ελεγκτής πρέπει να εξετάζει τα αρχεία ασφαλούς απόδοσης της Εταιρείας και πρέπει να λαμβάνει υπόψη του κατά την εκπόνηση του σχεδίου ελέγχου, π.χ. αρχεία Κράτους Σημαίας, έλεγχοι Κράτους λιμένα, εκθέσεις κλάσης και αναφορές ατυχημάτων.
4.11.2 Ο επικεφαλής ελεγκτής πρέπει να έρχεται σε συνεννόηση με την εταιρεία και να καταστρώνει ένα σχέδιο ελέγχου.
4.11.3 Ο ελεγκτής πρέπει να παρέχει τα έγγραφα εργασίας που διέπουν την διενέργεια του ελέγχου προς διευκόλυνση των αξιολογήσεων, ερευνών και εξετάσεων σύμφωνα με τις πρότυπες διαδικασίες, οδηγίες και έντυπα που έχουν καθιερωθεί για να διασφαλίζουν τις σταθερές διαδικασίες ελέγχου.
4.11.4 Η ομάδα ελέγχου πρέπει να είναι ικανή να επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους ελεγχόμενους.
4.12 Διενέργεια του ελέγχου
4.12.1 Ο έλεγχος αρχίζει με μία εναρκτήρια συνάντηση παρουσία της ανώτερης διοίκησης της εταιρείας, όπου παρουσιάζονται τα μέλη της ομάδας ελέγχου και η μεθοδολογία ελέγχου, επιβεβαιώνεται η διαθεσιμότητα των συμπεφωνημένων διευκολύνσεων, επιβεβαιώνεται η ώρα και η ημερομηνία της τελικής συνάντησης και αποσαφηνίζονται τυχόν λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία ελέγχου.
4.12.2 Η ομάδα ελέγχου αξιολογεί το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης με βάση τα έγγραφα που παρουσιάζονται από την εταιρεία και τις αντικειμενικές αποδείξεις που αφορούν στην αποτελεσματική εφαρμογή του.
4.12.3 Οι αντικειμενικές αποδείξεις συλλέγονται μέσω των συνεντεύξεων και της εξέτασης των εγγράφων. Η παρακολούθηση των δραστηριοτήτων και των καταστάσεων μπορεί επίσης να συμπεριληφθεί, όταν κριθεί απαραίτητο, για να προσδιοριστεί η αποτελεσματικότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται στα καθορισμένα πρότυπα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος που απαιτούνται από τον Κώδικα ISM.
4.12.4 Τα ευρήματα του ελέγχου πρέπει να τεκμηριώνονται. Μετά τον έλεγχο των δραστηριοτήτων η ομάδα ελέγχου πρέπει να διενεργεί ανασκόπηση των αντικειμενικών αποδείξεων που έχουν συγκεντρωθεί.
Η ανασκόπηση χρησιμοποιείται για να καθοριστεί τι πρέπει να αναφέρεται ως σημαντική μη−συμμόρφωση, μη− συμμόρφωση ή παρατήρηση και πρέπει να καταχωρηθεί σύμφωνα με τις γενικές και ειδικές διατάξεις του Κώδικα ISM.
4.12.5 Στο τέλος του ελέγχου, πριν την προετοιμασία της αναφοράς του ελέγχου, η ομάδα ελέγχου πρέπει να οργανώσει μία συνάντηση με την ανώτερη διοίκηση της εταιρείας και με εκείνους που είναι υπεύθυνοι για τις συγκεκριμένες λειτουργίες. Σκοπός είναι να παρουσιάσει τις παρατηρήσεις με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται ότι τα αποτελέσματα του ελέγχου έχουν γίνει πλήρως κατανοητά.
4.13 Αναφορά ελέγχου
4.13.1 Η αναφορά ελέγχου πρέπει να καταρτίζεται με την καθοδήγηση του επικεφαλής ελεγκτή, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την ακρίβεια και την πληρότητά της.
4.13.2 Η αναφορά ελέγχου περιλαμβάνει το σχέδιο ελέγχου, τα ονόματα των μελών της ομάδας ελέγχου, τις ημερομηνίες και τα στοιχεία της εταιρείας, τις παρατηρήσεις που αφορούν μη−συμμορφώσεις και την αποτελεσματικότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται στους προκαθορισμένους στόχους.
4.13.3 Η εταιρεία παραλαμβάνει αντίγραφο της αναφοράς ελέγχου. Στην εταιρεία πρέπει να συνιστάται να παρέχει στο εμπλεκόμενο πλοίο ένα αντίγραφο της αναφοράς ελέγχου αυτού.
4.14 Παρακολούθηση (υλοποίηση) διορθωτικών ενεργειών
4.14.1 Η εταιρεία είναι υπεύθυνη για τον καθορισμό και τη δρομολόγηση των διορθωτικών ενεργειών που είναι απαραίτητες για την αποκατάσταση των μη−συμμορφώσεων ή για την αποκατάσταση της αιτίας των μη−συμμορφώσεων. Η αποτυχία να αποκατασταθούν οι μη−συμμορφώσεις σύμφωνα με τις ειδικές απαιτήσεις του Κώδικα ISM μπορεί να επηρεάσει την ισχύ του Εγγράφου Συμμόρφωσης και των σχετικών με αυτό Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης. 4.14.2 Διορθωτικές ενέργειες και πιθανοί επακόλουθοι έλεγχοι πρέπει να ολοκληρώνονται στη συμφωνημένη χρονική περίοδο. Για διορθωτικές ενέργειες αυτή η χρονική αυτή περίοδος δεν πρέπει να υπερβαίνει κανονικά τους τρεις μήνες. Η Εταιρεία πρέπει να αιτείται τη διενέργεια των επακόλουθων ελέγχων όπως έχει συμφωνηθεί.
4.14.3 Αποτυχία ανάληψης επαρκών διορθωτικών ενεργειών σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM, περιλαμβανομένων μέτρων για την πρόληψη της επανεμφάνισης, μπορεί να θεωρείται ως σημαντική μη−συμμόρφωση.
4.15 Ευθύνες Εταιρείας σχετικά με ελέγχους ασφαλούς διαχείρισης
4.15.1 Η εξακρίβωση συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM δεν απαλλάσσει την Εταιρεία, τη διοίκηση, όσους αναλαμβάνουν καθήκοντα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης, τους αξιωματικούς ή ναυτικούς από τις υποχρεώσεις τους να συμμορφώνονται με την εθνική και διεθνή νομοθεσία περί ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
4.15.2 Η Εταιρεία είναι υπεύθυνη για:
.1 την ενημέρωση των αρμόδιων υπαλλήλων και όσων αναλαμβάνουν καθήκοντα συστήματος ασφαλούς διαχείρισης σχετικά με τους στόχους και το πεδίο εφαρμογής πιστοποίησης του Κώδικα ISM.
.2 το διορισμό υπεύθυνων μελών του προσωπικού να συνοδεύουν τα μέλη της ομάδας που διενεργεί την πιστοποίηση,
.3 την παροχή των απαραίτητων πόρων σε αυτούς που διενεργούν την πιστοποίηση, ώστε να διασφαλιστεί μία αποτελεσματική και αποδοτική διαδικασία πιστοποίησης,
.4 την παροχή πρόσβασης και αποδεικτικό υλικό, το οποίο ζητήθηκε από εκείνους που διενεργούν την πιστοποίηση, και
.5 τη συνεργασία με την ομάδα ελέγχου, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της πιστοποίησης.
4.15.3 Όπου διαπιστώνονται σημαντικές μη − συμμορφώσεις οι Αρχές και οι αναγνωρισμένοι οργανισμοί (Α.Ο.) πρέπει να συμμορφώνονται με τις διαδικασίες, οι οποίες περιγράφονται στην Εγκύκλιο MSC/Circ.1059 – MEPC/Circ.401 του IMO.
4.16 Ευθύνες του οργανισμού που εκτελεί πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM
Ο οργανισμός που διενεργεί την πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM είναι υπεύθυνος για τη διασφάλιση ότι η διαδικασία εξακρίβωσης και πιστοποίησης διενεργείται σύμφωνα με τον Κώδικα ISM και τις παρούσες Αναθεωρημένες Οδηγίες. Αυτό περιλαμβάνει έλεγχο της διαχείρισης όλων των πτυχών της πιστοποίησης, σύμφωνα με το προσάρτημα στις Οδηγίες αυτές.
4.17 Ευθύνες της ομάδας ελέγχου
4.17.1 Ανεξάρτητα από το εάν οι έλεγχοι εξακρίβωσης σχετικά με την πιστοποίηση διενεργούνται από μία ομάδα ή όχι, για την εξακρίβωση πρέπει να είναι υπεύθυνο ένα πρόσωπο. Ο επικεφαλής πρέπει να έχει την εξουσία να λαμβάνει τελικές αποφάσεις για τη διενέργεια της εξακρίβωσης και για οποιεσδήποτε παρατηρήσεις. Οι ευθύνες αυτές πρέπει να περιλαμβάνουν :
.1 την προετοιμασία ενός σχεδίου ελέγχου, και
.2 την υποβολή της αναφοράς ελέγχου.
4.17.2 Το προσωπικό που συμμετέχει στον έλεγχο είναι υπεύθυνο για να τηρούνται οι απαιτήσεις που αφορούν στη διαδικασία εξακρίβωσης, τη διασφάλιση της εμπιστευτικότητας των σχετικών με την πιστοποίηση εγγράφων και το χειρισμό ουσιωδών πληροφοριών με διακριτικότητα.
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας παύει να ισχύει η απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου αριθμ. 4113.290/01/2012/06.08.2012 (Β΄ 2366).
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πειραιάς, 16 Ιουλίου 2014
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ