Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 4411Β_2024 | 357.37 KB |
1. Το άρθρο 99 του ν. 5039/2023 «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 83).
2. Το άρθρο 58 του ν. 4530/2018 «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις» (Α’ 59) και ιδίως την παρ. 2 αυτού.
3. Toν ν. 3887/2010 «Οδικές εμπορευματικές μεταφορές» (Α’ 174) και ιδίως την παρ. 3 του άρθρου 9.
4. Τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1071/2009 «σχετικά με τη θέσπιση κοινών κανόνων όσον αφορά τους όρους που πρέπει να πληρούνται για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα και την κατάργηση της οδηγίας 96/26/ΕΚ του Συμβουλίου» (L 300).
5. Τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1072/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 για τους κοινούς κανόνες πρόσβασης στην αγορά διεθνών οδικών εμπορευματικών μεταφορών (L 300).
6. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/403 της 18ης Μαρτίου 2016 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1071/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά την κατάταξη των σοβαρών παραβάσεων των κανόνων της Ένωσης, οι οποίες ενδέχεται να οδηγούν στην απώλεια της υπόληψης του οδικού μεταφορέα, και για τροποποίηση του παραρτήματος III της οδηγίας 2006/22/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (L 74), όπως τροποποιήθηκε από τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2022/694 της Επιτροπής της 2ας Μαΐου 2022 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2016/403 όσον αφορά νέες σοβαρές παραβάσεις των κανόνων της Ένωσης οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν στην απώλεια της υπόληψης του οδικού μεταφορέα (L 129).
7. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2016/480 της Επιτροπής της της 1ης Απριλίου 2016 για τη θέσπιση κοινών κανόνων όσον αφορά τη διασύνδεση των εθνικών ηλεκτρονικών Μητρώων των επιχειρήσεων οδικών μεταφορών και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1213/2010 της Επιτροπής (L 87), όπως τροποποιήθηκε από τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2017/1440 της Επιτροπής της 8ης Αυγούστου 2017 (L 206) και τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2381 της Επιτροπής της 29ης Σεπτεμβρίου 2023 (L της 5.10.2023).
8. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2022/695 της Επιτροπής της 2ας Μαΐου 2022 για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής της οδηγίας 2006/22/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τον κοινό τύπο υπολογισμού της αποτίμησης επικινδυνότητας των επιχειρήσεων μεταφορών (L 129).
9. Tην απόφαση της Επιτροπής της 17ης Δεκεμβρίου 2009 όσον αφορά τις ελάχιστες απαιτήσεις για τα δεδομένα που πρέπει να εγγράφονται στα εθνικά ηλεκτρονικά Μητρώα των επιχειρήσεων οδικών μεταφορών (2009/992/ΕΕ) (L 339), όπως τροποποιήθηκε με την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2024/773 της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2024 για την τροποποίηση της απόφασης 2009/992/ΕΕ όσον αφορά τις ελάχιστες απαιτήσεις για τα πρόσθετα δεδομένα που πρέπει να εγγράφονται στα εθνικά ηλεκτρονικά Μητρώα των επιχειρήσεων οδικών μεταφορών (L της 6.3.2024).
10. Τον ν. 5058/2023 «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022, και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 170).
11. Το π.δ. 346/2001 «Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις των οδηγιών 96/26/ΕΚ και 98/76/ΕΚ του Συμβουλίου, “περί προσβάσεως στο επάγγελμα του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων και επιβατών και αμοιβαίας αναγνωρίσεως των διπλωμάτων, πιστοποιητικών και άλλων τίτλων που διευκολύνουν την πραγμάτωση του δικαιώματος εγκαταστάσεως των μεταφορέων αυτών στον τομέα των εσωτερικών και διεθνών μεταφορών”» (Α’ 233).
12. Την υπό στοιχεία Φ451/107877/8-4-2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών «Ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1057 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Ιουλίου 2020 για τη θέσπιση ειδικών κανόνων σχετικά με την Οδηγία 96/71/ΕΚ και την Οδηγία 2014/67/ΕΕ για την απόσπαση οδηγών στον τομέα των οδικών μεταφορών και για την τροποποίηση της Οδηγίας 2006/22/ΕΚ, όσον αφορά τις απαιτήσεις επιβολής, και του Κανονισμού (ΕΕ) 1024/2012» (Β’ 1765).
13. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) (L 119).
14. Τον ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137).
15. Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151).
16. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
17. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Β’ 91)
18. Την υπ’ αρ. 277/17-6-2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλειο Οικονόμου» (Β’ 3466).
19. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
20. Το άρθρο 5 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).
21. Τον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184).
22. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019.
23. Την υπ’ αρ. 97272/3-4-2024 Εισηγητική Έκθεση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της περ. ε’ της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), σύμφωνα με την οποία η παρούσα υπουργική απόφαση έχει ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα [δεν προκαλεί επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, δεν επιφέρει απώλεια ή αύξηση των δημοσίων εσόδων και δεν επηρεάζει το εκάστοτε Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.)].
24. Την ανάγκη ρύθμισης των όρων και προϋποθέσεων για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων και της διαδικασίας ελέγχου των μεταφορικών επιχειρήσεων, αποφασίζουμε:
Αντικείμενο της παρούσας είναι η ρύθμιση θεμάτων σχετικά με τις προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων, τη διαδικασία χορήγησης της σχετικής διοικητικής άδειας, τον έλεγχο των μεταφορικών επιχειρήσεων καθώς και θέματα των πληροφοριακών συστημάτων που τηρούνται για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009.
1. Με επιφύλαξη της παρ. 2, οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται σε όλες τις μεταφορικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα και ασκούν το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων
με μηχανοκίνητα οχήματα ή συνδυασμούς οχημάτων οποιασδήποτε Μέγιστης Αποδεκτής Μάζας Φορτωμένου Οχήματος (ΜΑΜΦΟ).
2. Στις μεταφορικές επιχειρήσεις της παρ. 1 ανήκουν:
(α) Τα φυσικά πρόσωπα που έχουν κατοικία στην Ελλάδα και υπηκοότητα κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ενιαίου Οικονομικού Χώρου ή έχουν αποδεδειγμένα ελληνική καταγωγή (ομογενείς) ή είναι υπήκοοι τρίτης χώρας που μπορούν να έχουν πρόσβαση στο επάγγελμα του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων σύμφωνα με τις διεθνείς δεσμεύσεις της Χώρας.
(β) Οι εμπορικές εταιρείες που έχουν συσταθεί σύμφωνα με το ελληνικό δίκαιο και έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα. Εξαιρούνται από την εφαρμογή της παρούσας τα νομικά πρόσωπα του Δημοσίου ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
3. Τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν από κοινού επιχείρηση οδικών εμπορευματικών μεταφορών με φορτηγό δημοσίας χρήσης που είχε τεθεί σε κυκλοφορία πριν από την ισχύ του ν. 3887/2010, το οποίο τους ανήκει κατά ιδανικά μερίδια (κοινωνία), θεωρούνται για την εφαρμογή της παρούσας ως μια ενιαία μεταφορική επιχείρηση.
4. Οι όροι της παρούσας έχουν την έννοια που τους αποδίδεται στον Κανονισμό (ΕΚ) 1071/2007, τον ν. 3887/2010 (Α’ 174), τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57) και τη λοιπή ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Οι αναφορές σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) νοούνται ως αναφορές και στα κράτη μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) του ν. 2155/1993 (Α’ 104).
Για την έκδοση, αναστολή και ανάκληση της άδειας άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων και τον έλεγχο των μεταφορικών επιχειρήσεων σύμφωνα με τα Κεφάλαια Β’ και Γ’ της παρούσας, αρμόδιες αρχές είναι οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας. Η τοπική αρμοδιότητα καθορίζεται με βάση την έδρα της μεταφορικής επιχείρησης.
1. Οι μεταφορικές επιχειρήσεις πρέπει να διαθέτουν σε ισχύ την άδεια άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων (ΑΟΜ) του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009.
2. Η ΑΟΜ χορηγείται εφ’ όσον η μεταφορική επιχείρηση πληροί τις απαιτήσεις αναφορικά με:
α) Τον πραγματικό και σταθερό τόπο εγκατάστασης στην Ελλάδα,
β) Τα εχέγγυα αξιοπιστίας,
γ) Την κατάλληλη οικονομική επιφάνεια, και
δ) Την κατάλληλη επαγγελματική επάρκεια.
3. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 3 χορηγεί την ΑΟΜ εντός προθεσμίας πενήντα (50) ημερών από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης συνοδευόμενης από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
(α) Τα δικαιολογητικά των άρθρων 5 έως 8.
(β) Φωτοαντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας ή ισχύοντος διαβατηρίου ή άλλου εγγράφου αναγνώρισης ταυτότητας του φυσικού προσώπου που ασκεί την επιχείρηση, εάν η επιχείρηση είναι φυσικό πρόσωπο, του νομίμου εκπροσώπου εάν η επιχείρηση είναι νομικό πρόσωπο, και του διαχειριστή μεταφορών.
(γ) Όταν η επιχείρηση είναι νομικό πρόσωπο, τα νομιμοποιητικά έγγραφα από τα οποία προκύπτει κατά περίπτωση η έδρα, η νόμιμη σύσταση στην Ελλάδα, ο σκοπός και η εκπροσώπηση του νομικού προσώπου.
Εάν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρ. 2, η αίτηση απορρίπτεται με αιτιολογημένη απόφαση της αρμόδιας αρχής, που κοινοποιείται στον αιτούντα. Η διαδικασία αυτού του άρθρου ακολουθείται και σε περίπτωση αίτησης ανανέωσης της ΑΟΜ. Ο αριθμός Μητρώου της ΑΟΜ παραμένει ίδιος σε κάθε ανανέωση.
4. Η ΑΟΜ έχει μέγιστη διάρκεια ισχύος πέντε (5) ετών. Εάν κάποιο από τα δικαιολογητικά, με εξαίρεση το ασφαλιστήριο συμβόλαιο ή τη βεβαίωση ασφαλιστικής κάλυψης που υποβάλλονται για την απόδειξη της οικονομικής επιφάνειας, έχει διάρκεια ισχύος μικρότερη των πέντε ετών, η ΑΟΜ εκδίδεται για χρονικό διάστημα ίσο με την ισχύ αυτού του δικαιολογητικού. Εάν η ισχύς της ΑΟΜ ή του ασφαλιστηρίου συμβολαίου ή της βεβαίωσης ασφαλιστικής κάλυψης λήξει χωρίς να προηγηθεί ανανέωση, η αρμόδια αρχή αποστέλλει ειδοποίηση στη μεταφορική επιχείρηση και εφαρμόζει το άρθρο 12.
5. Η ΑΟΜ εκδίδεται σε έντυπο που είναι σύμφωνο με το Παράρτημα της παρούσας. Η προμήθεια των εντύπων ΑΟΜ γίνεται με μέριμνα των Περιφερειών της Χώρας.
6. Κατά την υποβολή αίτησης για χορήγηση ή ανανέωση ΑΟΜ, η μεταφορική επιχείρηση δηλώνει τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) της επιχείρησης, στην οποία θα λαμβάνει από την αρμόδια αρχή τις κοινοποιήσεις που προβλέπονται στην παρούσα. Σε περίπτωση μεταβολής της διεύθυνσης ενημερώνεται η αρμόδια αρχή.
1. Για την απόδειξη της πραγματικής και σταθερής εγκατάστασης στην Ελλάδα σύμφωνα με τις περ. (α), (γ) και (δ) της παρ. 1 του άρθρου 5 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009, η μεταφορική επιχείρηση υποβάλλει κατά την έκδοση και ανανέωση της ΑΟΜ τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
(α) Δικαιολογητικό που αποδεικνύει την ύπαρξη χώρου γραφείου της επιχείρησης. Για την απόδειξη ύπαρξης χώρου γραφείου της επιχείρησης κατατίθεται αντίγραφο του συμβολαίου ιδιοκτησίας χώρου γραφείου ή αντίγραφο μισθωτηρίου ή άλλου εγγράφου σύμφωνα με το οποίο η επιχείρηση έχει νόμιμα τη χρήση του χώρου γραφείου, θεωρημένο σύμφωνα με τις φορολογικές υποχρεώσεις που ισχύουν κάθε φορά.
(β) Υπεύθυνη δήλωση, όπου δηλώνεται ότι ο επαγγελματικός χώρος είναι ή δεν είναι ταυτόχρονα και κατοικία και, εάν ο χώρος γραφείου είναι ταυτόχρονα και κατοικία, ότι τα έγγραφα της μεταφορικής επιχείρησης θα είναι στη διάθεση των αρμόδιων αρχών για τον έλεγχο τήρησης της νομοθεσίας για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
(γ) Βεβαίωση Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας (ΔΟΥ) περί έναρξης εργασιών ή άλλο φορολογικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει ο αριθμός φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), το αντικείμενο εργασιών και η έδρα της μεταφορικής επιχείρησης.
(δ) Πιστοποιητικό εγγραφής στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).
2. Στις περιπτώσεις ελέγχου των περ. (β) και (γ) της παρ. 1 του άρθρου 11, η μεταφορική επιχείρηση πρέπει να είναι σε θέση να αποδεικνύει στην αρμόδια αρχή τη συνδρομή όλων των προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 5 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009.
1. Για τον έλεγχο των εχεγγύων αξιοπιστίας κατά την έκδοση και ανανέωση της ΑΟΜ και κατά την αντικατάσταση του διαχειριστή μεταφορών απαιτούνται τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
(α) Αντίγραφο ποινικού Μητρώου δικαστικής χρήσης των φυσικών προσώπων της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 4530/2018 (Α’ 59).
(β) Πιστοποιητικό αρμόδιας αρχής από το οποίο προκύπτει ότι η μεταφορική επιχείρηση και τα φυσικά πρόσωπα της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 4530/2018 (Α’ 59) δεν έχουν κηρυχθεί σε πτώχευση κατά την προηγούμενη πενταετία.
2. Επιπλέον, για τον διαχειριστή μεταφορών η αρμόδια αρχή ελέγχει στο Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων (ΕΜΜΕ) εάν έχει κηρυχθεί ακατάλληλος να διευθύνει τις μεταφορικές δραστηριότητες μιας επιχείρησης.
1. Για να διαθέτει την απαιτούμενη οικονομική επιφάνεια, η μεταφορική επιχείρηση πρέπει να αποδεικνύει ότι διαθέτει ύψος οικονομικής επιφάνειας η οποία ανέρχεται συνολικά σε τουλάχιστον:
(α) 9000 ευρώ για το πρώτο χρησιμοποιούμενο μηχανοκίνητο όχημα,
(β) 5000 ευρώ για κάθε επιπλέον μηχανοκίνητο όχημα ή συνδυασμό χρησιμοποιουμένων οχημάτων με ΜΑΜΦΟ η οποία υπερβαίνει τους 3,5 τόνους και
(γ) 900 ευρώ για κάθε επιπλέον μηχανοκίνητο όχημα ή συνδυασμό χρησιμοποιουμένων οχημάτων που έχει ΜΑΜΦΟ η οποία δεν υπερβαίνει τους 3,5 τόνους.
2. Ειδικά η επιχείρηση που διαθέτει αποκλειστικά μηχανοκίνητα οχήματα ή συνδυασμούς οχημάτων των οποίων η ΜΑΜΦΟ δεν υπερβαίνει τους 3,5 τόνους πρέπει να αποδεικνύει ότι διαθέτει ύψος οικονομικής επιφάνειας η οποία ανέρχεται συνολικά σε τουλάχιστον:
(α) 1800 ευρώ για το πρώτο χρησιμοποιούμενο όχημα και (β) 900 ευρώ για κάθε επιπλέον χρησιμοποιούμενο όχημα.
3. Η οικονομική επιφάνεια της μεταφορικής επιχείρησης αποδεικνύεται κατά την έκδοση και ανανέωση της ΑΟΜ και κάθε φορά που αυξάνεται ο στόλος των χρησιμοποιούμενων οχημάτων ιδιόκτητων ή μισθωμένων, με οποιοδήποτε από τα δικαιολογητικά της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3887/2010 ή συνδυασμό αυτών κατ’ επιλογήν της μεταφορικής επιχείρησης.
1. Για να πληροί την απαίτηση της κατάλληλης επαγγελματικής επάρκειας, η μεταφορική επιχείρηση πρέπει να έχει ορίσει διαχειριστή μεταφορών ο οποίος κατέχει Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Επάρκειας (ΠΕΕ), πληροί τα εχέγγυα αξιοπιστίας και έχει γνήσια σχέση με την επιχείρηση κατά την έννοια της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 4 Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 ή ασκεί τα καθήκοντα διαχειριστή μεταφορών βάσει σύμβασης με την επιχείρηση. Ένα φυσικό πρόσωπο μπορεί να οριστεί διαχειριστής μεταφορών σε περισσότερες από μια μεταφορικές επιχειρήσεις με τις οποίες έχει γνήσια σχέση. Ένα φυσικό πρόσωπο μπορεί να οριστεί διαχειριστής μεταφορών βάσει σύμβασης σε μία μόνο μεταφορική επιχείρηση.
2. Για την απόδειξη της επαγγελματικής επάρκειας της επιχείρησης κατά την έκδοση και ανανέωση της ΑΟΜ κατατίθενται τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
(α) Έγγραφο που αποδεικνύει τη σχέση του διαχειριστή μεταφορών με την επιχείρηση, ως εξής:
(αα) Εάν ο διαχειριστής μεταφορών έχει γνήσια σχέση με την επιχείρηση:
(i) Υπεύθυνη δήλωση του φυσικού προσώπου, ιδιοκτήτη της επιχείρησης, ότι θα ασκεί καθήκοντα διαχειριστή μεταφορών ο ίδιος ή
(ii) Έγγραφο από το οποίο προκύπτει ότι ο διαχειριστής μεταφορών είναι υπάλληλος της επιχείρησης ή
(iii) Καταστατικό ή άλλο έγγραφο από το οποίο προκύπτει ότι ο διαχειριστής μεταφορών είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας ή εταίρος ή μέτοχος του νομικού προσώπου.
(αβ) Εάν ο διαχειριστής μεταφορών ασκεί τα καθήκοντά του βάσει σύμβασης:
(i) Αντίγραφο της σύμβασης με την οποία η επιχείρηση αναθέτει σε φυσικό πρόσωπο να ασκεί τα καθήκοντα του διαχειριστή μεταφορών. Η σύμβαση έχει το ελάχιστο περιεχόμενο της περ. (β) της παρ. 2 του άρθρου 4 Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 και
(ii) Υπεύθυνη δήλωση του διαχειριστή μεταφορών ότι δεν έχει οριστεί να εκτελεί τα καθήκοντα του διαχειριστή μεταφορών σε άλλη επιχείρηση με γνήσια σχέση ή με σύμβαση.
(β) Το ΠΕΕ του διαχειριστή μεταφορών, με τις εξής διακρίσεις:.
(βα) Εάν ο διαχειριστής μεταφορών έχει γνήσια σχέση με την επιχείρηση, κατατίθεται αντίγραφο του ΠΕΕ.
(ββ) Εάν ο διαχειριστής μεταφορών ασκεί τα καθήκοντά του βάσει σύμβασης, κατατίθεται το πρωτότυπο ΠΕΕ, το οποίο παραμένει στο αρχείο που τηρεί η αρμόδια αρχή για τη μεταφορική επιχείρηση.
(γ) Φορολογικό ή άλλο έγγραφο που αποδεικνύει ότι ο διαχειριστής μεταφορών έχει την κατοικία του εντός της ΕΕ.
3. Η ΑΟΜ δεν εκδίδεται εάν προηγουμένως δεν έχει καταχωρηθεί στο Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων (ΕΜΜΕ) το ΠΕΕ του διαχειριστή μεταφορών από την αρχή που το εξέδωσε. Τα ΠΕΕ που εκδόθηκαν έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2015, εάν δεν καταχωρίστηκαν στο ΕΜΜΕ από την αρχή που τα εξέδωσε, καταχωρούνται από την αρμόδια αρχή που ορίζει τον διαχειριστή μεταφορών της μεταφορικής επιχείρησης.
4. Τα ΠΕΕ που έχουν χορηγηθεί σε εφαρμογή του άρθρου 7 του π.δ. 346/2001 εξακολουθούν να ισχύουν ως απόδειξη της επαγγελματικής επάρκειας.
Σε περίπτωση θανάτου του φυσικού προσώπου στο οποίο έχει χορηγηθεί η ΑΟΜ, οι κληρονόμοι μπορούν να ζητήσουν να επιτραπεί με απόφαση του Περιφερειάρχη («απόφαση προσωρινής λειτουργίας») η προσωρινή συνέχιση της λειτουργίας της μεταφορικής επιχείρησης για διάστημα ενός (1) έτους, που μπορεί να παραταθεί αιτιολογημένα για έξι (6) μήνες. Οι κληρονόμοι στους οποίους περιέρχεται η επιχείρηση υποχρεούνται να αποκτήσουν ΑΟΜ εντός της ανωτέρω προθεσμίας. Στο διάστημα αυτό επιτρέπεται η μεταβίβαση των φορτηγών δημοσίας χρήσης (ΦΔΧ) της επιχείρησης. Εάν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, εφαρμόζονται αναλογικά οι παρ. 2 και 3 του άρθρου 12.
1. Σε περίπτωση απώλειας, κλοπής, ολικής καταστροφής από οποιαδήποτε αιτία ή φθοράς της ΑΟΜ ή του ΠΕΕ εκδίδεται αντίγραφο από την αρμόδια υπηρεσία που τα εξέδωσε ή από την υπηρεσία που τηρεί το σχετικό αρχείο, με αίτηση - υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου.
Η αίτηση συνοδεύεται από τα εξής δικαιολογητικά:
(α) Φωτοαντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας ή ισχύοντος ελληνικού διαβατηρίου ή άλλου εγγράφου αναγνώρισης ταυτότητας του φυσικού προσώπου που υποβάλλει την αίτηση.
(β) Σε περίπτωση κλοπής, δήλωση κλοπής σε αρμόδια αστυνομική αρχή.
(γ) Σε περίπτωση απώλειας ή ολικής καταστροφής από οποιαδήποτε αιτία, υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8
ν. 1599/1986 (Α’ 75) με βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής ή ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) για το γεγονός της απώλειας ή ολικής καταστροφής προς την αρχή που εξέδωσε την ΑΟΜ ή το ΠΕΕ.
(δ) Σε περίπτωση φθοράς, η φθαρμένη ΑΟΜ ή το φθαρμένο ΠΕΕ.
2. Το αντίγραφο φέρει τον ίδιο αριθμό με την αρχική ΑΟΜ ή το αρχικό ΠΕΕ και αναγράφει την αιτία χορήγησης.
1. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 3, μετά την αρχική χορήγηση της ΑΟΜ, ελέγχει εάν η επιχείρηση συνεχίζει να πληροί ορισμένες ή όλες κατά περίπτωση τις απαιτήσεις της παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, στις εξής περιπτώσεις:
(α) Κατά την ανανέωση της ΑΟΜ μετά τη λήξη ισχύος της με τη διαδικασία του άρθρου 4.
(β) Μετά από υποβολή αιτήματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 12 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009, με τη διαδικασία της παρ. 2.
(γ) Κατόπιν αιτήματος παροχής πληροφοριών που υποβλήθηκε από άλλο κράτος μέλος της ΕΕ μέσω του Συστήματος Πληροφόρησης για την Εσωτερική Αγορά (ΙΜΙ) σύμφωνα με τις παρ. 4 έως 7 του άρθρου 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009, εφ’ όσον κρίνεται αναγκαίο από την αρμόδια αρχή να πραγματοποιηθεί έλεγχος της πραγματικής και σταθερής εγκατάστασης της επιχείρησης, με τη διαδικασία της παρ. 2.
(δ) Στην περίπτωση της παρ. 3 του άρθρου 7 (αύξηση στόλου επιχείρησης).
(ε) Έλεγχος αξιοπιστίας της επιχείρησης, με τη διαδικασία του άρθρου 13.
2. Για τον έλεγχο στις περ. (β) και (γ) της παρ. 1, η αρμόδια αρχή αποστέλλει στην μεταφορική επιχείρηση αίτημα να υποβάλει ορισμένα ή όλα, κατά περίπτωση, τα δικαιολογητικά των άρθρων 5 έως 8, ηλεκτρονικά ή σε φυσική μορφή, εντός προθεσμίας εξήντα (60) εργασίμων ημερών από την κοινοποίηση του αιτήματος. Η αρμόδια αρχή ελέγχει τα δικαιολογητικά που υποβλήθηκαν, μπορεί να ζητά προφορικές ή γραπτές εξηγήσεις και συντάσσει έκθεση ελέγχου στην οποία καταγράφονται τυχόν ελλείψεις. Η έκθεση ελέγχου κοινοποιείται στην μεταφορική επιχείρηση, η οποία καλείται να εκθέσει τις απόψεις της εντός προθεσμίας εξήντα (60) εργασίμων ημερών από την επομένη της κοινοποίησης. Εάν δεν υποβληθούν εμπρόθεσμα απόψεις ή υποβληθούν αλλά κριθούν αβάσιμες, η αρμόδια αρχή ακολουθεί τη διαδικασία του άρθρου 12.
1. Εάν η αρμόδια αρχή διαπιστώσει ότι μια μεταφορική επιχείρηση δεν πληροί πλέον μία ή περισσότερες από τις προϋποθέσεις της παρ. 2 του άρθρου 4, με επιφύλαξη του άρθρου 13, τάσσει με απόφαση του οικείου
Περιφερειάρχη («απόφαση προσωρινής λειτουργίας») προθεσμία έξι (6) μηνών στην επιχείρηση να αποδείξει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις που λείπουν. Η προθεσμία μπορεί να παραταθεί αιτιολογημένα για διάστημα έως τριών (3) μηνών στις περιπτώσεις της περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 13 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009.
2. Εάν εντός της ανωτέρω προθεσμίας δεν πληρωθούν οι προϋποθέσεις που λείπουν, εκδίδεται απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη με την οποία:
(α) Ανακαλούνται η ΑΟΜ, οι κοινοτικές άδειες, τα γνήσια επικυρωμένα αντίγραφα των κοινοτικών αδειών και οι βεβαιώσεις οδηγού του Κανονισμού (ΕΚ) 1072/2009, τα οποία καλείται η επιχείρηση να επιστρέψει.
(β) Απαγορεύεται η κυκλοφορία των οχημάτων ΔΧ της επιχείρησης και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας τους.
Πριν την έκδοση της απόφασης καλείται η επιχείρηση να εκθέσει τις απόψεις της εντός εξήντα (60) εργασίμων ημερών. Κατά τη διάρκεια της απαγόρευσης κυκλοφορίας επιτρέπεται η μεταβίβαση των οχημάτων. Η απαγόρευση κυκλοφορίας αίρεται με την έκδοση ΑΟΜ.
Σε περίπτωση που μέσα σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών από την ημερομηνία ανάκλησης της ΑΟΜ δεν γίνει μεταβίβαση, το δικαίωμα κυκλοφορίας ΦΔΧ που χορηγήθηκε πριν την έναρξη ισχύος του ν. 3887/2010 ανακαλείται.
3. Η αρμόδια αρχή καταχωρεί στο ΕΜΜΕ τις μεταβολές στην κατάσταση της επιχείρησης σύμφωνα με αυτό το άρθρο. Η απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων ΔΧ της επιχείρησης καταχωρείται από την αρμόδια αρχή στο ΕΜΜΕ και ενημερώνεται το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων. Στα στοιχεία των οχημάτων ΔΧ, των οποίων έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία σύμφωνα με αυτό το άρθρο έχουν πρόσβαση οι αρχές οδικού ελέγχου του άρθρου 2 του ν. 3446/2006 και τα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ).
1. Για τον έλεγχο αξιοπιστίας της επιχείρησης σύμφωνα με την περ. (α) της παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 4530/2018 (Α’ 59), λαμβάνονται υπόψη οι παραβάσεις (α) Του Παραρτήματος IV του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 και
(β) του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/403 που έχουν διαπραχθεί κατά την τελευταία διετία στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ, έχουν καταχωρηθεί στο ΕΜΜΕ σύμφωνα με την περ. (ε) της παρ. 2 του άρθρου 16 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 και δεν υπόκεινται πλέον σε ένδικα βοηθήματα ή τα ένδικα βοηθήματα που ασκήθηκαν έχουν τελεσίδικα απορριφθεί.
2. Οι παραβάσεις κατατάσσονται ανάλογα με το βαθμό σοβαρότητας σε Ιδιαζόντως Σοβαρές Παραβάσεις (ΙΣΠ), Πολύ Σοβαρές Παραβάσεις (ΠΣΠ) και Σοβαρές Παραβάσεις (ΣΠ). Οι ανωτέρω παραβάσεις βαθμολογούνται ανάλογα με τη σοβαρότητά τους ως εξής: ΙΣΠ 90 βαθμοί ποινής, ΠΣΠ 30 βαθμοί ποινής, ΣΠ 10 βαθμοί ποινής.
Η διαδικασία ελέγχου ξεκινάει όταν η επιχείρηση υπερβεί το όριο των ενενήντα (90) βαθμών ποινής ανά όχημα ανά έτος. Οι βαθμοί ποινής ανά όχημα ανά έτος είναι ο μέσος όρος του συνόλου των βαθμών ποινής που συγκέντρωσε η επιχείρηση κατά τη διάρκεια ενός κυλιόμενου έτους, δια του μέσου αριθμού των οχημάτων που χρησιμοποιούνται στο ίδιο χρονικό διάστημα.
3. Η αρμόδια αρχή αποστέλλει ενημέρωση στη μεταφορική επιχείρηση όταν κινηθεί η διαδικασία ελέγχου αξιοπιστίας. Με το ίδιο έγγραφο η επιχείρηση καλείται να εκθέσει τις απόψεις της εντός προθεσμίας εξήντα (60) εργασίμων ημερών.
4. Με απόφαση του Περιφερειάρχη, που εκδίδεται με εισήγηση της αρμόδιας αρχής αφού ληφθούν υπόψη οι απόψεις της μεταφορικής επιχείρησης, τάσσεται προθεσμία έξι (6) μηνών στην επιχείρηση να λάβει μέτρα για να διορθώσει την κατάστασή της («προθεσμία συμμόρφωσης»). Η προθεσμία μπορεί να παραταθεί με απόφαση του Περιφερειάρχη για διάστημα έως έξι (6) μηνών σε αιτιολογημένες περιπτώσεις.
5. Η αξιοπιστία της επιχείρησης δεν αίρεται εφ’ όσον κατά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας συμμόρφωσης η επιχείρηση πληροί τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα κριτήρια:
(α) Δεν υπερβαίνει το όριο των 90 βαθμών ποινής της παρ. 1 ή
(β) δεν έχει διαπράξει καμία ΙΣΠ εντός της προθεσμίας συμμόρφωσης της παρ. 4 ή
(γ) σε περίπτωση που έχει διαπράξει παραβάσεις εντός της προθεσμίας συμμόρφωσης, αυτές αποτελούνται τουλάχιστον κατά 50% από ΣΠ ή
(δ) η βαθμολογία της στο σύστημα αποτίμησης επικινδυνότητας της παρ. 1 του άρθρου 30 της υπό στοιχεία Φ451/107877/8.4.2022 (Β’ 1765) κοινής υπουργικής απόφασης έχει μειωθεί κατά ποσοστό τουλάχιστον 10% στο διάστημα της προθεσμίας συμμόρφωσης.
Στην περίπτωση αυτή ο Περιφερειάρχης, με εισήγηση της αρμόδιας αρχής, εκδίδει αιτιολογημένη απόφαση περί διατήρησης της αξιοπιστίας, η οποία καταχωρείται στο ΕΜΜΕ.
6. Εφ’ όσον κατά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας συμμόρφωσης η επιχείρηση δεν πληροί τα κριτήρια της παρ. 5, ο Περιφερειάρχης εκτιμά κατά πόσον, λόγω ειδικών συνθηκών, η άρση της αξιοπιστίας συνιστά στη συγκεκριμένη περίπτωση δυσανάλογο μέτρο. Στο πλαίσιο αυτής της εκτίμησης ο Περιφερειάρχης λαμβάνει υπόψη ιδίως:
(α) την κατηγορία και τον αριθμό σοβαρών παραβάσεων (ΣΠ, ΠΣΠ, ΙΣΠ) που έχει διαπράξει η επιχείρηση από την έναρξη της προθεσμίας συμμόρφωσης της παρ. 4, σε σχέση με το μέγεθος της επιχείρησης,
(β) εάν η επιχείρηση επικαλείται και αποδεικνύει ότι δεν συμμορφώθηκε για έκτακτους λόγους ή λόγους ανωτέρας βίας.
Πριν την έκδοση της απόφασης καλείται η επιχείρηση να εκθέσει τις απόψεις της εντός εξήντα (60) εργασίμων ημερών. Όταν ο Περιφερειάρχης εκτιμά ότι η άρση της αξιοπιστίας δεν είναι δυσανάλογη, τότε εκδίδει αιτιολογημένη απόφαση περί άρσης των εχεγγύων αξιοπιστίας σύμφωνα με την επόμενη παράγραφο.
7. Με την απόφαση άρσης της αξιοπιστίας ο Περιφερειάρχης:
(α) Κηρύσσει την άρση αξιοπιστίας της μεταφορικής επιχείρησης, ως διοικητική κύρωση, για χρονικό διάστημα δύο (2) μηνών,
(β) επιβάλλει τα διοικητικά μέτρα της υποπερ. (αα) της περ. (β) της παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 4530/2018 και (γ) απαγορεύει την κυκλοφορία των οχημάτων ΔΧ της επιχείρησης. Κατά τη διάρκεια της απαγόρευσης κυκλοφορίας επιτρέπεται η μεταβίβαση των οχημάτων.
Η αρμόδια αρχή εφαρμόζει αναλογικά την παρ. 3 του άρθρου 12. Μετά τη λήξη της περιόδου άρσης αξιοπιστίας, η αξιοπιστία της μεταφορικής επιχείρησης αποκαθίσταται.
8. Οι βαθμοί ποινής της μεταφορικής επιχείρησης που οδήγησαν σε έναρξη διαδικασίας ελέγχου μηδενίζονται:
(α) Μετά τη λήξη της περιόδου άρσης αξιοπιστίας ή (β) Όταν εκδοθεί απόφαση διατήρησης της αξιοπιστίας.
9. Εάν η αρμόδια αρχή διαπιστώσει με οποιονδήποτε τρόπο μετά τη χορήγηση της ΑΟΜ ότι για το φυσικό πρόσωπο που είναι ιδιοκτήτης της μεταφορικής επιχείρησης δεν συντρέχουν πλέον οι προϋποθέσεις αξιοπιστίας της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 4530/2018 (Α’ 59), εφαρμόζει αναλογικά τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 12.
1. Ο διαχειριστής μεταφορών χάνει την αξιοπιστία του σύμφωνα με την περ. (α) της παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 4530/2018 (Α’ 59) όταν χάσει την αξιοπιστία της η μεταφορική επιχείρηση σύμφωνα με το άρθρο 13 της παρούσας, εκτός εάν επικαλείται και αποδεικνύει ότι δεν ήταν αυτός ο ορισμένος διαχειριστής μεταφορών της επιχείρησης κατά το χρόνο που διαπράχθηκαν ορισμένες από τις παραβάσεις που κίνησαν την διαδικασία ελέγχου.
2. Η απώλεια της αξιοπιστίας του διαχειριστή μεταφορών (α) Κηρύσσεται με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη που αναφέρει το χρονικό διάστημα άρσης της αξιοπιστίας και τα μέτρα αποκατάστασης και (β) καταχωρείται στο ΕΜΜΕ από την αρχή που εξέδωσε την απόφαση άρσης αξιοπιστίας. Η απώλεια της αξιοπιστίας διαρκεί ένα (1) έτος. Στο διάστημα αυτό η ισχύς του ΠΕΕ τελεί σε αναστολή και δεν επιτρέπεται ο ορισμός του φυσικού προσώπου ως διαχειριστή μεταφορών σε μεταφορική επιχείρηση στην Ελλάδα ή σε άλλο ΚΜ ΕΕ.
3. Η απόφαση κοινοποιείται:
(α) Στον διαχειριστή μεταφορών,
(β) στην αρχή που εξέδωσε το ΠΕΕ,
(γ) στη μεταφορική επιχείρηση όπου είναι ορισμένος ο διαχειριστής και
(δ) σε άλλες αρμόδιες αρχές, εφ’ όσον από το ΕΜΜΕ
προκύπτει ότι ο κάτοχος του ΠΕΕ έχει οριστεί διαχειριστής μεταφορών και σε άλλη μεταφορική επιχείρηση.
4. Η αξιοπιστία του φυσικού προσώπου αποκαθίσταται μετά την παρέλευση του χρονικού διαστήματος της άρσης αξιοπιστίας και εφ’ όσον μεσολαβήσει μέτρο αποκατάστασης σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 15.
Η αποκατάσταση της αξιοπιστίας κηρύσσεται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη κατόπιν αίτησης του φυσικού προσώπο
1. Εάν η απώλεια αξιοπιστίας της μεταφορικής επιχείρησης οφείλεται στην απώλεια αξιοπιστίας του διαχειριστή μεταφορών, προϋπόθεση αποκατάστασης αξιοπιστίας της μεταφορικής επιχείρησης είναι ο ορισμός διαχειριστή μεταφορών που διαθέτει τα εχέγγυα αξιοπιστίας.
2. Προϋπόθεση για την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του διαχειριστή μεταφορών που κηρύχθηκε ακατάλληλος είναι:
(α) Η επιτυχής συμμετοχή του στις εξετάσεις για απόκτηση Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Επάρκειας (ΠΕΕ) Εθνικών και Διεθνών Μεταφορών, η οποία αποδεικνύεται με βεβαίωση της αρμόδιας αρχής που διενέργησε τις
εξετάσεις και
(β) η παρέλευση του χρονικού διαστήματος κήρυξης ακαταλληλότητας.
1. Τα ακόλουθα πληροφοριακά συστήματα χρησιμοποιούνται από τις αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 και της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας για την πρόσβαση στο επάγγελμα του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων:
(α) Το Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων (EMME) του άρθρου 9 του ν. 3887/2010 (Α’ 174).
(β) Το πληροφοριακό σύστημα της παρ. 2 του άρθρου 30 της υπό στοιχεία Φ451/107877/8.4.2022 (Β’ 1765) κοινής υπουργικής απόφασης για τους ελέγχους φορτηγών και λεωφορείων Δημοσίας Χρήσης, το οποίο επεκτείνεται σύμφωνα με την παρ. 2.
(γ) Η διασύνδεση των εθνικών ηλεκτρονικών Μητρώων μεταφορικών επιχειρήσεων μέσω του Ευρωπαϊκού Μητρώου Επιχειρήσεων Οδικών Μεταφορών (European Registers of Road Transport Undertakings, ERRU).
(δ) Το Σύστημα Πληροφόρησης για την Εσωτερική Αγορά (Internal Market Information System, IMI) του Κανονισμού (ΕΕ) 1024/2012.
2. Το σύστημα αποτίμησης επικινδυνότητας της παρ. 1 του άρθρου 30 της υπό στοιχεία Φ451/107877/8.4.2022 (Β’ 1765) κοινής υπουργικής απόφασης και το πληροφοριακό σύστημα της παρ. 2 του άρθρου 30 της υπό στοιχεία Φ451/107877/8.4.2022 κοινής υπουργικής απόφασης επεκτείνονται για τις μεταφορικές επιχειρήσεις ώστε να περιλαμβάνουν όλες τις παραβάσεις της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 6 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 που αναφέρονται στο Παράρτημα IV του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 και στο Παράρτημα Ι του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/403.
3. Στα πληροφοριακά συστήματα των περ. (α), (β) και (γ) της παρ. 1 έχουν πρόσβαση:
(α) Οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της Χώρας, για τις λειτουργίες των περ. (α) έως και (ε) του άρθρου 17.
(β) οι αρχές ελέγχου του άρθρου 2 του ν. 3446/2006 και του άρθρου 21 της υπό στοιχεία Φ451/107877/8.4.2022 κοινής υπουργικής απόφασης, για τις λειτουργίες των περ. (δ) και (ε) του άρθρου 17.
(γ) Η Υπηρεσία Υποστήριξης Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για τις λειτουργίες των περ. (στ) και (θ) του άρθρου 17.
4. Στο Σύστημα Πληροφόρησης για την Εσωτερική Αγορά (IMI) στην Ενότητα «Οδικές Μεταφορές - Όροι Εγκατάστασης» έχουν πρόσβαση:
(α) Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με ρόλο Συντονιστή.
(β) Οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της Χώρας, με ρόλο Αρχής.
1. Τα πληροφοριακά συστήματα των περ. (α) έως (γ) της παρ. 1 του άρθρου 16 υποστηρίζουν ιδίως τις ακόλουθες λειτουργίες:
(α) Έκδοση Άδειας Οδικού Μεταφορέα Εμπορευμάτων, Κοινοτικής Άδειας, Επικυρωμένου Αντιγράφου Κοινοτικής Άδειας, Βεβαίωσης Λειτουργίας Μεταφορικής Επιχείρησης.
(β) Καταχώριση στοιχείων των πιστοποιητικών επαγγελματικής επάρκειας (ΠΕΕ).
(γ) Καταχώριση στοιχείων για τη μεταφορική επιχείρηση και το νόμιμο εκπρόσωπο, ορισμό διαχειριστή μεταφορών, καταχώριση στοιχείων για τα οχήματα που διαθέτει η μεταφορική επιχείρηση, για την αξιοπιστία της μεταφορικής επιχείρησης και του διαχειριστή μεταφορών και για την αποτίμηση επικινδυνότητας της επιχείρησης.
(δ) Καταχώριση στοιχείων των ελέγχων μεταφορικών επιχειρήσεων που πραγματοποιούνται καθ’ οδόν ή στις εγκαταστάσεις, των παραβάσεων που διαπιστώθηκαν και των διοικητικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν.
(ε) Αποστολή και αναζήτηση/λήψη δεδομένων από άλλα κράτη μέλη ΕΕ μέσω των λειτουργιών του ERRU που περιγράφονται στο Παράρτημα ΙΙ του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2016/480.
(στ) Εξαγωγή στατιστικών στοιχείων.
(ζ) Αποτίμηση επικινδυνότητας μεταφορικών επιχειρήσεων.
(η) Υποστήριξη της διαδικασίας εκκίνησης ελέγχου αξιοπιστίας μεταφορικής επιχείρησης.
(θ) Διασφάλιση της πρόσβασης του κοινού στα δεδομένα των περ. (α) έως (δ) της παρ. 2 του άρθρου 16 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009.
1. Στα πληροφοριακά συστήματα που αναφέρονται στις περ. (α) έως (γ) της παρ. 1 του άρθρου 16 και στις εφαρμογές που λειτουργούν σε αυτά τυγχάνουν επεξεργασίας τα προσωπικά δεδομένα που είναι απαραίτητα για την επίτευξη των σκοπών τους και ανήκουν ιδίως σε φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχείρηση, στους νομίμους εκπροσώπους νομικών προσώπων και στους διαχειριστές μεταφορών, στα οποία περιλαμβάνονται ενδεικτικά τα δεδομένα της παρ. 2 του άρθρου
16 του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009, του άρθρου 14 του Κανονισμού (ΕΚ) 1072/2009, της απόφασης της Επιτροπής 2009/992/ΕΕ, του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2016/480, του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/403, του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2022/695, της παρ. 2 του άρθρου 30 της υπό στοιχεία Φ451/107877/8.4.2022 κοινής υπουργικής απόφασης, του άρθρου 58 του ν. 4530/2018 και της παρ. 2 του άρθρου 11 και της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 5058/2023.
2. Τα στοιχεία των αδειών κυκλοφορίας των οχημάτων που διαθέτει η επιχείρηση και έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα αντλούνται από το Πληροφοριακό Σύστημα Αδειών Κυκλοφορίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Τα στοιχεία του φυσικού προσώπου (για το φυσικό πρόσωπο που ασκεί την επιχείρηση ή το νόμιμο εκπρόσωπο του νομικού προσώπου που ασκεί την επιχείρηση και για τον διαχειριστή μεταφορών, αν είναι διαφορετικό πρόσωπο), αντλούνται από την ΑΑΔΕ μέσω Taxisnet. Τα πληροφοριακά συστήματα που αναφέρονται στις περ. (α) έως (γ) της παρ. 1 του άρθρου 16 μπορούν να διαλειτουργούν με άλλα πληροφοριακά συστήματα ή βάσεις δεδομένων του Ελληνικού Δημοσίου για την άντληση των δεδομένων που τηρούνται σε αυτά.
1. Οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας τηρούν αρχείο, που περιλαμβάνει, για κάθε μεταφορική επιχείρηση στην οποία έχουν χορηγήσει ΑΟΜ, τα στοιχεία που υποβάλλονται για τη χορήγηση και ανανέωση της ΑΟΜ καθώς και τα στοιχεία η τήρηση των οποίων προβλέπεται από λοιπές διατάξεις της νομοθεσίας για τις μεταφορικές επιχειρήσεις.
2. Οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας τηρούν αρχείο των ΠΕΕ που έχουν χορηγήσει, το οποίο περιλαμβάνει τα στοιχεία σχετικά με την χορήγηση του ΠΕΕ και τις μεταβολές του.
1. Κατά τον σχεδιασμό, ανάπτυξη, υλοποίηση, εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση των πληροφοριακών συστημάτων των περ. (α) έως (γ) της παρ. 1 του άρθρου 16 και κατά την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται οι αρχές προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που προβλέπονται στον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 679/2019) και στον ν. 4624/2019 (Α’ 137) για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις απαιτήσεις που απορρέουν από τις διατάξεις του άρθρου 25 «Προστασία των δεδομένων ήδη από τον σχεδιασμό και εξ ορισμού», του άρθρου 32 «Ασφάλεια επεξεργασίας» καθώς και στην άσκηση των δικαιωμάτων των υποκειμένων (άρθρα 12 έως 20) του ΓΚΠΔ.
2. Οι αρχές που πραγματοποιούν επεξεργασία δεδομένων σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας ορίζονται αυτοτελώς ως υπεύθυνοι επεξεργασίας.
Οι ενημερώσεις και κοινοποιήσεις που απευθύνονται στη μεταφορική επιχείρηση και προβλέπονται στις διατάξεις της παρούσας γίνονται από την αρμόδια αρχή του άρθρου 3 με έναν από τους εξής τρόπους:
1. Στην διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) που έχει δηλώσει η μεταφορική επιχείρηση με την αίτηση για έκδοση ή ανανέωση ΑΟΜ, σύμφωνα με το άρθρο 4. Η ενημέρωση ή κοινοποίηση θεωρείται ότι συντελέστηκε κατά την ημερομηνία αποστολής του εγγράφου με ηλεκτρονική αλληλογραφία.
2. Όταν η ενημέρωση ή κοινοποίηση σύμφωνα με την πρώτη παράγραφο δεν είναι δυνατή, γίνεται με συστημένη επιστολή στην έδρα της μεταφορικής επιχείρησης και θεωρείται ότι συντελέστηκε κατά την ημερομηνία και ώρα παράδοσης του εγγράφου.
Άδειες άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων που εκδόθηκαν πριν από τη θέση σε ισχύ της παρούσας και δεν έχουν λήξει εξακολουθούν να ισχύουν έως τη λήξη τους με τους όρους που εκδόθηκαν και στη συνέχεια ανανεώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.
Προσαρτάται στην παρούσα ως αναπόσπαστο μέρος το ακόλουθο Παράρτημα.
Ι. Χαρακτηριστικά εντύπου.
Χρώμα λευκό ή το πλησιέστερο δυνατό χρώμα, χαρτί μεγέθους έως DIN A4 από κυτταρίνη, 100 g/m2 ή περισσότερο.
Το έντυπο πρέπει να είναι κατάλληλο σε διαστάσεις, ποιότητα και διαμόρφωση ώστε να εκτυπώνεται επ’ αυτού σε διπλή όψη η άδεια άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων μέσω του πληροφοριακού συστήματος Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων (ΕΜΜΕ). Το έντυπο έχει χάραξη διπλώματος στη μέση του φύλλου.
Στη μια όψη (εσωτερική), εντός του πλαισίου έχει φόντο με διαγώνια επαναλαμβανόμενο το κείμενο «ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ…
(συμπληρώνεται η Περιφέρεια που εκδίδει το έντυπο)» με μικρού μεγέθους γραμματοσειρά σε χρώμα ανοιχτό γκρι ή το πλησιέστερο δυνατό χρώμα.
ΙΙ. Υπόδειγμα εντύπου
(Εξωτερική όψη)
(Εσωτερική όψη)
1. Τα άρθρα 13, 14 και 15 τίθενται σε ισχύ δύο έτη από τη δημοσίευση της παρούσας.
2. Οι λοιπές διατάξεις της παρούσας τίθενται σε ισχύ από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παπάγου, 24 Ιουλίου 2024
Ο Υφυπουργός
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ