Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 1340Β_2010 | 344.46 KB |
1. Τις διατάξεις του Ν. 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά όργανα» (ΦΕΚ Α΄ 137/1985).
2. Τις διατάξεις του Π.Δ. 368/1989 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας» (ΦΕΚ 163/Α΄) όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν σήμερα.
3. Το άρθρο 73 παρ. 3β του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 3850/2010 «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» (ΦΕΚ Α΄ 84/2010).
4. Τις διατάξεις του Π.Δ. 212/2006 «Προστασία των εργαζομένων που εκτίθενται σε αμίαντο κατά την εργασία, σε συμμόρφωση με την οδηγία 83/477/ΕΟΚ του Συμβουλίου, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την οδηγία 91/382/ΕΟΚ του Συμβουλίου και την οδηγία 2003/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου» (ΦΕΚ Α΄ 212/2006).
5. Τις διατάξεις της Κ.Υ.Α. 21017/84/2009 «Όροι και προϋποθέσεις λειτουργίας των επιχειρήσεων που ασχολούνται με τις εργασίες κατεδάφισης και αφαίρεσης αμιάντου ή/και υλικών που περιέχουν αμίαντο από κτίρια, κατασκευές, συσκευές, εγκαταστάσεις και πλοία, καθώς επίσης και με τις εργασίες συντήρησης, επικάλυψης και εγκλεισμού αμιάντου ή/και υλικών που περιέχουν αμίαντο» (ΦΕΚ Β΄ 1287/2009).
6. Τη γνώμη του Συμβουλίου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (Πρακτικό 06/14.07.2009).
7. Ότι από την απόφαση αυτή δεν προκύπτει επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων για την εκτέλεση προγραμμάτων εκπαίδευσης του προσωπικού των επιχειρήσεων (ΕΑΚ), που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν έργα συντήρησης, αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών.
Οι φορείς, που επιτρέπεται να εκτελούν τα προγράμματα εκπαίδευσης του άρθρου 8 της Υ.Α. 21017/84/2009 (ΦΕΚ Β΄ 1287/2009) είναι τα αρμόδια Υπουργεία, δημόσιοι εκπαιδευτικοί ή άλλοι οργανισμοί, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τα Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, το ΙΕΚΕΜ−ΤΕΕ, η Ένωση Ελλήνων Χημικών και τα διαπιστευμένα σε θέματα ασφάλειας και υγείας της εργασίας Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης.
1. Τα προγράμματα εκπαίδευσης μπορούν να εκτελούνται:
α. Σε πιστοποιημένες από το ΕΚΕΠΙΣ δομές .
β. Σε αίθουσες συγκεντρώσεων ξενοδοχείων, συνεδριακών κέντρων, επιμελητηρίων ή άλλων ΝΠΔΔ ή σε σχολικές αίθουσες που διαθέτουν τον εξοπλισμό της παραγράφου 3 (περίπτωση ζ) του παρόντος άρθρου και πληρούν τους όρους της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.
γ. Σε κάθε άλλο χώρο εφόσον πρώτα εξασφαλιστεί ότι πληροί τις προδιαγραφές της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου με επί τόπου αυτοψία των τεχνικών επιθεωρητών εργασίας κατόπιν σχετικής αίτησης του ενδιαφερόμενου φορέα προς την τοπική υπηρεσία τεχνικής και υγειονομικής επιθεώρησης εργασίας. Μικρές αποκλίσεις από τις προδιαγραφές της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου μπορούν να γίνονται δεκτές μόνο μετά από γνώμη του ΣΥΑΕ.
2 α. Ο μέγιστος αριθμός εκπαιδευόμενων δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος από 25.
β. Για κάθε εκπαιδευόμενο θα εξασφαλίζεται ο κατάλληλος εξοπλισμός (καρέκλα−τραπέζι).
3. Ελάχιστες προδιαγραφές χώρων εκπαίδευσης.
α. Αίθουσες διδασκαλίας
α1. Το καθαρό εμβαδόν δαπέδου κάθε αίθουσας διδασκαλίας πρέπει να είναι τουλάχιστον 22 τ.μ.
α2. Η ελάχιστη επιφάνεια χώρου κάθε αίθουσας διδασκαλίας πρέπει να είναι 1,5 τ.μ. ανά καταρτιζόμενο.
α3. Οι αίθουσες πρέπει να έχουν επαρκή άμεσο φυσικό φωτισμό και επαρκή αερισμό μέσω εύχρηστων φεγγιτών ή ηλεκτρικών εξαεριστήρων ή κεντρικού συστήματος αερισμού (ανανέωσης του αέρα).
α4. Πρέπει επίσης να διαθέτουν κατάλληλο και ομοιόμορφο τεχνητό φωτισμό.
α5. Οι πόρτες των αιθουσών πρέπει να έχουν καθαρό ελεύθερο άνοιγμα τουλάχιστον 0.90 μ. και ύψος τουλάχιστον 2.20 μ.
α6. Δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για αίθουσες διδασκαλίας υπόγειοι χώροι.
α7. Το ελάχιστο ελεύθερο ύψος των αιθουσών δεν μπορεί να υπολείπεται των 2.40 μ. και 2.20 μ. για οικοδομές που έχουν διαμορφωθεί πριν από τις 30−9−55.
β. Αίθουσες Πρακτικής Άσκησης Α΄ κατηγορίας Για την πρακτική άσκηση Α΄ κατηγορίας που αναφέρεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 της παρούσης απόφασης ισχύουν τα παρακάτω:
β1. Η αίθουσα της πρακτικής άσκησης πρέπει να χωρίζεται σε δύο (2) χώρους που να δίνουν τη δυνατότητα οπτικής επαφής: (α) στο χώρο εκτέλεσης εργασιών προσομοίωσης συνθηκών συντήρησης, αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών και (β) στο χώρο παρακολούθησης των εργασιών αυτών από τους εκπαιδευόμενους.
β2. Για το χώρο (β) ισχύουν όλες οι απαιτήσεις που περιγράφονται στην παράγραφο 3α του παρόντος άρθρου.
β3. Για το χώρο (α) ισχύουν τα παρακάτω:
β3.1. Το καθαρό εμβαδόν δαπέδου του χώρου (α) πρέπει να είναι τουλάχιστον 18 τ.μ.
β3.2. Στο χώρο (α) πρέπει να υπάρχει τοποθετημένη τουλάχιστον μία (1) πλασματική τοιχοποιία διαστάσεων 1 x 1 μέτρα, η οποία να προσομοιώνει το αμιαντούχο υλικό (π.χ. γυψοσανίδα) και να είναι τοποθετημένη με τέτοιο τρόπο στο χώρο (α) ώστε να είναι εμφανής από όλα τα σημεία του χώρου (β).
β3.3. Στο χώρο (α) πρέπει επίσης να υπάρχει η μονάδα αρνητικής πίεσης, η μονάδα απορρύπανσης τριών περιοχών, η μονάδα έγχυσης πολλαπλών βελόνων, η σκούπα κενού με φίλτρο τύπου HEPA, η μονάδα δημιουργίας καπνού, τα φύλλα πολυαιθυλενίου βαρέως τύπου πάχους 1000 gauge και οι σάκοι απορριμμάτων τύπου 5H4 με τυπωμένη την κατάλληλη σήμανση που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ (Α) της κ.υ.α. 21017/84/2009. Επίσης πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμα διαπιστευμένα όργανα δειγματοληψίας που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙΙ (Α) της κ.υ.α. 21017/84/2009.
β3.4. Ο χώρος (α) πρέπει να φέρει όλη την απαιτούμενη σήμανση ασφαλείας που θα πρέπει να έχει ένας τέτοιος χώρος εργασίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
β3.5. Για κάθε εκπαιδευόμενο που θα εισέρχεται για
την εκτέλεση της πρακτικής άσκησης στο χώρο (α) πρέπει να υπάρχουν όλα τα απαιτούμενα Μέσα Ατομικής Προστασίας για την εκτέλεση μιας τέτοιας εργασίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
β3.6. Ο χώρος (α) πρέπει να είναι εφοδιασμένος με μέσα για την αντιμετώπιση συνθηκών έκτακτης ανάγκης σε περιπτώσεις τέτοιων εργασιών, όπως κατάλληλα μέσα πυρόσβεσης, μέσα παροχής πρώτων βοηθειών, φωτισμό ασφαλείας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
β3.7. Στο χώρο (α) πρέπει να υπάρχει διαθέσιμος οποιοσδήποτε άλλος εξοπλισμός ασφαλείας δύναται να χρησιμοποιηθεί σε τέτοιες εργασίες (π.χ. πύργος εργασίας (κινητό ικρίωμα), ολόσωμη εξάρτυση κ.λπ.) έτσι ώστε να προσομοιώνονται όσο το δυνατόν περισσότερες πιθανές συνθήκες εργασίας.
β3.8. Η αίθουσα διδασκαλίας που περιγράφεται στο παρόν άρθρο, παράγραφος 3α μπορεί να ταυτίζεται με το χώρο (β) όπως περιγράφεται στο παρόν άρθρο, παράγραφοι 3.β1. και 3.β2. εφόσον καλύπτονται όλες οι προϋποθέσεις που περιγράφονται σε αυτές τις παραγράφους.
γ. Αίθουσες Πρακτικής Άσκησης Β΄ κατηγορίας Για την πρακτική άσκηση Β΄ κατηγορίας που αναφέρεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 της παρούσης απόφασης ισχύουν τα παρακάτω:
γ1. Η αίθουσα της πρακτικής άσκησης πρέπει να χωρίζεται σε δύο (2) χώρους που να δίνουν τη δυνατότητα οπτικής επαφής: (α) στο χώρο εκτέλεσης εργασιών προσομοίωσης συνθηκών συντήρησης, αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών και (β) στο χώρο παρακολούθησης των εργασιών αυτών από τους εκπαιδευόμενους.
γ2. Για το χώρο (β) ισχύουν όλες οι απαιτήσεις που περιγράφονται στην παράγραφο 3α του παρόντος άρθρου.
γ3. Για το χώρο (α) ισχύουν τα παρακάτω:
γ3.1. Το καθαρό εμβαδόν δαπέδου του χώρου (α) πρέπει να είναι τουλάχιστον 8 τ.μ.
γ3.2. Στο χώρο (α) πρέπει να υπάρχει τοποθετημένη τουλάχιστον μία (1) πλασματική τοιχοποιία διαστάσεων 1 x 1 μέτρα, η οποία να προσομοιώνει το αμιαντούχο υλικό (π.χ. γυψοσανίδα) και να είναι τοποθετημένη με τέτοιο τρόπο στο χώρο (α) ώστε να είναι εμφανής από όλα τα σημεία του χώρου (β).
γ3.3. Στο χώρο (α) πρέπει να υπάρχει η σκούπα κενού με φίλτρο τύπου HEPA, τα φύλλα πολυαιθυλενίου βαρέως τύπου πάχους 1000 gauge και οι σάκοι απορριμμάτων τύπου 5H4 με τυπωμένη την κατάλληλη σήμανση που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ (Β) της κ.υ.α. 21017/84/2009. Επίσης πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμα διαπιστευμένα όργανα δειγματοληψίας που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙΙ (Α) της κ.υ.α. 21017/84/2009.
γ3.4. Ο χώρος (α) πρέπει να φέρει όλη την απαιτούμενη σήμανση ασφαλείας που θα πρέπει να έχει ένας τέτοιος χώρος εργασίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
γ3.5. Για κάθε εκπαιδευόμενο που θα εισέρχεται για την εκτέλεση της πρακτικής άσκησης στο χώρο (α) πρέπει να υπάρχουν όλα τα απαιτούμενα Μέσα Ατομικής Προστασίας για την εκτέλεση μιας τέτοιας εργασίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
γ3.6. Ο χώρος (α) πρέπει να είναι εφοδιασμένος με μέσα για την αντιμετώπιση συνθηκών έκτακτης ανάγκης σε περιπτώσεις τέτοιων εργασιών, όπως κατάλληλα μέσα πυρόσβεσης, μέσα παροχής πρώτων βοηθειών, φωτισμό ασφαλείας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
γ3.7. Η αίθουσα διδασκαλίας που περιγράφεται στο παρόν άρθρο, παράγραφος 3α μπορεί να ταυτίζεται με το χώρο (β) όπως περιγράφεται στο παρόν άρθρο, παράγραφοι 3.γ1. και 3.γ2. εφόσον καλύπτονται όλες οι προϋποθέσεις που περιγράφονται σε αυτές τις παραγράφους.
δ. Χώροι διαλειμμάτων
δ1. Κοντά στις αίθουσες διδασκαλίας πρέπει να υπάρχουν κατάλληλοι και επαρκείς χώροι διαλειμμάτων.
δ2. Οι χώροι διαλειμμάτων πρέπει να είναι εύκολα και γρήγορα προσβάσιμοι από τις αίθουσες διδασκαλίας.
δ3. Η ελάχιστη επιφάνεια του χώρου διαλειμμάτων πρέπει να είναι 0.8 τ.μ. ανά καταρτιζόμενο.
δ4. Ως χώροι διαλειμμάτων συνυπολογίζονται οι χρησιμοποιούμενοι διάδρομοι εφόσον έχουν πλάτος τουλάχιστον 1.30 μ, στεγασμένοι ελεύθεροι χώροι (υπαίθριοι ή ημιυπαίθριοι), οι προθάλαμοι και ασκεπείς χώροι αποκλειστικής χρήσης του φορέα επιμόρφωσης.
ε. Χώροι υγιεινής − Πρώτες βοήθειες
Κοντά στις αίθουσες διδασκαλίας και στους χώρους διαλειμμάτων πρέπει να υπάρχουν:
ε1. Τουλάχιστον μία (1) τουαλέτα ανδρών και μία (1) τουαλέτα γυναικών.
ε2. Φαρμακείο Πρώτων Βοηθειών.
στ. Σήμανση
Πρέπει να υπάρχει κατάλληλη σήμανση των αιθουσών διδασκαλίας, των W.C., των χώρων διαλειμμάτων, των εξόδων κινδύνου κ.λπ. και σχεδιαγράμματα διαφυγής σε εμφανή σημεία.
ζ. Εξοπλισμός
Κάθε αίθουσα διδασκαλίας πρέπει να διαθέτει κατ’ ελάχιστο τον παρακάτω εξοπλισμό:
ζ1. Τραπέζια – καθίσματα ανά αίθουσα, αναλόγου αριθμού με τη δυναμικότητα της αίθουσας και ανάλογων προδιαγραφών με αυτά των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
ζ2. Διαφανοσκόπειο (overhead projector) ή μηχανή προβολής slides ή άλλη ισοδύναμη δυνατότητα
ζ3. Οθόνη προβολής
ζ4. Πίνακα
η. Εγκατάσταση θέρμανσης
Οι αίθουσες διδασκαλίας και οι χώροι διαλειμμάτων και υγιεινής πρέπει να διαθέτουν εγκατάσταση θέρμανσης.
1. Η εκπαίδευση του προσωπικού των ΕΑΚ, που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν έργα συντήρησης, αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών διακρίνεται σε δύο κατηγορίες:
1α. Στην εκπαίδευση του εργατοτεχνικού προσωπικού.
1β. Στην εκπαίδευση του επιστημονικού προσωπικού.
2. Η εκπαίδευση και των δύο παραπάνω κατηγοριών χωρίζεται στη θεωρητική εκπαίδευση και στην πρακτική άσκηση. Η πρακτική άσκηση διακρίνεται σε δύο υποκατηγορίες αναλόγως της άδειας που διαθέτει η ΕΑΚ:
2α. Στην πρακτική άσκηση Α΄ κατηγορίας.
Το προσωπικό των ΕΑΚ που έχει παρακολουθήσει την πρακτική άσκηση Α΄ κατηγορίας επιτρέπεται να εργαστεί σε έργα αμιάντου που εκτελούνται από ΕΑΚ είτε με άδεια τύπου Α είτε με άδεια τύπου Β.
2β. Στην πρακτική άσκηση Β΄ κατηγορίας.
Το προσωπικό των ΕΑΚ που έχει παρακολουθήσει την πρακτική άσκηση Β΄ κατηγορίας επιτρέπεται να εργαστεί μόνο σε έργα αμιάντου που εκτελούνται από ΕΑΚ με άδεια τύπου Β.
3. Το ελάχιστο θεματολόγιο της αρχικής εκπαίδευσης του προσωπικού των επιχειρήσεων που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν έργα συντήρησης, αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών ορίζεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ του άρθρου 8 της παρούσης απόφασης. Η αρχική εκπαίδευση (θεωρητική και πρακτική) στην οποία αναφέρεται η παρούσα απόφαση, δεν υποκαθιστά, ούτε αναπληρώνει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη λοιπή κείμενη νομοθεσία για την υγεία και ασφάλεια της εργασίας, περί συνεχούς εκπαίδευσης του προσωπικού των ΕΑΚ, καθώς και περί εξειδικευμένης εκπαίδευσης σε άλλα θέματα (πρώτες βοήθειες, αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης, εργασίες σε ύψος κ.λπ.).
4. Η ελάχιστη διάρκεια των προγραμμάτων αρχικής εκπαίδευσης για όσους απασχολούνται σε εργασίες που εκτελούνται από ΕΑΚ είναι είκοσι (20) ώρες. Σύμφωνα με το διαχωρισμό της εκπαίδευσης σε θεωρητική και πρακτική και με την κατηγοριοποίηση των εκπαιδευομένων, όπως περιγράφονται στο παρόν άρθρο παράγραφος 1, αυτές οι ώρες μοιράζονται ως εξής:
4α. Για την κατηγορία 1α (εργατοτεχνικό προσωπικό):
δέκα (10) ώρες θεωρητική εκπαίδευση και δέκα (10) ώρες πρακτική άσκηση.
4β. Για την κατηγορία 1β (επιστημονικό προσωπικό):
δεκαπέντε (15) ώρες θεωρητική εκπαίδευση και πέντε (5) ώρες πρακτική άσκηση.
5. Ο μέγιστος αριθμός ωρών εκπαίδευσης ανά ημέρα ορίζεται στις 5 ώρες.
6. Ο μέγιστος αριθμός ωρών εκπαίδευσης ημερησίως για κάθε εκπαιδευτή δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος των 5. Στις ώρες αυτές συνυπολογίζονται και οι ώρες αναπλήρωσης.
7. Όταν οι εκπαιδευόμενοι ή/και οι εκπαιδευτές είναι αλλοδαποί η εκπαίδευση πρέπει να γίνεται σε γλώσσα κατανοητή από όλους τους εκπαιδευόμενους ή να υπάρχει δυνατότητα μετάφρασης των εκπαιδευτών στη γλώσσα των εκπαιδευομένων.
Μέχρι την καθιέρωση διατάξεων αναφορικά με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των εκπαιδευτών στα θέματα ασφάλειας και υγείας στην εργασία και την πιστοποίηση αυτών, ισχύουν τα παρακάτω.
Καθήκοντα εκπαιδευτή στα προγράμματα επιμόρφωσης του προσωπικού των ΕΑΚ για την εκτέλεση έργων αμιάντου μπορούν να ανατεθούν σε:
1. Τεχνικούς ασφάλειας των ΕΑΚ οι οποίοι διαθέτουν τα προσόντα που προβλέπονται στην κ.υ.α. 21017/84/2009 με αποδεδειγμένη προϋπηρεσία τουλάχιστον ενός έτους μερικής απασχόλησης, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 300 ώρες συνολικής απασχόλησης, σε έργα αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών.
Για την προϋπηρεσία σε άσκηση καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας σε έργα αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών απαιτείται βεβαίωση από την αρμόδια
επιθεώρηση εργασίας. Μέχρι την απόκτηση της προϋπηρεσίας σε άσκηση καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας σε έργα αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών από ικανό αριθμό ατόμων, που να διαθέτουν τα προσόντα που προβλέπονται στην κ.υ.α. 21017/84/2009 οι εκπαιδευτές μπορεί να είναι:
α) Πτυχιούχοι ΑΕΙ και ΑΤΕΙ τεχνολογικών και θετικών επιστημών που έχουν αποδεδειγμένη προϋπηρεσία σε άσκηση καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας τουλάχιστον ενός έτους μερικής απασχόλησης, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 300 ώρες συνολικής απασχόλησης, σε έργα αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών πριν την έναρξη ισχύος της κ.υ.α. 21017/84/2009. Προϋπηρεσία σε άσκηση καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας που ασκήθηκε ως εργοδότης δεν θα λαμβάνεται υπόψη.
β) Πτυχιούχοι ΑΕΙ και ΑΤΕΙ τεχνολογικών και θετικών επιστημών που έχουν αποδεδειγμένη προϋπηρεσία σε άσκηση καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας τουλάχιστον 2 ετών μερικής απασχόλησης σε επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες που κατατάσσονται στην κατηγορία Α΄ ή Β΄ του άρθρου 10 του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 3850/2010 «Κύρωση
του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» (ΦΕΚ Α΄ 84/2010), η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 1800 ώρες συνολικής απασχόλησης. Για την προϋπηρεσία σε άσκηση καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας απαιτείται βεβαίωση από την αρμόδια επιθεώρηση εργασίας. Προϋπηρεσία σε άσκηση καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας που ασκήθηκε ως εργοδότης δεν θα λαμβάνεται υπόψη.
γ) Πτυχιούχοι ΑΕΙ και ΑΤΕΙ τεχνολογικών και θετικών επιστημών που διαθέτουν μεταπτυχιακό ή/και διδακτορικό τίτλο σπουδών στα αντικείμενα της ασφάλειας
εργασίας ή της εργονομίας.
δ) Πτυχιούχοι ΑΕΙ και ΑΤΕΙ τεχνολογικών και θετικών επιστημών που έχουν παρακολουθήσει πρόγραμμα επιμόρφωσης για θέματα ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων τουλάχιστον 60 ωρών σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων ή έχουν παρακολουθήσει ισοδύναμο πρόγραμμα στο εξωτερικό. Για την παρακολούθηση εγκεκριμένου προγράμματος επιμόρφωσης απαιτείται επικυρωμένο αντίγραφο του πιστοποιητικού επιμόρφωσης και το αναλυτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης. Στην περίπτωση παρακολούθησης προγράμματος επιμόρφωσης στο εξωτερικό απαιτείται επικυρωμένο αντίγραφο του πιστοποιητικού επιμόρφωσης, το αναλυτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης και ο φορέας έγκρισης του προγράμματος.
2. Ιατρούς που διαθέτουν την ειδικότητα της ιατρικής της εργασίας ή ασκούν νομίμως καθήκοντα ιατρού εργασίας.
3. Πτυχιούχοι ΑΤΕΙ που έχουν αποδεδειγμένη προϋπηρεσία στον τομέα της ασφάλειας και υγείας της εργασίας ως υγειονομικό προσωπικό τουλάχιστον 2 ετών σε επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες που κατατάσσονται στην κατηγορία Α΄ ή/και Β΄ του άρθρου 10 του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 1800 ώρες συνολικής απασχόλησης. Για την προϋπηρεσία σε άσκηση καθηκόντων υγειονομικού προσωπικού απαιτείται βεβαίωση από την αρμόδια επιθεώρηση εργασίας. Η προϋπηρεσία αυτή δεν είναι απαραίτητη αν οι εκπαιδευτές διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στα αντικείμενα της ασφάλειας της εργασίας ή της εργονομίας.
4. Διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ και ερευνητές των Ερευνητικών Κέντρων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με αποδεδειγμένη εκπαιδευτική
ή/και ερευνητική εμπειρία στον τομέα της ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων ή στα θέματα αμιάντου. Για την εμπειρία του προσωπικού των ΑΕΙ, ΑΤΕΙ και Ερευνητικών Κέντρων στον τομέα της ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων απαιτείται βεβαίωση από το αντίστοιχο ΑΕΙ, ΑΤΕΙ ή Ερευνητικό Κέντρο.
5. Τεχνικούς και Υγειονομικούς Επιθεωρητές Εργασίας και πτυχιούχους ΑΕΙ και ΑΤΕΙ Τεχνολογικών ή Θετικών Επιστημών ή Επιστημών Υγείας που αποδεδειγμένα ασχολούνται ή έχουν ασχοληθεί στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με θέματα υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων για τουλάχιστον δύο έτη. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται βεβαίωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
6. Σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 4, σχετικά με το διαχωρισμό της εκπαίδευσης σε θεωρητική εκπαίδευση και πρακτική άσκηση, ισχύουν τα παρακάτω:
α. Καθήκοντα εκπαιδευτή για τη θεωρητική εκπαίδευση μπορούν να εκτελέσουν:
αα. Για το εργατοτεχνικό προσωπικό: εισηγητές που έχουν τα προσόντα που περιγράφονται σε μία από τις παραπάνω παραγράφους (1, 4 και 5). Σχετικά με τη θεωρητική εκπαίδευση στα θέματα υγείας και μόνο, εισηγητές μπορούν να είναι όσοι έχουν τα προσόντα
που περιγράφονται στις παραγράφους 2 ή 3.
αβ. Για το επιστημονικό προσωπικό: εισηγητές που έχουν τα προσόντα που περιγράφονται σε μία από τις παραπάνω παραγράφους (1, 4 και 5) οι οποίοι, όμως, πρέπει να είναι υποχρεωτικά πτυχιούχοι ΑΕΙ. Για τους εισηγητές που έχουν τα τυπικά προσόντα και τις απαιτούμενες ώρες προϋπηρεσίας ως τεχνικοί ασφάλειας των ΕΑΚ δεν απαιτείται η κατοχή από αυτούς υποχρεωτικά
και μόνο πτυχίου ΑΕΙ. Σχετικά με τη θεωρητική εκπαίδευση στα θέματα υγείας και μόνο, εισηγητές μπορούν να είναι όσοι έχουν τα προσόντα που περιγράφονται στις παραγράφους 2 ή 3.
β. Καθήκοντα εκπαιδευτή για την πρακτική άσκηση μπορούν να εκτελέσουν:
βα. Για το εργατοτεχνικό προσωπικό: εισηγητές που έχουν τα προσόντα που περιγράφονται σε μία από τις παραπάνω παραγράφους (1, 4 και 5).
ββ. Για το επιστημονικό προσωπικό: εισηγητές που έχουν τα προσόντα που περιγράφονται σε μία από τις παραπάνω παραγράφους (1, 4 και 5) οι οποίοι, όμως, πρέπει να είναι υποχρεωτικά πτυχιούχοι ΑΕΙ. Για τους εισηγητές που έχουν τα τυπικά προσόντα και τις απαιτούμενες ώρες προϋπηρεσίας ως τεχνικοί ασφάλειας των ΕΑΚ δεν απαιτείται η κατοχή από αυτούς υποχρεωτικά και μόνο πτυχίου ΑΕΙ.
1. Πριν την υποβολή των αιτήσεων για έγκριση των προγραμμάτων θα πρέπει να έχουν εξασφαλιστεί οι εκπαιδευόμενοι, η αίθουσα επιμόρφωσης και οι εκπαιδευτές.
2. α. Οι αιτήσεις για έγκριση των προγραμμάτων υποβάλλονται στη Διεύθυνση Δ24 του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, στη διεύθυνση Πειραιώς 40, 10182 Αθήνα.
β. Οι φορείς που επιθυμούν να διενεργήσουν προγράμματα επιμόρφωσης για θέματα αμιάντου πρέπει πριν την υποβολή της σχετικής αίτησης για έγκριση
εκτέλεσης προγράμματος να υποβάλλουν στη Διεύθυνση Διαχείρισης της Πληροφόρησης, Επιμόρφωσης και Παρακολούθησης Πολιτικής Συνθηκών Εργασίας (Δ24)
αίτηση με την οποία να γνωρίζουν την πρόθεση τους να διενεργήσουν τέτοια προγράμματα επισυνάπτοντας όλα
τα απαραίτητα παραστατικά για τον φορέα υλοποίησης των προγραμμάτων (π.χ. ΚΕΚ, Επιμελητήριο κ.λπ.) καθώς και για τους εκπαιδευτές. Μετά τη σχετική γνωμοδότηση της Δ24 ότι οι φορείς και οι εκπαιδευτές πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις, οι εν λόγω φορείς θα μπορούν να προβούν στην υποβολή της σχετικής αίτησης για έγκριση υλοποίησης προγράμματος επιμόρφωσης.
3. Στην αίτηση που θα υποβάλλεται για έγκριση εκτέλεσης προγράμματος θα πρέπει να αναφέρονται:
− Η επωνυμία του φορέα που υποβάλλει την αίτηση, Ταχυδρομική Διεύθυνση, Τηλέφωνα, Fax, Ηλεκτρονική Διεύθυνση, αρμόδιος προγράμματος.
− Η ακριβής διεύθυνση του χώρου επιμόρφωσης.
− Το εμβαδόν του χώρου επιμόρφωσης.
− Σκαρίφημα της αίθουσας πρακτικής άσκησης και λίστα εξοπλισμού, των μέσων και οργάνων, καθώς και σύντομη τεχνική περιγραφή αυτών, που θα χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες της πρακτικής άσκησης.
− Οι ημερομηνίες και οι ώρες διεξαγωγής του προγράμματος.
− Οι εκπαιδευτές (ονοματεπώνυμο, ΑΔΤ, ΑΦΜ). Εφόσον οι εκπαιδευτές είναι αλλοδαποί (ονοματεπώνυμο [σε λατινικούς χαρακτήρες], ΑΔΤ/χώρα έκδοσης, αριθμός διαβατηρίου).
− Οι εκπαιδευόμενοι (ονοματεπώνυμο, ΑΔΤ, ΑΦΜ). Εφόσον κάποιοι από τους εκπαιδευόμενους είναι αλλοδαποί ο ΑΔΤ πρέπει να περιλαμβάνει επίσης τη χώρα έκδοσης, ενώ για πολίτες εκτός Ε.Ε. πρέπει να δίνεται και ο αριθμός μητρώου του ελληνικού ασφαλιστικού φορέα.
4. Η κάθε αίτηση του φορέα υλοποίησης του προγράμματος θα αφορά ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, θα έχει ξεχωριστό αριθμό πρωτοκόλλου του φορέα που υποβάλλει την αίτηση και θα συνοδεύεται και από τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων εργοδοτών.
5. Οι αιτήσεις για έγκριση των προγραμμάτων πρέπει να υποβάλλονται έγκαιρα (20 τουλάχιστον ημέρες) πριν την έναρξη του προγράμματος για να υπάρχει το χρονικό περιθώριο γνωμοδότησης από το ΣΥΑΕ και έκδοσης της υπουργικής απόφασης.
6. Στην περίπτωση που η αίτηση υποβάλλεται από διαπιστευμένο κέντρο επαγγελματικής κατάρτισης θα υποβάλλεται και το σχετικό πιστοποιητικό διαπίστευσης.
7. Στην περίπτωση που ο χώρος επιμόρφωσης είναι αίθουσα συγκέντρωσης ξενοδοχείου, επιμελητηρίου ή
άλλων ΝΠΔΔ, συνεδριακού κέντρου ή σχολική αίθουσα θα υποβάλλεται:
α. υπεύθυνη δήλωση του φορέα υλοποίησης με την οποία θα βεβαιώνεται ότι ο χώρος διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό και θα αναφέρεται και το εμβαδόν της αίθουσας.
β. το σχετικό αποδεικτικό παραχώρησης χρήσης της αίθουσας με αναγραφή του εμβαδού της από τον κάτοχο της αίθουσας.
8. Στην περίπτωση που προτείνεται αίθουσα εκτός των αιθουσών των ΚΕΚ και των αιθουσών συγκεντρώσεων ξενοδοχείων, επιμελητηρίων ή άλλων ΝΠΔΔ, συνεδριακών κέντρων ή σχολικών αιθουσών θα υποβάλλεται:
α. βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας του ΣΕΠΕ ότι η αίθουσα πληροί τις προδιαγραφές και στην οποία αναγράφεται η επιφάνεια της αίθουσας σε τετραγωνικά μέτρα.
β. το σχετικό αποδεικτικό παραχώρησης χρήσης της αίθουσας από τον κάτοχο της αίθουσας.
γ. υπεύθυνη δήλωση του φορέα υλοποίησης με την οποία θα βεβαιώνεται ότι ο χώρος διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό.
9. α. Οι εκπαιδευτές πριν την έναρξη των προγραμμάτων, μέσω του φορέα υλοποίησης, υποβάλλουν:
− Σύντομο βιογραφικό σημείωμα βάσει τυποποιημένου εντύπου.
− Επικυρωμένα αντίγραφα πτυχίων.
− Τα κατά περίπτωση πιστοποιητικά, βεβαιώσεις και άλλα απαιτούμενα παραστατικά.
β. Οι τακτικοί εκπαιδευτές υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση με την οποία δηλώνουν:
− Την σχέση εργασία τους και συγκεκριμένα εάν είναι ή δεν είναι δημόσιοι υπάλληλοι.
− Ότι δεν ασχολούνται ως εκπαιδευτές στα προγράμματα αυτά συνολικά πέραν των 5 ωρών ημερησίως.
− Ότι για τις συγκεκριμένες ώρες εκτέλεσης του συγκεκριμένου προγράμματος του φορέα δεν έχουν δηλώσει συμμετοχή σε άλλο πρόγραμμα.
γ. Οι αναπληρωματικοί εκπαιδευτές υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση με την οποία δηλώνουν ότι αποδέχονται
τη συμμετοχή τους ως εκπαιδευτές στα προγράμματα για τις συγκεκριμένες ώρες εκτέλεσης του συγκεκριμένου προγράμματος του φορέα και με τους ίδιους όρους των τακτικών εκπαιδευτών.
δ. Στην περίπτωση που εκπαιδευτές είναι δημόσιοι υπάλληλοι θα υποβάλλεται παράλληλα και η προβλεπόμενη άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή.
10. Για κάθε ενότητα του περιεχομένου του προγράμματος θα ορίζεται ένας εκπαιδευτής με ένα μόνο αναπληρωματικό του.
11. Δεν επιτρέπονται αλλαγές στο ελάχιστο θεματολόγιο του προγράμματος. Επιτρέπονται μόνο προσθήκες και αύξηση των ωρών επιμόρφωσης.
12. Η Διεύθυνση Δ24 θα ελέγχει την πληρότητα του φακέλου, θα αξιολογεί τα συνημμένα δικαιολογητικά και
θα εισηγείται στο ΣΥΑΕ την έγκριση ή την απόρριψη του προγράμματος. Μετά τη γνωμοδότηση του ΣΥΑΕ θα εκδίδεται υπουργική απόφαση την οποία οι φορείς που υπέβαλαν τις σχετικές αιτήσεις θα παραλαμβάνουν από τη Διεύθυνση Δ24 ή με άλλο νόμιμο τρόπο που θα καθορισθεί στην ερμηνευτική εγκύκλιο. Αντίγραφο της απόφασης αυτής με όλα τα συμπληρωματικά στοιχεία που απαιτούνται για τον έλεγχο των προγραμμάτων κατατίθεται από τους φορείς εκτέλεσης των προγραμμάτων έγκαιρα και οπωσδήποτε πριν την έναρξη εκτέλεσης του προγράμματος στις αρμόδιες για τον έλεγχο υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης όπως αυτές θα προσδιοριστούν με τη σχετική εγκύκλιο.
13. Αντικατάσταση των εγκριθέντων εκπαιδευομένων μέχρι τον αριθμό 10 θα επιτρέπεται μέχρι 15 ημέρες μετά την υποβολή της αρχικής αίτησης και οπωσδήποτε πριν την τελική έγκριση του προγράμματος συνοδευόμενη με όλα τα απαραίτητα παραστατικά στην αρμόδια Δ/νση Δ24, και θα συμπεριλαμβάνεται στον φάκελο της αρχικής αίτησης. Οι παραπάνω αλλαγές γνωστοποιούνται στην υπηρεσία με μία και μοναδική αίτηση. Ο αριθμός των εκπαιδευομένων σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβεί τον αριθμό εκπαιδευομένων της αρχικής αίτησης του προγράμματος
14. Ο φορέας υλοποίησης ευθύνεται για τον έλεγχο των στοιχείων των παρευρισκομένων στην αίθουσα επιμόρφωσης σε σχέση με εκείνα που δηλώθηκαν στην αίτηση.
15. Τα πιστοποιητικά (βεβαιώσεις) θα δίνονται σε όσους παρακολούθησαν το πρόγραμμα επιμόρφωσης μετά την υποβολή της κατάστασης των τελικώς εκπαιδευθέντων και των πρωτοτύπων παρουσιολογίων. Στη βεβαίωση αρχικής εκπαίδευσης πρέπει να αναφέρεται το επίπεδο εκπαίδευσης ανάλογα με το ρόλο που πρόκειται να ανατεθεί στους εκπαιδευθέντες (εργατοτεχνικό προσωπικό, επιστημονικό προσωπικό), ο φορέας υλοποίησης του προγράμματος εκπαίδευσης και η άδεια έγκρισης του προγράμματος εκπαίδευσης. Τα πιστοποιητικά (βεβαιώσεις) θα δίνονται και σε όσους παρακολούθησαν πρόγραμμα επιμόρφωσης στο εξωτερικό αφού προηγουμένως καταθέσουν για το σκοπό αυτό στη Δ24 μεταφρασμένα το επικυρωμένο αντίγραφο του πιστοποιητικού επιμόρφωσης και τα στοιχεία του προγράμματος (το αναλυτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης και το φορέα έγκρισης του προγράμματος).
16. Προγράμματα που εκτελούνται χωρίς έγκριση θεωρούνται άκυρα οι δε φορείς που τα εκτέλεσαν αποκλείονται εφεξής από τη συμμετοχή τους σε τέτοια προγράμματα.
17. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος και εντός 5 εργάσιμων ημερών θα αποστέλλονται στη Διεύθυνση Δ24 του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σε γραπτή μορφή τα πρωτότυπα παρουσιολόγια και σε γραπτή και ηλεκτρονική μορφή ο κατάλογος των τελικώς εκπαιδευθέντων. Μετά την υποβολή αυτή θα δίνονται σε όσους παρακολούθησαν το πρόγραμμα επιμόρφωσης οι σχετικές κατά περίπτωση βεβαιώσεις επιμόρφωσης σύμφωνα με τα υποδείγματα των ΕΝΤΥΠΩΝ της εγκυκλίου.
18. Οι σχετικές λεπτομέρειες για το περιεχόμενο των αιτήσεων, τα βιογραφικά των εκπαιδευτών, η χορήγηση πιστοποιητικών επιμόρφωσης, ο κατάλογος των εκπαιδευθέντων, τα συμπληρωματικά στοιχεία που κατατίθενται στις αρμόδιες επιθεωρήσεις εργασίας και απαιτούνται για τον έλεγχο των προγραμμάτων κ.λπ. θα προσδιορισθούν με σχετική εγκύκλιο.
19. Στους συμμετέχοντες με ευθύνη του φορέα εκτέλεσης του προγράμματος θα δίνονται αντίγραφα των εισηγήσεων ή άλλο ισοδύναμο έντυπο υλικό.
20. Ο χρόνος αποχής των εργαζομένων από την εργασία για τη παρακολούθηση των προγραμμάτων αυτών, θεωρείται χρόνος εργασίας για κάθε συνέπεια από τη σχέση εργασίας και για την αμοιβή τους και δεν μπορεί να συμψηφιστεί με την κανονική ετήσια άδειά τους.
Οι δαπάνες παρακολούθησης των προγραμμάτων δεν βαρύνουν σε καμία περίπτωση τους εργαζόμενους.
21. Αιτήσεις για έγκριση προγραμμάτων θα γίνονται δεκτές μετά την έκδοση της σχετικής ερμηνευτικής εγκυκλίου.
22. Δεν θα γίνεται δεκτή η υποβολή αιτήσεων για έγκριση προγραμμάτων κατά το χρονικό διάστημα από 20 Ιουλίου έως και 14 Αυγούστου.
23. Η Δ/νση Δ24 τηρεί μητρώο εκπαιδευτών, εκπαιδευομένων και φορέων υλοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
1. Ο έλεγχος της καλής εκτέλεσης των προγραμμάτων θα διενεργείται από υπαλλήλους των ΚΕ.Π.Ε.Κ. και της Γενικής Διεύθυνσης Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
2. Εάν από τους ελέγχους που θα διενεργούν οι αρμόδιες υπηρεσίες διαπιστώνονται σοβαρές παραβάσεις στην εκτέλεση των προγραμμάτων τότε οι φορείς εκτέλεσης των προγραμμάτων αυτών θα αποκλείονται από τη συμμετοχή τους σε νέα προγράμματα. Οι τυχόν διαπιστούμενες παραβάσεις θα αναγράφονται στο παρουσιολόγιο και θα ενημερώνεται αμέσως η Διεύθυνση Δ24.
Ως τέτοιες παραβάσεις επίσης ενδεικτικά αναφέρονται:
− η μη έγκαιρη κοινοποίηση ματαίωσης διεξαγωγής του προγράμματος στις αρμόδιες υπηρεσίες (Διεύθυνση Δ24 και Σ.ΕΠ.Ε.),
− η υποβολή δηλώσεων, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, με αναληθή ή παραπλανητικά στοιχεία,
− όταν οι χώροι επιμόρφωσης δεν πληρούν τις προϋποθέσεις που προβλέπονται.
3. Φορείς που χρησιμοποιούν ως μέσο προσέλκυσης των εργοδοτών και των εργαζομένων για επιμόρφωση σε προγράμματά τους ισχυρισμούς, ότι εκπροσωπούν ή συνεργάζονται με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ή ότι οι εργοδότες είναι υποχρεωμένοι να επιμορφωθούν ή ότι στην περίπτωση μη επιμόρφωσής τους το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης θα τους επιβάλλει κυρώσεις ή παρόμοιους “παραπλανητικούς” ισχυρισμούς θα αποκλείονται από τη συμμετοχή τους σε νέα προγράμματα.
4. Όσοι εκπαιδευτές καταθέτουν δηλώσεις με ψευδές περιεχόμενο θα αποκλείονται εφεξής από τη συμμετοχή τους σε τέτοια προγράμματα.
5. Φορείς που εκτελούν προγράμματα επιμόρφωσης σε θέματα αμιάντου και υποβάλλουν ψευδείς καταλόγους των εκπαιδευθέντων ή δεν υποβάλλουν τους καταλόγους των εκπαιδευθέντων (σε γραπτή ή/και ηλεκτρονική μορφή) θα αποκλείονται από τη συμμετοχή τους σε νέα προγράμματα.
6. Ο παραπάνω αποκλεισμός μπορεί κατά περίπτωση να αφορά ορισμένο χρονικό διάστημα ή να είναι οριστικός. Πριν την επιβολή της συγκεκριμένης κύρωσης προηγείται κλήση για παροχή γραπτών ή και προφορικών εξηγήσεων στο Σ.Υ.Α.Ε. Για το θέμα γνωμοδοτεί το Σ.Υ.Α.Ε. και εκδίδεται σχετική απόφαση από τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ως προεδρεύοντος του Σ.Υ.Α.Ε. Κατά της απόφασης αυτής μπορεί να ασκηθεί προσφυγή μέσα σε 20 ημέρες από την κοινοποίηση της ενώπιον του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ο οποίος και αποφασίζει μετά από αιτιολογημένη γνώμη του Σ.Υ.Α.Ε.
Προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσης απόφασης το παράρτημα που αναφέρεται στο άρθρο 4 παράγραφος 1 και έχει ως ακολούθως:
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 3 Αυγούστου 2010
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ |
ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΜΑΡΙΑ − ΕΛΙΖΑ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ |