Σοβαρά εγκαύματα Δ΄ Μηχανικού. Πλήρης ολική ανικανότητα. ΔΣ Βρυξελών 1968. ΔΣ Ρώμης 1980. εφαρμοστέο το ελληνικό δίκαιο το οποίο διέπει τη σύμβαση ναυτικής εργασίας. Μη εφαρμογή ΒΔ 806/70 περί ειδικών όρων ασφαλείας σε πλοία με ξένη σημαία. ΣΣΝΕ. Αποζημίωση κν 551/15. Χρηματική ικανοποίηση.
Διεθνής Σύμβαση Βρυξελλών 1968 (κυρ. ν. 1814/88, ισχύς από 1.4.1989), όπως τροποποιήθηκε από τη Διεθνή Σύμβαση Ντονόστια-Σαν Σεμπάστιαν 1989 (κυρ. ν. 20004/92, ισχύς από 1.7.1992) για τη διεθνή δικαιοδοσία σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις. Οι συμφωνίες διεθνούς δικαιοδοσίας σε θέματα ατομικών συμβάσεων εργασίας παράγουν αποτελέσματα μόνο αν είναι μεταγενέστερες από τη γέννηση της διαφοράς. Διαφορετικά μόνο αν κατά την κρίση του εργαζόμενου είναι ευνοϊκές για τον ίδιο δηλ. μόνο αν τις επικαλείται.
Ρήτρα περί αποκλειστικής αρμοδιότητας των δικαστηρίων των Φιλιππίνων, περιεχόμενη στην έγγραφη σύμβαση ναυτολόγησης. Άκυρη εφόσον προγενέστερη της γέννησης της ένδικης διαφοράς και δεν την επικαλείται ο ίδιος ο ναυτικός.
Διεθνής Σύμβαση Ρώμης 1980 (κυρ. ν 1792/88, ισχύς από 1.4.91) για το εφαρμοστέο δίκαιο στις συμβατικές ενοχές. Προβλέπει ότι η σύμβαση διέπεται από το δίκαιο που επέλεξαν τα συμβαλλόμενα μέρη έστω κι αν είναι δίκαιο μη συμβληθέντος κράτους στη ΔΣΡ, χωρίς προϋπόθεση αμοιβαιότητας, αδιαφόρως του εάν οι εργαζόμενοι προέρχονται από κράτη-μέλη της Ε.Ε.και του τόπου παροχής της εργασίας. Η επιλογή όμως του εφαρμοστέου δικαίου δεν μπορεί να στερήσει τον εργαζόμενο από την προστασία που του εξασφαλίζουν οι αναγκαστικού δικαίου διατάξεις του δικαίου που θα ήταν εφαρμοστέο αν δεν είχε γίνει η επιλογή. Στους κανόνες «αναγκαστικού δικαίου» και «άμεσου εφαρμογής» περιλαμβάνεται και ο κν 551/1915 που παρέχει αποζημίωση στο ναυτικό λόγω εργατικού ατυχήματος κατά τη διάρκεια της εργασίας στο πλοίο και εξ αφορμής αυτής καθώς και οι ελληνικές ΣΣΝΕ.
Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 25, 26 του ΑΚ, των άρθρων 1, 2, 3 επ. της ΔΣΡ, του άρθρου 914 του ΑΚ, των άρθρων 1, 16 του κν 551/1915 και του άρθρου 66 του ΚΙΝΔ, προκύπτει ότι η ευθύνη από εργατικό ατύχημα που δεν ταυτίζεται με την ευθύνη από αδικοπραξία και έχει ως προϋπόθεση ότι το βίαιο συμβάν πραγματοποιείται κατά την εκτέλεση ή με αφορμή την εργασία δε ρυθμίζεται από το άρθρο 26 ΑΚ αλλά από το δίκαιο που διέπει τις ενοχές από της σύμβαση χερσαίας ή ναυτικής εργασίας και συγκεκριμένα εκείνο που καθορίζεται από το άρθρο 25 ΑΚ ή (μετά την 1.4.1991) από τις διατάξεις της ΔΣΡ.
Σύμβαση ναυτικής εργασίας με όρο περί εφαρμογής του δικαίου των Φιλιππίνων. Από όλες τις συνθήκες (πλοίο ελληνικών συμφερόντων: διαχείριση και εκμετάλλευση στον Πειραιά όπου και πραγματική έδρα της πλοιοκτήτριας και εφοπλίστριας, πλοίαρχος και ανώτεροι αξιωματικοί Έλληνες, αποναυτολόγηση ναυτικού στην Ελλάδα και εισαγωγή του σε ελληνικό νοσοκομείο, σημαία πλοίου ευκαιρίας) κρίθηκε ότι το ελληνικό δίκαιο θα ήταν εφαρμοστέο αν δεν είχε γίνει η επιλογή.
Επομένως ο ναυτικός, σύμφωνα με τη ΔΣΡ, δεν μπορεί να στερηθεί των αναγκαστικού δικαίου διατάξεων των ελληνικών νόμων όπως ο κν 551/1915 και οι ΣΣΝΕ, οι οποίο αποτελούν και κανόνες της χώρας του δικάζοντας δικαστή που κατ΄ άρθρ. 7 παρ. 2 ΔΣΡ ρυθμίζουν αναγκαστικά την ένδικη υπόθεση.
Οι διατάξεις του ΒΔ 806/1970 και ειδικότερα αυτή του άρθρου 10 που προβλέπει ειδικούς όρους ασφαλείας των εργαζομένων σε ελληνικά πλοία, δεν έχουν εφαρμογή σε πλοία με ξένη σημαία. Ζητήματα που αφορούν την εσωτερική λειτουργία πλοίων με ξένη σημαία, όπως σχετικά με τους κανονισμούς εργασίας του πληρώματος, ρυθμίζονται από τις σχετικές διατάξεις που ισχύουν στη χώρα της εθνικότητας του πλοίου εφόσον ανάγονται στο ουσιαστικό δημόσιο δίκαιο.
Οι ΣΣΝΕ που εκδίδονται σύμφωνα με το άρθρο 1 του ΑΝ 3276/1944 και κυρώνονται με απόφαση του ΥΕΝ, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης θέτουν με τον κανονιστικό τους μέρος κανόνες ουσιαστικού δικαίου που αποτελούν ενιαίο σύνολο με τους κανόνες του ελληνικού δικαίου. Εφαρμόζονται χωρίς διάκριση και χωρίς όρο αμοιβαιότητας τόσο επί Ελλήνων όσο και επί αλλοδαπών ναυτικών.
Χρηματική ικανοποίηση για εργατικό ατύχημα. Αυτοτελής αξίωση σε σχέση με την αποζημίωση του κν 551/1915. το ποσό αυτής προσδιορίζεται με εύλογη κρίση και βάσει των κανόνων της κοινής πείρας και λογικής.
Σοβαρά εγκαύματα Δ΄ Μηχανικού κυρίως στα χέρια αλλά και σε διάφορα άλλα σημεία του σώματός του λόγω αιφνιδίου ανοίγματος της ασφαλιστικής βαλβίδας του στροφαλοθαλάμου της μηχανής εξαιτίας καθόδου καυσαερίων. Παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες αλλά δεν ακολούθησε η αναγκαία μεταφορά του σε νοσοκομείο. Απόλυση λόγω ασθενείας όταν το πλοίο έφθασε στην Ελλάδα και εισαγωγή του σε νοσοκομείο όπου πραγματοποιήθηκαν χειρουργικοί καθαρισμοί και αφαίρεση δέρματος. Αποζημίωση κν 551/1915 για πλήρη ολική ανικανότητα προς εργασία. Χρηματική ικανοποίηση.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Εφ. Πειραιά 501/01 | 175.29 KB |